Iran Newspaper

پیام رسان های داخلی با چه دغدغه هایی دست به گریبان هستند

«ایران» در گفت و گو با مسئوالن و متولیان برخی از پیام رسان های داخلی بررسی کرد

- سوسن صادقی روزنامه نگار

با فیلتر تلگرام بهنظر میرسد بازار پیام رســـانهای داخلی نیز تا حـــدودی داغ شده است. در همین راستا روزنامه ایران به سراغ مدیران پیام رسانهای داخلی رفت تـــا دغدغههـــا و نگرانیهای آنها را منعکس کنـــد و اینکه در این روزهای بدون رقیـــب قوی با چـــه چالشهایی روبهرو هستند؟ ■ ارتقایتجهی­زاتدغدغهای­بزرگ

محســـن غفـــاری مدیـــر یکـــی از پیـــام رســـانهای داخلی (ایتـــا) درباره دغدغههای این پیام رسان به «ایران» گفـــت: مـــن بهعنـــوان مدیر یـــک پیام رســـان داخلی دغدغههای زیادی دارم و بـــه جای اینکه روی کار خودم متمرکز شوم باید بهدنبال رفع نگرانیهای پیام رسان باشم.

غفاری با بیان اینکه مسئوالن خیلی زیبا سخن میگویند و طرحهای خوبی ارائه میدهنـــد اما آنهایی کـــه باید آن طرحها و دســـتورها را اجـــرا کنند، کارها را به پیـــش نمیبرند، افـــزود: بهعنوان مثـــال یکـــی از دغدغههای مـــا ارتقای دیتا سنتر پیام رسان است. ما بهعنوان یـــک پیام رســـان بومـــی میگوییم این میزان دیتاســـنت­ر الزم داریم و امکانات معین و مشـــخصی را میخواهیم ولی آنها میگویند ما به شما امکاناتی را که نیاز دارید نمیدهیم، بلکه از امکاناتی کـــه وجـــود دارد و مـــا میگوییـــم بایـــد اســـتفاده کنید. آنها با یک دیتاســـنت­ری توافق کردهانـــد و هزینهای نیز بابت آن نمیپردازند و به زور از ما میخواهند از دیتاســـنت­ری که آنها میگویند، استفاده کنیـــم. این در حالی اســـت کـــه ما خود دیتاســـنت­ر داریم و تنها میخواهیم آن را ارتقا دهیم و فقط برای ارتقای آن به کمک نیاز داریم.

مدیراین پیام رســـان داخلی با بیان اینکـــه بعـــد از فیلتر تلگـــرام حدود 30 درصد به کاربران پیام رســـان ما اضافه شـــده اســـت، افزود: مـــا بـــرای فراهم آوردن زیرساخت و دیتا سنترهای خود کلی هزینه کردهایـــم و حاال چطور باید تجهیزات خـــود را جایی ببریم و نصب کنیم که هیـــچ شـــناختی از آن نداریم. از ســـوی دیگر حتی بر فـــرض اینکه ما قبول کنیم که هر آنچـــه آنها میگویند را گوش کنیم، مگر میشـــود یک شـــبه کارهایی را که از مـــا میخواهند، انجام داد. مسئوالن نباید برای ما شرط تعیین کنند ما نیاز به حمایت داریم باید کمک کنند نه اینکه ما را به انجام کاری که خود میخواهند،مجبورکنند. ■ بیتقصیردرف­یلترتلگرام

مصطفـــی رادمـــرد، ســـخنگوی یکی از پیـــام رســـانهای داخلی (بلـــه) نیز به «ایران» گفت: چالشهای توســـعه پیام رســـانها مسائل کســـب و کاری است که فارغ از بحث تلگرام تعریف میشـــوند. پیام رســـان ما با وجود یا نبود تلگرام به کار خـــود ادامه میدهد اما تنها چالش و دغدغه ما این اســـت که متأسفانه مردم فیلتر تلگرام را از چشـــم پیام رسانهای داخلی میبینند، در حالی که یک کسب و کار واقعی مانند پیام رسان ما، مستقل از ایـــن موضوع از مدتها قبل به مســـیر خود ادامـــه میدهد و براســـتی در اینکه یک پیام رسان خارجی فیلتر شود، نقشی نداشته و ندارد. ما با فیلتر پیام رسانهای خارجـــی موافق نیســـتیم و بارها موضع خود را به طور رســـمی در این باره اعالم کرده ایم، چرا که وجود پیام رســـانهای خارجی را رقابت میدانیم.

رادمرد بـــا بیان اینکه بعـــد از فیلتر تلگرام تعداد کاربران پیام رســـان ما از یک میلیـــون و 100 هزار به یک میلیون و 500 هزار کاربر رســـیده اســـت، افزود: هدف ما بیشتر ایجاد کاربر پایدار است، زیـــرا اهداف پیام رســـان مـــا اقتصادی اســـت بنابراین دخالتهای حاکمیت گاه موجـــب نگرانـــی فعـــاالن عرصـــه اقتصـــادی میشـــود. محدودیتهای قضایی ممکن است مانع رونق کسب و کار در فضایی شفاف و آزاد شود.

سخنگوی این پیام رسان با بیان اینکه از لحاظ فنی و زیرساختی توسعه بخوبی انجـــام میشـــود و نگرانـــی از این بابت در پیام رســـان مـــا وجود نـــدارد، گفت: بـــرای رفع نگرانیهای کســـب و کارهای داخلـــی و تأمین امنیت ســـرمایهگ­ذاری در شبکههای اجتماعی، باید سعه صدر حاکمیـــت در زمینه برخورد با مســـائل مرتبط با این شـــبکهها افزایش یابد. به عبارتی باید دغدغـــه دخالت حاکمیت در کســـب و کارها برطرف شـــود و مردم مطمئن شـــوند کـــه حاکمیـــت، مدافع حفظ آزادی بیان و حریم خصوصی آنها در فضای مجازی است. ■ رقابـــت، عامـــل تقویت پیام رســـان داخلی

مرتضـــی برجـــی، مدیر یکـــی دیگر از پیام رســـانهای داخلی (ســـاینا) نیز بـــه «ایران» گفـــت: در پیام رســـانهای داخلی کماکان دغدغه ســـرویس دهی بـــه کاربـــران وجـــود دارد. چـــون پیـــام رســـانهای داخلی میخواهند کاربران تجربه کاربری خوبی با نرم افزار داشته باشـــند و در نهایت رضایـــت کاربر را در برداشته باشـــد تا در پیام رسان داخلی بمانند. البته رسیدن به این مهم، بسیار پرهزینه و پرچالش است.

برجـــی افزود: همـــه پیام رســـانها ســـعی دارند بیشـــترین کاربـــر را جذب کنند و در عین حال با جذب کاربر، باید توانایی فنـــی و اجرایی خود را به همان نســـبت باال ببرند بنابراین الزم اســـت جـــذب کاربر به نوعی طـــرح تجاری آن پیام رسان را پاسخگو باشد که قاعدتاً هر پیامرســـا­نی از این حیث استراتژیها و مدلهای درآمدی خود را دارد و در این زمینه تالش میکند.

وی بـــا بیان اینکه بهنظر میرســـد فیلتـــر تلگـــرام زمینـــه خودنمایـــ­ی را بـــرای پیام رســـانهای داخلی فراهم کرده باشـــد، گفت: دغدغه دیگر پیام رســـانها این اســـت که در این شرایط پیـــش آمـــده و در ایـــن بـــازه زمانـــی میخواهنـــ­د تـــوان اجرایی خـــود را به نحو احســـن به نمایـــش بگذارند. در ایـــن بـــازه احتمـــاالً پیـــام رســـانها با حجم زیادی از درخواستهای نصب مواجه بـــوده و به تبـــع آن کاربران به سمت آنها هجوم میآورند. بنابراین الزم اســـت این پیام رســـانها توانایی پاســـخگوی­ی به درخواستها را داشته باشـــند تا کاربران در نخســـتین تجربه کاربری خـــود در اســـتفاده از این نرم افزارهـــا، با مشـــکلی روبهرو نشـــده و حضـــور مســـتمر و فعـــال در این پیام رسانها داشته باشند.

برجی در ادامه گفت: به نظرم فیلتر تلگرام امری فراتر از خواســـته عمومی پیام رسانهای داخلی است، چرا که ما بهدنبال فضای رقابتی هستیم و حضور پیام رسانهای خارجی و فضای رقابتی باعث میشود پیام رســـانها پیشرفت کنند. به عبارتی حضور رقیبی قدرتمند برای پیـــام رســـانهای داخلـــی باعث پیشـــرفت و توســـعه قابلیتهـــ­ای نرم افزارهای بومی میشود. برجی در ادامه گفت: اکنون بیشـــتر پیام رسانهایی که تأییدیـــه وزارت ارتباطـــا­ت را گرفتـــه و شـــرایط اولیـــه را دارند، بســـته حمایتی شامل حال آنها شده، الزم است تا پیام رسانهای دیگر در اسرع وقت خود را به استاندارده­ای موردنظر تعریف شده از سوی مرکز ملی فضای مجازی برسانند.

وی افـــزود: در عیـــن حـــال وزارت ارتباطات و نهادهـــای دیگر نیز باید در این بازه عملکرد دیگر پیام رســـانهای بومـــی را رصد کـــرده و در صورت نیاز از آنها نیز حمایت کنند.

مهدی انجیدنی مدیـــر یکی دیگراز پیامرسانها­ی داخلی (گپ) نیز با بیان اینکـــه اکنون مشـــکل و دغدغه خاصی نداریم، گفت: ما جلوتر از تعداد کاربران خود در حال حرکت هستیم از اینرو هر چقـــدر کاربران ما اضافه شـــوند ما تنها زیرســـاخت­هایی را که آمـــاده کردهایم و خامـــوش اســـت روشـــن میکنیـــم از اینرو هیچ دغدغهای نداریم. بیشتر از نیاز خود دیتاســـنت­ر و پهنای باند فراهم کردهایـــم و آمادگی داریـــم که بر میزان کاربران ما افزوده شود.

انجیدنی افزود: پیام رســـان ما بجز فروشـــگاه­های اپلیکیشـــ­ن داخلـــی از طریق فروشـــگاه­های خارجی نیز قابل دانلود و حتی دارای نســـخه دســـکتاپ اســـت. تعداد کاربران مـــا پیش از فیلتر تلگرام نزدیک بـــه دو میلیون کاربر بود ولی در ابتدای روزهای فیلترینگ روزانه 00۲هزار کاربر بر آن اضافه شده است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran