Iran Newspaper

مغزهای فرار نکرده

- آرزو درزی

اگــر شــما هــم از آن دســته جوانانــى هســتید كــه از كشــور خــارج نشــدهايد، حتمــاً حداقــل 4تــا از دوســتان نزديكتان مهاجــرت كردهاند، دوتايشان در همین چند ماه پیش رو مىروند و يكى ديگرشــان هــم االن دارد بــرای آيلتس مىخوانــد. بــرای اينكه شــما را مطمئن كنیم كــه تصمیمــى كــه گرفتهايــد درســت بــوده و خوشــحال باشــید كــه مرتكــب فــرار مغزهــا نشــدهايد، چندتــا دلیــل مىآوريــم كــه چــرا تحصیل در ايران تصمیم صحیحتری است. شما هرروز صبح كه از خواب بیدار مىشويد و به دانشگاه مىرويد با چهره جديدی از محل تحصیل تان رو به رو مىشويد؛ مثالً مىبینید دانشــگاه تان تفكیک جنسیتى شده و شــما بايد برويد عصر بیايید؛ يا كنســرتى كه قرار بود در آمفىتئاتر برگزار شــود لغو شــده؛ كداميک از دانشــگاهه­ای معتبر آن ور آب اين حجم از تنوع در دوران تحصیل را برايتان فراهم مىكنند؟

اگر به دانشگاه شهريه پرداخت مىكنید، هیچوقت يادتان نرود كه اين شــهريه را به ريال مىدهید. ريالى كه خیلى ارزان اســت و به شما فشــار نخواهد آورد. از افتخارات ما اين اســت كه واحد پولمان با ثبات است و مثل اين دالر غربىها نیست كه روز به روز باال مىرود.

همانطــور كــه مىدانیــد ســطح بــاالی علمــى را مديــون بعضى اســتادان وظیفه شناســى هســتیم كه پايــان هر ترم كتــاب جديد خود را ترجمــه يــا تألیف مىكننــد. كتابهای تألیفى معموالً بیشــتر از 100 صفحه نیســتند و هــر چند صفحه يک بار هم موضوعــى در آنها عیناً كپى/پیســت شده است تا ملكه ذهن دانشجويان شود. مطالب هم با فونت شــماره 20 تايپ شــده تا چشم دانشــجو جماعت اذيت نشود. اين گونه استادان آنقدر به مشاركت و كار گروهى اهمیت مىدهند كه ترجمه كتابهای خارجى را بین دانشجويان تقسیم كرده و برای ايجاد انگیزه، 5 نمره از 20 نمره را نیز به انجام آن اختصاص مىدهند.

تازه اســتادان وظیفه شــناستری هم داريم كه نیم ســاعت بعد از امتحان نمرهها را وارد ســايت مىكنند، كجای دنیا اينچنین ســرعت عملى را مىتوانید پیدا كنید؟

اصــالً فــرض كنیــد از ايــران رفتیــد و خیلــى هــم آنور زندگــى و تحصیلتــان خوب پیش رفت و موفق شــديد؛ فكــرش را كردهايد اگر هومســیک شــديد چطور مىخواهید با خانــواده و دوســتانتا­ن ارتباط برقرار كنید؟ شما آنور آبید و تلگرام داريد، آنها كه ندارند. فیلترشكن هم كه هم سرعت اينترنت را مىآورد پايین هم مصرف را مىبرد باال. كمى به فكر جیب بقیه باشید.

فــرض كنید هیچكدام از داليل باال قانع تان نكرد؛ به اين فكر كنید كه وقتى داريد از دانشگاه به خانه برمى گرديد و يک ماشین مىپیچد جلويتان، در مملكت خودمان دايره فحش وســیعتر و غنىتری برای استفاده خواهید داشت.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran