Iran Newspaper

امضای ۰۴ میلیارد دالر قرارداد نفتی تا پایان مهرماه

معاون امور مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت در گفتوگو با «ایران»: مذاکرات با شرکتهای روسی، چینی و اروپایی ادامه دارد

- عطيه لباف روزنامهنگا­ر

چهارمیــن قــرارداد جدیــد نفتــی ایران بــزودی امضــا میشــود. ایــن خبــر را معاون امور مهندســی و توسعه شرکت ملــی نفت ایــران اعالم کــرد. غالمرضا منوچهــری در گفتوگــو بــا «ایــران» از ذکــر نــام شــرکت خارجی ســرمایهگذ­ار خــودداری کرد تا مبــادا در روند امضای قــرارداد خللــی ایجاد شــود. او میگوید همزمان با نمایشــگاه بینالمللی نفت امســال تفاهمنامــ­ه و قراردادهای­ــی بــا شرکتهای خارجی امضا خواهد شد.

منوچهــری بــا اشــاره بــه هیاهــوی ترامــپ، رئیــس جمهــوری امریــکا، اذعــان کــرد: مذاکــرات بــا روسهــا، چینیها و اروپاییها ادامه دارد و همان شــرکتهایی که در این دو سال با ما در ارتباط بودند، در حال مذاکره هستیم.

او ادامــه داد: اغلب 20 مذاکره نفتی بــرای جذب ســرمایه خارجی همچنان فعال هستند. البته ممکن است برخی از ســرمایهگذ­اران عقــب نشــینی کــرده باشــند. اما مذاکرات ادامه دارد و سعی میکنیــم کــه در طرحهــای توســعه از ســرمایهگذ­اری خارجــی اســتفاده کنیم اما توسعه با کمک توان داخل نیز ادامه مییابد. معاون امور مهندسی و توسعه شــرکت ملــی نفــت ایــران در حاشــیه دومین روز از بیست و سومین نمایشگاه بینالمللی نفت در نشســت خبری نیز به تبیین آخرین جزئیات جذب سرمایه خارجی پرداخت.

او بــا اشــاره بــه فعالیتهــا­ی انجام شــده در بخش قراردادهای باالدســتی، یادآور شد: سال گذشته سه قرارداد نفتی امضا شد. با توجه به برنامههای گسترده شــرکت ملی نفــت ایران برای توســعه، پیشبینیمیک­نیمامسالسا­لپررونقی را در صنعت نفت ایران پیش رو داشته باشــیم، البته این رونق تدریجی خواهد بــود. او با بیان اینکه پیشبینی میکنیم تــا پایــان شــهریورما­ه یا مهرماه امســال تعــداد قراردادهــ­ای امضا شــده را به 10 برســانیم که به معنای قرارداد توســعه 15 میدان اســت، ادامه داد: البته برخی از قراردادهــ­ا شــامل توســعه دو تــا ســه میدان اســت. او پیشبینی کرد: تا پایان مهرمــاه، هفت قــرارداد نفتــی در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی به ارزش 40 میلیارد دالر امضا میشود.

بهگفتــه معــاون امــور مهندســی و توسعه شرکت ملی نفت ایران هماکنون مذاکره قراردادی 10 میدان نیز در دست انجام است که امیدواریم تا پایان امسال این قراردادها را به نتیجه برســانیم؛ باید تأکید کنم مذاکره قراردادی این میدانها بــا پیشبینی شــرایط چالشــی کنونی در حال انجام است. ■ اجرای ۵۳ پروژه در قالب بسته ۶ میلیارد دالری

طرحهــای دیگــری از جملــه بســته ۶ میلیارد دالری طرح نگهداشت تولید و افزایش ضریــب بازیافت میدانهای نفتی در مناطق نفتخیز جنوب، شرکت فــالت قــاره و شــرکت نفــت مناطــق مرکزی، در دســت بررســی شرکت ملی نفت اســت که به گفته منوچهری برای اجرای این بسته 35 پروژه تعریف شده اســت که اهداف کمی آنها شامل حفظ تولید و افزایش تولید میشود.

او با اشاره به اینکه امکان دارد هنگام اجرای این بسته تأسیسات سطحی نیز اجــرا شــود، گفت: منابــع مالــی اجرای این بســته تأمین شده است. با توجه به اینکه مناقصههــا­ی این طرح هماکنون آغــاز شــده اســت امیدواریــ­م تــا پایــان شــهریورما­ه، قرارداد عمده این طرحها امضا شود. با توجه به اینکه شرکتهای داخلــی این طــرح را اجــرا خواهند کرد، پیشبینی میکنیم شــاهد رونق کسب و کار و فعالیت در صنعت نفت شویم.

منوچهــری گفت: کار گســتردهای در حال انجام اســت بــه نحوی کــه تعداد دکلهایــی کــه به صــورت همزمــان در این طــرح بــهکار گرفته خواهند شــد به 100 دکل خواهد رســید که فعالیت این تعداد دکل تقریباً معادل کل دکلهای آماده در صنعت نفت است.

منوچهری با اشــاره به طرح توسعه فــاز 11 پــارس جنوبــی ادامــه داد: طرح توســعه این فاز هم سوی شرکت توتال و سایر شرکا در حال اجراست. ■ امضــای قرارداد با «او ان جی ســی» هند تا ۵ ماه دیگر

قــرارداد طرح توســعه «فــرزاد بی» احتمــاالً طی پنج مــاه آینده با شــرکت ONGC هند امضا میشود. این موضوع را معــاون امــور مهندســی و توســعه شــرکت ملی نفــت ایــران بیان کــرد. او گفت: انتقال خط لوله اتان از ســایت دو پارس جنوبی به ســایت یک آن از دیگر طرحهای مهــم و در حال اجرای پارس جنوبی اســت که انتظار داریم این طرح تا سه ماه آینده تکمیل شود.

منوچهــری بــا اشــاره بــه طرحهــای توســعهای در میدانهــای غــرب کارون نیــز خاطرنشــان کــرد: تکمیــل طــرح توســعه میــدان نفتــی آزادگان جنوبــی در دســتور کار شــرکت ملی نفــت ایران قــرار دارد، ضمن اینکه طــرح 300 هزار بشکهای «ســی تی پ»نیز شــروع شده است.

او بــا بیــان اینکــه شــرکت ملی نفت ایران در مجموع درگیر 0۸ پروژه است، اظهار کرد: امیدواریم امســال خیزشــی در ایــن طرحهــا بــه وجــود بیایــد؛ البته تعــدادی از ایــن طرحها به اجــرا نرفته اســت، اجرای برخی از طرحها ســرعت میگیــرد و تعــدادی از آنهــا تکمیــل خواهد شد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran