Iran Newspaper

فرارهای مالیاتی زیر ذرهبین طرح جامع مالیاتی

خبرنگاران از نمایشگاه دستاوردهای سازمان امور مالیاتی بازدید کردند شهرداری تهران، نیروی انتظامی و وزارت راه و شهرسازی دستگاههایی هستند که با طرح جدید جامع مالیاتی همکاری نکردهاند

-

گــروه اقتصــادی / طرح جامــع مالیاتی بهعنوان برنامــه و طرح محوری برنامه تحول اقتصادی، برنامهریزی و در حال اجرا اســت. در سال۳۹۳۱، سازمان امور مالیاتــی کشــور بــا بهرهگیــری از دانش و تخصــص مجموعــهای از خبــرگان و متخصصــان درون ســازمانی و بــرون ســازمانی و همچنیــن شــرکتهای مشــاورهای داخلــی و خارجــی، طــرح جامع مالیاتی را در قالب پنج مجموعه و ۲۳ پروژه تدوین کرد.

بهگــزارش خبرنــگار «ایــران»، یکی از ایــن پروژههــا ایجــاد ســامانهها­ی اطالعاتــی بخــش مالیــات اســت کــه هماکنــون بخــش عمــده آن بــه ثمــر رســیده و در طــول دورهای کــه متولــد شــده اســت نقــش مهمــی در افزایش درآمدهــای مالیاتی دولــت و همچنین جلوگیری از فرار مالیاتی داشته است.

درهمیــن راســتا روز گذشــته خبرنــگارا­ن رســانههای جمعــی از نمایشــگاه دســتاورده­ای طــرح جامــع مالیاتــی بازدیــد و در جریــان جزئیــات فرآینــد عملیاتــی ســامانهها­ی متعدد ایــن طــرح شــامل پورتــال اینترنتــی خدمــات الکترونیکـ­ـی مؤدیــان مالیاتی و پایــگاه اطالعــات مؤدیــان مالیاتــی و سامانه نرمافزاری یکپارچه مالیاتی قرار گرفتند. درجریان این بازدید و براساس توضیحــات ســیدمحمدر­ضا احمــدی مدیرکل دفتــر امور هماهنگی و اجرایی طــرح جامــع مالیاتــی، درایــن طــرح چهــار ســامانه اطالعاتی نیــز راهاندازی شده اســت. ســامانهها­ی جستوجوی اطالعــات مالیاتــی مؤدیــان، پاالیــش و الحاق اطالعات به پروندههای مالیاتی، بررسی و پیگیری تشکیل پرونده مؤدیان شناســایی شــده و بررســی تراکنشهای بانکی مشــکوک این چهار سامانه است کــه دو ســامانه آخر بهمنظور شناســایی فراریان مالیاتی بهکار گرفته میشود.

طبق توضیحات مسئوالن این طرح هماکنــون از طریق منابــع اطالعاتی که به بانک اطالعاتی مالیاتی کشور متصل شــدهاند فعالیتهــا­ی اقتصادی مردم ثبت میشــود و درصورتی که شــخصی دارای پرونــده مالیاتــی نباشــد و طبــق قانون جزو مؤدیان مالیاتی باشــد برای وی پرونده تشــکیل میشــود. همچنین در ســامانه چهــارم کــه بــه بررســی تراکنشهــا­ی بانکــی مشــکوک مربوط میشــود، گردش مالی باالی 5 میلیارد تومان در هر ســال از طریق حسابهای بانکی مورد بررســی قــرار میگیرد تا در صورتی که صاحب حســاب از پرداخت مالیات فرار کرده باشــد مالیات قانونی دریافت شود. برای بررسی تراکنشهای بانکــی از طریــق کــد ملــی افــراد اقدام میشود به این معنا که اگر فردی دارای حســابهای بانکــی متعــددی باشــد مجمــوع حســابها مــالک عمــل قرار میگیرد. ■ 10 دستگاه اولویتدار

در طــرح جامــع مالیاتــی اطالعــات مورد نیاز از طریق سه منبع اصلی شامل ســازمانها، پرتال خدمــات الکترونیک و ســامانهها­ی داخــل ســازمان مالیاتی میشــود. براســاس گفتــه مســئوالن درایــن طرح هــر مأمور مالیاتــی تنها به اطالعــات پرونــدهای که به وی ســپرده شــده دسترســی دارد و ســایر اطالعات ایــن بانــک محرمانــه باقــی میمانــد. برای سالجاری دریافت اطالعات از ۰۱ دستگاه اجرایی برنامهریزی شده است. طبــق ایــن برنامهریــ­زی دســتگاهها­ی ســازمان ثبــت اســناد، ثبــت امــالک، بانــک مرکــزی، گمرک، بــورس، وزارت صنعت، شــهرداری تهران، وزارت راه و شهرسازی، پست و ثبت شرکتها باید در ســالجاری اطالعــات بــه روز خود را دراختیار سازمان مالیاتی قرار دهند.

ایــن درحالــی اســت کــه بــه گفتــه احمدی مدیرکل دفتر امور هماهنگی و اجرایی طرح جامع مالیاتی از میان این دســتگاهها­ی اولویتدار تنها بخشــی از آنها اطالعات مورد نیاز را ارائه کردهاند و برخی همکاری مناسبی نداشتهاند.

طبــق اعــالم وی شــهرداری تهران، نیروی انتظامی، وزارت راه و شهرسازی دســتگاهها­یی هســتند که با طرح جامع مالیاتی همکاری نکردهاند. درخصوص اطالعات حسابهای بانکی نیز گرچه با تمام بانکها تفاهمنامه همکاری امضا شــده و بانک مرکزی مسئول دریافت و ارائــه اطالعــات بــه ســازمان مالیاتــی اســت ولــی تاکنون بــه غیــر از اطالعات تســهیالت و تعهدات بانکی هنوز موارد مربوط به تراکنشهای بانکی به دست سازمان امور مالیاتی نرسیده است.

همچنین به گفتــه احمدی درحالی که طبق قانــون وزارت راه و شهرســازی مسئول ایجاد بانک اطالعاتی خانههای خالــی و اتصــال آن بــه بانــک مالیاتــی اســت ولی پــس از گذشــت چندین ماه اعالم کرده اســت کــه ســازمان مالیاتی باید این سامانه را راهاندازی کند. ■ شناســایی خانــوادها­ی کــه 0۳ هــزار خودرو وارد کرده و مالیات ندادند

درهمیــن زمینــه یک مقام مســئول در ســازمان امــور مالیاتــی از شناســایی خانــوادها­ی خبر داد کــه بدون پرداخت مالیــات ۰۳ هــزار دســتگاه خــودرو بــه کشــور وارد کردهانــد. غالمرضــا قبلهای گفت: به کمک سامانههای طرح جامع مالیاتی، آن دسته از افرادی که فرارهای مالیاتی داشــتهاند را شناسایی و مالیات آنها را دریافت کردهایم.

وی افــزود: بــر ایــن اســاس، یــک خانواده ســال گذشــته شناســایی شدند که ۰۳ هزار خودرو وارد کرده و یک ریال هــم مالیات نداده بودنــد. به کمک این ســامانه آنها شناســایی شــده و عالوه بر اخذ مالیــات به مراجع قضایی معرفی شدند.

قبلهای در بخش دیگری از ســخنان خــود، مخالفان طرح جامــع مالیاتی را دو گــروه دانســت و گفــت: دســته اول از مزایای این طرح غافل هســتند و دسته دوم بــا قصــد و غــرض از آن جلوگیری میکننــد؛ چــرا کــه دانه درشــت بــوده و مخالف شفاف شدن اطالعات مالیاتی هستند. این در شــرایطی است که همه بایــد از الیههــای پنهــان اقتصــاد خارج شوند.

یک خانواده سال گذشته شناسایی شدند که ۰۳ هزار خودرو وارد کرده و یک ریال هم مالیات نداده بودند. به کمک این سامانه آنها شناسایی شده و عالوه بر اخذ مالیات به مراجع قضایی معرفی شدند

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran