Iran Newspaper

نرخهای جدید ویزیت پزشکان اعالم شد

از سوی سخنگوی وزارت بهداشت برخی درمانها گرانقیمت است؛ مجبوریم تصمیمهای سخت بگیریم

-

در هفتهای که گذشــت برخــی از بیماران مبتــا بــه تاالســمی بهخاطــر عــدم دسترســی بــه داروی خارجــی دیســفرال مقابــل ســاختمان ســازمان غــذا و دارو تجمــع کردند. روز گذشــته نیز عــدهای از خانوادههای­ی که فرزنــد مبتا به بیماری «اسام ای» دارنــد در واکنــش بــه آنچــه عدم واردات داروی «اســپینراز­ا» خوانده میشــود بــه مقابــل ســاختمان وزارت بهداشــت در شــهرک غــرب رفتنــد و خواستار گفتوگو با مسئوالن ارشد وزارت بهداشت درباره تصمیم نهایی آنها برای کمک به این بیماران شدند.

به گزارش «ایران»، ســخنگوی وزارت بهداشــت، درمــان و آموزش پزشــکی در پی بروز کمبود داروی خارجی دیســفرال بیماران تاالسمی طی چند هفته گذشته گفــت: همــان داروهــای تزریقــی را برای بیماران تاالسمی در کشور تولید میکنیم و بایــد توجــه داشــت کــه دنیــا بهدنبــال مصــرف داروی خوراکــی اســت البتــه مــا مقــداری داروی خارجــی کــه حــدود 10 درصد است در این زمینه وارد میکنیم ولی باید توجه داشــت کــه از نظر قانونی گیر هســتیم چرا کــه این داروهــا در ایران تولید میشود. دکتر ایرج حریرچی افزود: در کشــور ما سال گذشته 365 هزار مرگ به وقوع پیوست که 4.6 در 100 هزار است همچنین حدود 19 هزار بیمار تاالســمی داریم و در روند کنترل بیماری تاالســمی یا پیشگیری از آن جزو موفقترین کشورها بوده و سرمایهگذار­یهای عظیمی در این زمینه شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت در واکنش بهتجمــع بیمــاران MPS مقابــل وزارت بهداشــت و تصمیم آنها بــرای کمک به این بیمــاران عنوان کــرد: مفاهمه امری دوطرفــه اســت و گفتوگــو موضوعــی یکطرفه نیســت ولــی باید توجه داشــت کــه ما بــرای بیمــاران MPS هزینــه قابل توجهی انجــام میدهیم ،بیمهها هم به همینصورتهس­تند.

او افــزود: گروههایــی که درمــان برای آنها مؤثر باشــد مطابق با معیار درمانی کشور از این مسأله بهرهمند خواهند شد. لذا افرادی که بیماریشان تأیید و داروی مؤثر برایشان باشد پوشش میدهیم.

حریرچــی اضافــه کــرد: افــرادی کــه جدیــداً بــه ایــن بیمــاری گرفتــار شــده وضعیــت بیماریشــا­ن بایــد بررســی و آزمایشهــا­ی الزم برایشــان انجام شــود که آیا دارو نیز برای آنها مؤثر است یا خیر و پــساز آن هزینــه اقتصادی را بــرآورد و بسته به توانایی کشور هزینه میکنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت تأکید کرد: طبق قانــون برنامه ششــم، آییننامهای در دولت تصویب شــده و هر سال لیست دارویی کشور باید اعام شود و هر سه ماه یکبار آن را تجدیدنظــر کنیم. لذا ممکن است برخی از داروها از این لیست حذف شــوند.او درمورد داروهای بیماران SMA گفت: ما با خانواده این نوع بیماران کاماً احســاس همدردی میکنیم ولی برخی درمانهــا فوقالعاده گرانقیمــت بوده و مامجبوریمت­صمیماتسختی­بگیریم.

حریرچی با اشاره به اینکه هزینه ورود یــک دارو به بــازار از زمان تحقیق تا تولید صنعتــی و فــروش آن در دنیــا بــه یــک میلیارد دالر میرسد، گفت: بهطور مثال یک نــوع آنتیبیوتیک 500 هــزار تومانی خط ســوم درمــان بــوده و یــک آمپول 5 هــزار تومان خــط اول و برخــی میگویند مــا همــان داروی گــران را میخواهیــم و زمانــی کــه ما اعــام میکنیــم آن را ارائه نمیدهیم شرکت تولیدکننده بیمار را به مقابله واداشــته و اعــام میکند که فان فــرد بهدلیــل نرســیدن آن آنتیبیوتیک فــوت شــده اســت. در حالــی که مــا باید هزینههــای اقتصــادی و مؤثــر داروهــا را بررســی کنیــم. حریرچــی دربــاره قیمت ویزیت در ســال ۷9 گفت: تعرفه ویزیت رشد شش درصدی داشت، بر این اساس ویزیت پزشــک عمومــی ۴۲ هــزار و 00۵ تومان، ویزیت متخصص ۸3 هزار و 00۴ تومــان و ویزیت فوق تخصــص ۷۴ هزار و 900 تومان در بخش خصوصی اســت. این تعرفه در بخش دولتی به این ترتیب اســت که ویزیت پزشــک عمومی 11 هزار و 00۸ تومان، ویزیت پزشــک متخصص ۴1 هــزار و 00۸ تومــان و ویزیــت فــوق تخصــص ۷1 هــزار و 00۸ تومــان اســت. طبــق مصوبــه دولــت مــدت زمانــی کــه بــه طــور متوســط بایــد بــرای ویزیت بیمــاران صــرف شــود بــه ترتیــب بــرای پزشــک عمومی ۵1 دقیقه، برای پزشک متخصص 0۲ دقیقه و برای پزشک فوق تخصــص ۵۲ دقیقــه اســت. حریرچــی دربــاره جزئیــات تعرفههــای ۷9 گفــت: طبق مصوبــه دولت، بیمههــا در تعرفه خصوصــی فقط معــادل تعرفــه دولتی را پوشــش میدهنــد بنابرایــن مردمــی کــه بــه بیمارســتا­نها مراجعــه میکنند در بخــش بســتری 10 درصــد تعرفــه دولتــی و در ســرپایی 30 درصــد تعرفــه ■ ویزیــت پزشــک عمومــی ۴۲ هــزار و ۰۰۵ تومــان، ویزیــت متخصــص ۸۳ هــزار و ۰۰۴ تومــان و ویزیــت فــوق تخصص ۷۴ هزارو۰۰۹ توماندربخش­خصوصیاست

دولتــی را میپردازنــ­د. اگــر مــردم بــه بخــش خصوصــی مراجعــه کننــد بایــد مــا بــه التفــاوت تعرفــه بخــش دولتی و خصوصی را هم پرداخت کنند. او افزود: بنابراین در سال ۷9 ویزیت شش درصد، جزء حرفهای )K( صفر درصد، جزء فنی ۵.۲ درصد، هتلینگ هشت درصد و سبد دارو طــی یک ســال 9 درصد کــه زیر نرخ تورم است، رشد داشتهاند. این تعرفهها از ابتدای سال جدید اعمال میشوند.

حریرچــی بــا بیــان اینکــه حــق بیمه

ســرانه خانــوار نیــز هفت درصــد تعیین شــده اســت، گفت: یعنی خانوار چه یک نفره باشد و چه پنج نفره، یک حق بیمه درمانی پرداخت میکند که کل آن هفت درصــد اســت و دو درصــدش را کارمنــد میپــردازد. همچنیــن حــق بیمــه برای روســتاییا­ن، عشایر، ساکنان شهرهای زیر 0۲ هــزار نفر، افراد تحت پوشــش کمیته امــداد و بهزیســتی، بیمــاران خــاص و بیمه شدگانی که به صورت رایگان بیمه شدهاند، صفر ریال است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran