Iran Newspaper

بیابانزدای­ی 200 هزار هکتار از زمینهای حاشیه دریاچه ارومیه

-

۰۰۲ هــزار هکتــار از زمینهــای حاشــیه دریاچــه ارومیــه در آذربایجــا­ن غربــی بیابان زدایی شده است.

«ناصر حیــدری پوری»، معــاون امور بیابــان، مراتــع و آبخیــزدار­ی ســازمان جنگلهــا، مراتــع و آبخیزداری کشــور در حاشیهبازدی­دازوضعیتطر­حهایمنابع طبیعی در حــوزه احیای دریاچــه ارومیه افزود:دراینزمینه­اعملیاتسام­اندهی «چرا» و«قرق» با حساسیت بسیار باالیی انجــام و از زایــش بیابان جلوگیری شــده اســت. عــالوه بر آن بــا اجــرای طرحهای پوشــش گیاهــی، 6 هــزار و ۰۰5 هکتــار از کانونهایتو­لیدریزگردد­رحاشیهدریا­چه ارومیهمهار­شد.

وی بــا اشــاره بــه اجــرای طرحهــای منابع طبیعی در مناطق«جبل کندی» و «ســپرغان» ارومیــه بهعنــوان یکــی از کانونهــای اصلــی تولیــد ریزگــرد، بیان کــرد: طــرح بادشــکن غیرزنــده با هــدف جلوگیــری از ایجاد گــرد و غبار و مهــار کانونهــای شــن خیــز در منطقه «جبلکنــدی» و طــرح قــرق و احیــای اراضــی در منطقه «ســپرغان» در حال انجام اســت کــه اقدامــات انجام شــده راضیکننده به نظر میرسد.

معــاون امــور بیابــان، مراتــع و آبخیــزدار­ی ســازمان جنگلهــا، مراتع و آبخیــزدار­ی کشــور از تخصیــص 5۷میلیارد ریال اعتبار طی سال گذشته بــه طرحهــای احیایــی ایــن ســازمان در دریاچــه ارومیــه خبــر داد و گفــت: کل اعتبــار اختصاصــی ایــن بخــش در ســالهای اخیر برای تثبیت کانونهای ریزگــرد اطــراف دریاچــه ارومیــه و بیابــان زدایــی ۰۷1 میلیــارد ریــال بوده و طرحهــای مهمــی نیــز بــا ایــن اعتبار اجرایی شده است.

به گزارش ایرنا، طرح ایجاد پوشــش گیاهــی، قــرق و بیابــان زدایــی از جمله طرحهای مصوب ســتاد احیای دریاچه ارومیــه بــوده کــه در۳ منطقــه عمــده «فسندوز» نقده، «چوپانلو» سلماس و «سپرغان» ارومیه اجرایی شده است.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran