Iran Newspaper

احتیاط سازندگان برای عرضه و فروش مسکن

معامالت مسکن در انتظار واقعی شدن قیمت است

-

بعد از افزایش قیمت مسکن در اواخر سال گذشته که تحت تأثیر عواملی همچون گرانی دالر بود اکنون از خــروج امریــکا از برجام در بازار مســکن بهعنوان دلیــل دیگری بــرای افزایش قیمت مســکن عنوان میشــود در حالی که فعاالن بازار افزایش قیمتها را حبابــی و غیر واقعی میدانند که جو روانی ایجاد کرده و موجب افزایش قیمت مسکن شده است.

بازار مســکن اهمیت ویژهای در اقتصاد کشــور دارد. بر اساس آمار ۵۳ درصد هزینه خانوادههای ایرانی متعلق به مسکن، ۰۸ درصد ثروت خانواده ایرانی در گرو مســکن و ۴۱ درصد اشــتغال وابسته به مســکن است. ســهم هزینه مســکن از دهه ۰۷ افزایشــی بوده بهطوری که سایر هزینههای خانوار را کاهش داده اســت. طوالنی شــدن رکود مسکن در ســالهای ۲۹۳۱ تــا ۵۹۳۱ هزینــه مســکن را در خانوار افزایش داد اما ســال گذشته رشد تدریجی معامــات رقــم خــورد و بازگشــت رونــق بــه بازار مســکن را نوید داد. اما بیثباتی بــازار دالر و اثر آن بر بازار مسکن بهصورت افزایش قیمت نمود پیدا کرد. بر اساس گزارش بانک مرکزی قیمت مسکن (در تهران) طی فروردین ماه امسال در مقایسه با فروردین ســال گذشــته حدود ۰۳ درصد افزایش یافته اســت. در فروردین امســال متوســط قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معاملهشده از طریــق بنگاههای معامات ملکی شــهر تهران 5میلیــون و ۰۳5 هــزار تومــان بــود که نســبت به اســفند مــاه 6۹ و فروردین 6۹ بــه ترتیب ۲ درصد کاهش و 5.۹۲ درصد افزایش نشان میدهد.

افزایش قیمت مسکن در حالی که هنوز فصل نقل و انتقــات و معامات فرانرســید­ه نگرانی از افزایش دوباره قیمتها را بهخاطر افزایش تقاضا در تابستان افزایش داده است. ■ بازار تحت تأثیر مسائل سیاسی است

مصطفــی قلــی خســروی رئیــس اتحادیــه مشــاوران اماک در گفتوگو با «ایــران» میگوید وضعیت فعلی بازار مســکن تحت تأثیر مســائل سیاســی وضعیتی بحرانی است که باید از آن گذر کنیــم. امــا او تأکیــد میکند نبایــد با شــتابزدگی و تحلیلهای نادرســت بر نگرانیهــا بیفزاییم و هر روز آواز گرانی ســر دهیم. خســروی معتقد اســت وقتــی بازار مســکن تحت تأثیــر بازارهــای دیگر یا تصمیمــات سیاســی قرار میگیــرد بایــد مدتی از تجزیه و تحلیل به دور باشــیم تا خود بازار تنش را هضم کند.

به گفته رئیس اتحادیه مشاوران اماک در بازار فروشــنده و خریدار واقعی معاملــه خود را انجام میدهنــد امــا برخی بــرای بهــره بردن از شــرایط موضــوع تنــش را پررنــگ میکننــد و با جوســازی قصــد افزایش بیرویه قیمت را دارنــد. او در مورد پیشبینی از وضعیت بازار در فصل تابســتان نیز میگوید که بــرای صحبت در این مورد خیلی زود است و باید منتظر بمانیم ببینیم شرایط اقتصادی چگونه پیش میرود. خسروی تأکید دارد که نباید بــه اســتقبال گرانی برویــم بلکه با حفــظ آرامش بهترین زمان را برای معامله انتخاب کنیم. ■ فروشندگان عرضه نمیکنند

امــا در یکــی از بنگاههــا کــه معاملــه در جریــان اســت مشــاور اماک دائم به خریدار میگوید شما خیلی خوش شــانس بودید چون در این بازار کسی فروشــنده نیست و فروشــندهه­ا با اینکه قرار فروش میگذارنــد اما پــای قرار نمیآیند. برخی مشــاوران اماک نیــز از کمبود فایــل میگویند. بــه گفته آنان بــا فــرا رســیدن موعــد پرداخــت وام بســیاری از خانــه اولیها بهعنــوان متقاضی در جســت وجوی خانههــای زیر 5۱ ســال ســاخت هســتند چون یکی از شــرایط پرداخــت وام ایــن اســت امــا بســیاری از فروشندهها فعاً از عرضه واحد خودداری میکنند و منتظرند ببینند بازار به چه سمت و سویی میرود. مشــاوران اماک میگویند کمبود عرضه و افزایش تقاضــا بــرای واحدهــای کمتــر از 5۱ ســال ســاخت و همچنیــن کمبــود واحدهــای ۰5 تــا ۰۸ متــری که بیشــترین تقاضای مصرفــی را دارد شــرایطی را به وجود آورده تا قیمت مسکن با عمر کمتر از 5۱ سال دستخوش تغییرات قیمتی بیشتری شود.

ایرج رهبر رئیس کانون سراســری انبوه ســازان کاهش تولید بهخاطر 5 سال رکود را دلیل کمبودن فایل مورد تقاضا در بازار مسکن میداند. به گفته او در 5 ســال رکود ســاخت مسکن از ساالنه حدود ۰۰5 هزار واحد به کمتر از ۰۰۳ هزار واحد رسید که در سالهای بعد خود را نشان میدهد.

او میگویــد: بهخاطــر رکــود چند ســاله قیمت مســکن به کــف رســید امــا از طــرف دیگــر هزینه ساختافزایش داشــته به همین دلیل سازندگان حاضــر به فــروش نیســتند و منتظرند ملــک را با قیمت بیشــتری بفروشــند.او ادامه میدهد: بازار کشــش افزایش بیشــتر قیمــت را نــدارد و قیمت مســکن در تابســتان تغییر محسوســی نســبت به حال حاضر نخواهد داشت.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran