Iran Newspaper

فتاح: رئیس جمهوری به شعار« رفع فقر» عمل کرد

-

دیروز رئیس کمیته امداد، درحالی خبر از ریشهکنی فقر مطلق در کشور میداد که حدود یکسال پیش رئیس جمهوری وعده ریشهکنی فقر مطلق را بهعنوان یکی از شعارهای انتخاباتی خود داده بود. حاال پرویزفتاح، در جوار بارگاه مطهر علیبن موســیالرض­ا اعالم میکند که رئیس جمهوری به این شــعار خــود پایبند بوده و عمل کرده اســت. 22 اردیبهشت ماه سال گذشته بود که دکتر روحانی در برنامه اقتصادی خود به صراحت اعالم کرد که محور اصلی برنامهاش، رفع مشــکالت بیکاران، فقرا و روستاییان است. یکی از چارچوبهای اصلی این بیانیه، رفع فقر مطلق بود. او همچنین در نخســتین کنفرانس خبری خــود پس از انتخابات نیز بــه این موضوع اشــاره و تأکید کرد: «هدف ما این اســت کــه فقر مطلق را تا پایان دولت دوازدهم از بین ببریم.» هماکنون در آســتانه سالگرد این اظهارات رئیس جمهوری، خبر خوش رفع فقر مطلق اعالم میشود. درحال حاضر یک میلیون و 600 هــزار نفــر زیر پوشــش کمیته امداد قــرار دارند که تا چندی پیــش این آمار یک میلیون و 760 هزار نفر بود. دولت در ســال گذشــته برای رفع فقر در بودجه 79، منابع کمیته امداد و بهزستی را 75 درصد افزایش داده و به 7 هزار میلیارد تومان رسانده است.عالوه بر این در هماهنگی با مجلس با تبصره 16 نیز 2 هزار و 100 میلیارد تومان بهعنوان وام اشــتغال اختصــاص داد که بانکها در اقدامی تحسینبرانگ­یز 90 درصد آن را در قالب 102 هزار فقره وام خرد پرداخت کردند.

همچنیــن یکی از شــعارهای روحانــی، افزایــش 5 برابری میزان مســتمری مددجویــان کمیتــه امداد و بهزیســتی بــود که حاال فتــاح، در این بــاره میگوید: «دریافتی مددجویان و ســازمان بهزیســتی 3 یا ۵.۴ برابر شــد و دعای آنها برای دولت و نظام بسیار با ارزش خواهد بود.»

پرویز فتاح در شورای اداری خراسان رضوی در حضور رئیس جمهوری تأکید میکند: تبصره ۴1 را نمایندگان کمک کردند تصویب شد و ۴ هزار میلیارد تومان برای نخستین بار در بودجه لحاظ شد. دولت و دکتر نوبخت نیز به این تبصرهها به صورت صد درصدی عمل کردند و این بسیار برای ما کار با ارزشی است.

وی با اشــاره به اینکه دولت و مجلس در یک هماهنگی و انســجام در تبصره ۶1 حدود 2100 میلیارد تومان در سال گذشته برای ما وام اشتغال لحاظ کردند، افــزود: «بانکهــا نیز 90 درصــد از این وام را پرداخت کردنــد و ما 102 هزار فقره وام پرداخت کردیم که البته در اســتان خراسان رضوی 77۵0 مورد وام بوده که میزان ۵9 درصد به آن عمل کردند که عملکرد بانکهای استان بهتر از متوسط کشوری بوده است.»

فتاح در رابطه با بودجه ۵9 نیز تأکید میکند: «انصافاً بودجه ما را صد درصد پرداخت کردند اما سنگ تمام را دولت در بودجه 97 لحاظ کرده و امروز تبصره ماده ‪7000 ۴1،‬ میلیارد تومان شده و باالترین رشد بودجه در ردیف ما قرار گرفته اســت.ممکن اســت برای عدهای بیان این مســائل خوشایند نباشــد اما نه برای خوشایند یک عده که باید براساس اعتقادات خود عمل کنیم.»

وی میگوید: «باالترین رشــد بودجه در ســال 97 در ردیف کمیته امداد دیده میشــود که 75 درصد رشــد داشــته و منتظر اجرای آن توســط دولت هســتیم و امیدواریم این مســأله به بحث هدفمندیها گره نخورد.» او میافزاید: پنج هزار واحد از مسکنهای مهر بدون متقاضی به این نهاد واگذار شده که سهم خراسان رضوی از آن یکهزار و 200 واحد است. فتاح میافزاید: پارسال توانستیم 15 درصد جامعه زیر پوشــش را توانمندســ­ازی و از پوشــش این نهاد خارج سازیم که قصد داریــم با حمایت دولت این روال منطقــی را ادامه دهیم. وی گفت: تصمیمات خوبی مبنی بر تخصیص بودجه صندوق توسعه ملی به این حوزه گرفته شده که امیدواریم دولت این خبر خوش را هر چه زودتر به مردم بدهد. در این نشســت و پیش از سخنان رئیس کمیته امداد چهرههای مختلف سیاسی و اداری نکات و مطالب صریحی مطرح کردند و نماینده اصالحطلبان نیز دغدغههای جامعه را با رئیس جمهوری و با صراحتی بیسابقه در میان گذاشت.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran