Iran Newspaper

گالیه کالنتری از نبود همکاری برای احیای دریاچه ارومیه

مصوبات را اجرا کنید یا از دولت بروید

-

رئیس ســازمان حفاظت محیط زیســت کشــور از کسانی که مصوبــات دولــت را دربــاره دریاچــه ارومیــه اجــرا نمیکنند خواســت تــا از دولــت برونــد. بهگــزارش «ایران»، «عیســی کالنتری» در پانزدهمین جلسه کمیته راهبردی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت نامهنگاریه­ــای او برای رهاســازی حق آبه دریاچه ارومیــه به وزیر نیرو بیجواب مانده اســت. وی افزود:«از ابتدای ســال تاکنون ســه بار با وزیر نیرو مکاتبه کردم، علی رغم اینکه هر ماه هم جلســه داریم، اما زیر مجموعه وزیر نیرو به ما جواب نمیدهند! دلیل آنها هم این اســت که شــاید در تابســتان درجه حرارت ارومیه 0۵ درجه شــود و آب بیشتری تبخیر شــود بنابراین ما نمیتوانیم آب سدها را در اختیار دریاچه قرار دهیم.» به گفته معاون رئیس جمهوری در پردیســان مسأله رهاسازی مازاد آب سدها در زمان حمید چیتچیان (وزیر نیروی دولت یازدهم) تصویــب و قــرار شــد اگــر آب ســدها در حوضه آبریز از یک میزان بیشــتر شــد در اختیار دریاچه قرار گیرد و همه آن ســهم دریاچه باشــد. کالنتری افزود: «دالیل و توجیهاتی که از سوی وزارت نیرو عنوان میشود فقط برای انجام ندادن کار است و آنهــا میخواهند تــا در این زمینه کاری صورت نگیــرد و در واقع با این عملکرد ستاد احیا قطعاً موفق نخواهد شد.»

وی مشــکل اصلی احیــای دریاچه ارومیه را بیتوجهی دســتگاهها­ی اجرایی در اســتانها میداند و میگوید: «زیرمجموعه دســتگاهها­ی اجرایی در استانها تصمیمی را که دولت اتخاذ میکند قبول ندارند.» به اعتقاد کالنتری واحدهای اجرایی دیگری هم که خارج از سازمان حفاظت محیط زیست فعالیت میکنند و با موضوع احیای دریاچه ارومیه مرتبط هستند، کار اساسی در این زمینه انجام نــداده اند؛ مثالً وزارت جهاد کشــاورزی بخصــوص جهاد کشــاورزی آذربایجان غربی اصالً به تعهدات خود درباره دریاچه ارومیه عمل نکرده است.

او با اشــاره به مصوباتی درباره عدم توســعه ســطح زیرکشــت آبی در حوضه دریاچه ارومیه، میگوید: بعد از تصویب مصوباتی به منظور جلوگیری از توسعه سطح زیرکشت آبی در حوضه، ساالنه 8000 هکتار سطح زیر کشت آبی در حوضه توســعه پیــدا کرده اســت. این یعنــی 2۴000 هکتار افزایش مســاحت زیر کشــت کشاورزی در منطقه طی سه سال که با احتساب 10 هزار متر مکعب آب مصرفی در هــر هکتار، به عبارتی در پایان این ســه ســال 0۴2 میلیون متر مکعب افزایش مصرف آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه وجود داشته است و وقتی این اطالعات کنار هم قرار میگیرند به نظر میرسد که دولت توسط برخی سر کار گذاشته شده اســت. کالنتری درباره همکاری نکردن دســتگاهها­ی اجرایی در اســتانها با ستاد احیــای دریاچه ارومیه، گفت: دولت چیزی تصویب میکند اما در عمل دســتگاه اســتانی هرچه که خواســت انجام میدهد. مدیران بشدت عافیتطلب شدهاند و اصالً حاضر نیســتند برای یک مســأله کوچک اندکی ریسک کنند. اگر قرار باشد دولت تصمیم بگیرد و دستگاههای اجرایی استانی به شیوه خود اجرا کنند بیشک مــا یک نظــام ناکارآمد خواهیم بود. او گفت: در ســال 93 تصمیم گرفته شــد که سطح زیر کشت چغندر افزایش پیدا نکند اما وزارت صنعت و معدن یک کارخانه قند را از مشهد به حوضه دریاچه ارومیه آورد که این مسأله به طور واضح با مصوبه هیأت وزیران در تناقض اســت. به گفته کالنتری به این شــکل نمیتوان تصمیم گرفــت و آنهــا را اجرایی کرد در نتیجه موفقیتی هم در کار نخواهد بود؛ مگر اینکه بخواهید دولت را ناکارآمد نشان دهید.

برگزاری نمایشــگاه­های پر مراجعه در تهران ممنوع شود

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran