Iran Newspaper

برهوتی فراتر از واقعیت

نگاهی به نمایشــگاه کامران یوسفزاده در گالری «آبانبار»

-

کامــــران یوســــفزا­ده در ســــال 1335 شمســــی در تهران متولد شــــد. نقاشی را از کودکی نزد مادرش که از شاگردان علیمحمــــ­د حیدریان بــــود آموخت. از همــــان زمــــان در کارگاه حیدریــــا­ن کــــه خود یکــــی از شــــاگردا­ن برجســــته کمالالملک بود، رفت و آمد داشــــت و به کشــــیدن چهره انســــان با تکنیک رنگ و روغن عالقه نشــــان مــــیداد. او پس از پایان دوران دبیرســــت­ان ابتدا به امریکا و ســــپس به فرانســــه مهاجرت کــــرد و بــــه تحصیل در رشــــته فلســــفه در دانشــــگا­ههای برکلــــی (کالیفرنیا) و ســــوربن (پاریس) پرداخت. پس از آن مدتی در کنســــروا­توار سینمای پاریس فیلمســــا­زی خوانــــد. بعــــد از حــــدود یــــک دهه اقامت در پاریــــس به امریکا برگشت و در نیویورک ساکن شد. پس از فعالیتی کوتاه در زمینه ساخت فیلم مســــتند دوباره به طور جدی به نقاشی روی آورد. «وای. زی. کامی» شــــهرتش را بیشــــتر مدیــــون پرترههایش اســــت. پرترههایی که تصویرگر سکوتی عمیق و مکاشــــفه وار هستند و در آنها هنرمند سعی دارد بعدی متافیزیکی را احیا کند - آن هــــم در دورانی که تولیدات هنری برجســــته اغلب به «مابعدالطبی­عه» و مقوالت مابعدالطبی­عی به دیده تردید نگاه میکنند.

نخســــتین نمایــــش آثــــار کامــــران یوســــفزا­ده یــــا «وای.زی.کامــــی» در ایران 31 فروردین افتتاح شــــده اســــت. «وای زی.کامــــی» یکــــی از هنرمنــــد­ان سرشناس ایرانی است، با این حال شاید بسیاری از ایرانیها با آثار او آشنا نباشند و نمایشــــگ­اه مجموعــــه آثــــار در گالری آبانبار فرصت خوبی برای مخاطبان ایرانی اســــت که آثار این هنرمند ساکن نیویورک را از نزدیک ببینند.

در این نمایشگاه با وجود تعداد آثار کمی که به نمایش گذاشــــته شده، اما سعی شــــده است تا دورههای مختلف کاری او را شــــامل شــــود، دســــتها، پرترهها و گنبدها. آنچه بخوبی در این آثار مشــــخص اســــت و بابک احمدی نیــــز در مقدمــــه نمایشــــگ­اه بدرســــتی درباره این آثار اشاره داشته، این مسأله اســــت که هنرمنــــد بهعالــــم تجریدی نیفتاده اســــت، هرچند که بازنماییها در آثار او ما را به سمت تجرید و انتزاع میکشاند.

دســــتکم، پرترههــــ­ا و دســــتهای محــــو او این خاصیــــت را دارنــــد که ما را از اصــــل چهره بازنمایی شــــده جدا کنند و بــــه دنیایی دیگــــر ببرند. بهطور ویــــژه پرترههــــ­ای بدون عنــــوان و محو وای.زی.کامی که در آنها چشــــم افراد یا بســــته است یا به پایین دوخته شده، کمتریــــن دادههــــا را از فــــرد اصلی در اختیار مــــا میگذارند تا کمترین ارجاع به واقعیت را داشته باشند و ما را برای منظوری خاص آماده کنند.

ما در این نقاشیها با حسی متضاد و دوگانه روبهرو هســـتیم کـــه یکی ما را ســـمت واقعیـــت و دیگری مـــا را از آن دور میکند اما هیـــچ وقت نمیتوانیم این دو را همزمان با هم ببینیم و درک کنیم. بیراه نیست اگر بگوییم این وجه واقعگرا و رئالیســـت­ی آثار وای.زی.کامی برآمـــده از دوران کودکـــی و تأثیـــرات علیمحمد حیدریان و ســـبک و سیاق کار او اســـت و نـــوع رفتار او بـــا پرترهها برآمده از زندگی شـــخصی و معاصر او. اگر بیهیچ شناختی وارد نمایشگاه این هنرمند شـــوید شـــاید در ابتدا فکر کنید که این نمایشگاه، نمایشگاهی مذهبی و روحانی اســـت و چهرههـــا متعلق به قدیسان و عبادتگران است، البته شاید همین گونه هم باشد. با وجود این آنچه وای.زی.کامی خلق کرده اســـت همان چیزی اســـت کـــه در واقعیـــت وجودی انســـان معاصر وجـــود دارد، معنویتی که شـــاید از دست رفته اســـت یا تصور این معنویت با انســـان معاصر چندان سازگار نیست، بنابراین سخت میتوان این دو را با هم دید و آمیخت.

در مجموعــــه «برهــــوت» Dry( )Land که بین سالهای ۹۹۹1 تا 2004 کشــــیده شــــده، هنرمند 23 پرتره رنگ روغن را کنار عکسهــــای تکرنگی از نماهای شهری قرار داده است و بیش از هرچیز به شــــهر و مردم غمگین آن توجه میکنــــد. اما در مجموعه بعدی دیگــــری این شــــهروند­ان از چهرههای اصلی خود دور میشــــوند، بــــه پایین نگاه میکنند یا چشــــمان شــــان بسته اســــت. اینجا دیگــــر خبــــری از تصویر خیابان و ارجاع مســــتقیم به شــــهر یا زندگی شــــهری نیســــت، فقط مردمی هســــتند که باید از دور نگاهشــــا­ن کرد، چرا که از نزدیک با یک نقاشــــی محو و نامعلوم روبهرو هستید. برخورد وای. زی.کامی در پرترههای جدیدش بیش از هر چیز دیگر برخوردی فلسفی است و توانســــت­ه است حرف و کالم ساده اما عمیق فلســــفی را وارد نقاشــــیه­ایش کند. او بخوبی از پس بیان دوگانگیها برآمده است، مســــألها­ی که در برخی کارهــــای دیگر او رنگ و بویی سیاســــی نیز به خود گرفته است.

نمایشگاه آثار کامران یوسفزاده از 31 فروردین تا 25 خرداد 7۹ در گالری آب انبــــار به نشــــانی خیابــــان انقالب، دروازه دولــــت، خیابان خاقانی، کوچه روشــــن منش، پالک 2 برگــــزار خواهد بود.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran