Iran Newspaper

رکورد شکنی قیمت نفت خام در کانال 70 دالر

-

مدتی است که قیمت نفت خام در کانال 70 دالر بــرای هر بشــکه قــرار دارد و برای تجربه یک جهش قیمتی دیگر بازارهای جهانی نفت خام منتظــر واکنش رئیس جمهوری امریکا نسبت به برجام هستند. در ایــن بــاره تحلیلگــرا­ن انــرژی اعتقــاد دارند شوک نفتی ناشی از برقراری دوباره تحریمها علیه ایران ممکن است قیمت نفت خام را سه رقمی کند.

البته بحران اقتصادی در ونزوئال نیز در این افزایش قیمت نفت خام به باالترین رقــم از ســال 2014 بیتأثیــر نبوده اســت. تشــدید بحــران اقتصــادی در ونزوئــال که عرضــه نفت این کشــور را تهدید میکند، درکنارسیاس­تهایضدبرجا­می«دونالد ترامــپ» موجب شــده که روز گذشــته در زمــان تنظیم این گزارش هر بشــکه نفت خــام برنت 75 دالر و 65 ســنت معامله شــود کــه ایــن رقــم از نوامبــر ســال 2014 تاکنون بیســابقه بود. رویتــرز در این باره نوشــت: درحالیکــه بدتــر شــدن بحــران اقتصــادی در ونزوئــال عرضــه نفــت این کشور را که همین حاال در حال افول است، تهدید میکند، قیمــت نفت امریکا برای نخستین بار از نوامبر 2014 تاکنون به باالی 70 دالر رسید. همچنین نگرانی از نزدیک شدن به ضرباالجل تعیین شده امریکا بــرای احتمال خــروج از توافق هســتهای ایران و بازگشت تحریمها، بازارهای نفت را روی لبه پرتگاه نگاه داشته است.

تولید نفت ونزوئــال از اوایل دهه 2000 میــالدی در حالــی رو به افول گذاشــته که این کشــور امریکای التین نتوانست برای حفظ و نگهداری از صنعت سوخت خود، ســرمایهگذ­اری کافــی انجام دهــد. تولید نفت این کشور طی این مدت 1.5 میلیون بشکه در روز سقوط کرده است.

در همیــن حــال، بــا اقامــه دعــوی از سوی شرکت نفت کونوکوفیلی­پس امریکا علیه شرکت ملی نفت ونزوئال و با اجرای حکــم جریمــه 2 میلیــارد دالری علیــه این شــرکت، داراییهای کلیدی شــرکت نفت ملی ونزوئال توســط کونوکوفیلی­پس تصاحــب خواهد شــد کــه به ایــن ترتیب صــادرات و تولید نفت ونزوئــال از این هم کمتر میشود. از سوی دیگر، ایران که پس از برداشته شــدن تحریمها در سال 201۶ دوبــاره بهعنــوان یک صادرکننــد­ه بزرگ نفــت ظهور کرده اســت، بــا ضرباالجل ترامپ برای تصمیمگیری در مورد توافق هســتهای روبهروســت. خــروج ترامــپ از توافق به معنای بازگشت تحریمها علیه ایران و کاهش صادرات این کشور خواهد بود. عامل دیگری که بر بازارها فشــار وارد میکنــد، اوج گیــری تولیــد نفــت امریــکا اســت. در هفته گذشته تولید نفت امریکا بــه 10.۶2 میلیون بشــکه در روز رســید که یــک چهــارم از ســطح دو ســال پیش آن بیشترشدهاس­ت. ■ خروجازبرجا­مبانفت001د­الری

بازار جهانی نفت از جمله حوزههایی اســت کــه بشــدت منتظــر تصمیمگیری «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری ایاالت متحده است. ســهم ایران از بازار جهانی نفت صادرات حدود 2.5 میلیون بشــکه نفت در روز اســت و کارشناسان میگویند به محض خروج امریکا از برجام صادرات نفــت خام ایــران 500 تا 700 هزار بشــکه در روز کــم خواهــد شــد. امــا مدیرعامــل شــرکت ملــی نفــت ایــران نهایــت تأثیر ترامــپ بــر صادرات نفــت خــام را 200 تا 300 هــزار بشــکه در روز میدانــد. در این رابطــه تحلیلگــر تارنمای نشــریه NEW EUROPE اعتقاد دارد در طول هفتههای اخیــر موضوع ایــران نقش پررنگــی را در باال بردن قیمت نفت داشــته اســت و اگر تحریمهاعلی­هایراناجرا­ییشودقیمته­ا افزایــش شــدیدتری را خواهد داشــت. به اعتقاد «الکسی کوکین» تحلیلگر مؤسسه مالی اورالسیب، «اگر چنین اتفاقی بیفتد شــاهد شــیب تندی از قیمتها خواهیم بود کــه حداقل آن افزایــش 20 دالری هر بشکهنفتخوا­هدبود.»گرچهاینشرا­یط پایدار نمیماند اما باعث واکنش عصبی عرضهکنندگا­ن میشــود. تارنمای نشریه تحلیلــی اقتصــادی فوربس هــم مقصد نهایــی قیمــت نفت بــا خــروج ترامپ از برجــام را نامشــخص دانســت و نوشــت نشــانهها حاکــی از خروج امریــکا از توافق هســتهای اســت و همیــن موضــوع تأثیر خــود را حتــی در ایــن روزها بر بــازار نفت میگذارد.

بنا بر تحلیل ســی.ان.ان اگر تحریمها علیه تهران برقرار شود و جایگزینی برای عرضــه نفــت ایــران در نظر گرفته نشــود شــکاف میان عرضه و تقاضا مانند ســال 2013 تشــدید میشــود و ممکــن اســت قیمتها به باالتر از 100 دالر برسد.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran