Iran Newspaper

احتکار خودرو، شایعه یا واقعیت؟

«ایران» گزارش میدهد

-

خودروســاز­ان میگوینــد ما هیچ خودرویــی احتکار نکردهایــم و رونــد فــروش نســبت به گذشــته هیچ فرقی نکرده اســت و حتی نســبت به مدت مشــابه ســال گذشــته افزایش تولیــد هم داشــتهایم.با این تفاســیر تمــام اخبار مبنی بــر احتــکار و نبود قطعه برای خودروها تکذیب میشود.

خبــر احتکار خودرو چند روزی اســت که مطرح میشود.برخیها خودروســاز­ان را به این امر متهم کردنــد کــه آنها با هــدف افزایــش قیمت خــودرو و ایجاد حاشــیه بازار، به صورت قطرهچکانی خودرو وارد بــازار میکنند.اخیــراً هــم یکــی از نماینــدگا­ن مجلس ایــن نقد را بر خودروســاز­ان وارد دانســته و گفتــه بود طبــق منابع موثقی کــه دارد، بیــش از ۰۹ هزار خودرو در پارکینگ خودروسازان در حال خاک خــوردن اســت و آنها بــرای آنکه به ســود بیشــتری برسند سراغ احتکار رفتند. ■ نقص قطعه؟

ولــی یکــی از معاونــان وزیــر صنعــت، معدن و تجارت که خواســت نامش فاش نشود در گفتوگو با «ایران» چنین موضوعی را قبول ندارد و میگوید: خودروهایــ­ی کــه برخیهــا بــا عنــوان احتــکار از آن صحبت میکنند تنها نقص قطعه دارند. این نقص هــم بــه دو دلیل ایجاد شــده اســت. اول آنکه تولید پیش از پیشبینی قطعه ســازان بوده اســت و دوم اینکه افزایش قیمت ارز و توقف واردات باعث شده اســت تا برخی از خودروها در مرحله فروش نهایی قرار نگیرند. در هر صورت شرکتهای خودروسازی هیچکــدام از این گفتهها را قبول ندارند و معتقدند تولیــد مانند گذشــته روال طبیعی و منطقــی دارد. آنها فضای ایجاد شده و شایعات را متأثر از افرادی میدانند که میخواهنــد به صنعت خودرو و تولید ملی صدمه بزنند.البته توپ خودروسازان به سمت واردکننــد­گان خــودرو در حــال حرکــت اســت. آنها واردکننــد­گان خــودرو را باعث فضــای ملتهب بازار خودرو میدانند. بر این اســاس قاسم خاکی جوان؛ رئیس اداره اطاعرســان­ی گروه خودروســاز­ی سایپا دربــاره وضعیت بازار خودرو و اتهامهایی که به این شــرکت وارد شــده اســت، گفت: برای نگهداری هر دستگاه خودرو نیازمند متوسط 5۲ متر مربع فضای پارکینگی هســتیم که با احتســاب ۰6 هزار دســتگاه خودروی ادعا شده(روز گذشته نادر قاضیپور عضو کمیســیون صنایع مجلس گفته بود ســایپا نزدیک بــه۰6 هــزار خــودرو احتکار کرده اســت) دســت کم ۰5۱ هــزار هکتــار فضا نیاز اســت.وی افــزود: تأمین چنین فضایی بســیار دور از ذهن است و از مدعیان احتکار میخواهیم نشــان دهند چنیــن فضایی در کجا واقع شــده اســت؟ وی تولید روزانه سایپا را سه هــزار دســتگاه خودرو اعــام کــرد و گفــت: ۰6 هزار خودروی احتکاری ادعا شــده معــادل ۰۲ روز تولید این شــرکت اســت؛ حــال افــرادی که مدعــی 6 ماه احتکار خودرو شدهاند پاسخ دهند که بقیه خودروها کجاست؟همچنین مرتضی آقایی مدیر ارتباطات و امور بینالملل ایران خودرو ضمن رد احتکار خودرو تصریــح کرد: پارکینــگ مادر ایران خــودرو ظرفیت ۸هزار خــودرو را دارد و تأمین فضــا برای نگهداری ۰۳ هزار دســتگاه خــودروی ادعایــی، نیازمند اجاره زمین در جاده مخصوص کرج است.تولیدات ایران خودرو کاماً به روز اســت و همه محصوالت پس از تولید به فروش گذاشته میشوند. ■ افزایش قیمت خودرو ادامه دارد

از ســوی دیگر معلوم نیســت مقصر نابسامانی بــازار خــودرو کیســت و چــرا هــر روز قیمــت خودرو در بــازار گران میشــود. ولی در شــرایطی که قیمت انــواع خــودرو در بــازار رو بــه افزایــش اســت، رشــد قیمــت خــودرو توســط شــرکتهای خودروســاز­ی شــوک جدید به بــازار وارد میکند. چند هفته پیش ســایپا قیمت محصوالت خودرو را از ۲ تا ۹ میلیون تومــان گران کرد.روز گذشــته نیز ایــران خودروییها قیمت محصوالت خود را گران کردند. در این میان شورای رقابت هم سکوت اختیار کرده است و درباره خودروهایــ­ی کــه مشــمول قیمــت گذاریانــد هیچ موضعی اتخاذ نمیکند. ■ جزئیات افزایش قیمت

براســاس مصوبــه جدیــد ایــران خــودرو دنــا معمولــی بــا رشــد 4 میلیــون و 6۱۱ هــزار تومانی با قیمت 46 میلیون و ۱۹۹ هزار و ۰۰6 تومان، دنا پاس با رشــد 4 میلیون و 665 هــزار تومانی با قیمت ۳5 میلیون و ۸6۲ هزار تومان و دنا پاس توربو با رشــد 5 میلیــون و ۸۸ هــزار تومانی با قیمت ۸5 میلیون و ۰۹ هزار و ۰۰4 تومان بهفروش میرســد.بر همین اســاس در لیســت جدید قیمت انواع محصول این شــرکت برای پژوi۷۰۲ دندهای باافزایش 4 میلیون و ۸6۱ هــزار تومــان، قیمت ۷4 میلیــون و ۰۳۱ هزار تومــان، پــژوi۷۰۲ اتوماتیک با افزایــش 4 میلیون و ۲۹۷ هــزار تومانــی ،قیمت 54 میلیــون و 46۳ هزار تومان و تندر پــاس اتوماتیک با افزایش 4 میلیون و ۳5۷ هزار تومانی، قیمت ۳5 میلیون و 5۲۹ هزار تومان تعیین شده بود.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran