Iran Newspaper

امروزافکار­عمومی جهان و حتی امریکا با ایران است

رئیس جمهوری در جلسه هیأت دولت: ترامپ پیشبینی کرده بود ایران بالفاصله از برجام خارج میشود و تحریمهای جهانی برمیگردد

-

رئیس جمهــوری بــا بیان اینکــه امروز افــکار عمومی جهــان و حتی امریکا به نفع ایران است، تأکید کرد که همه باید در برابــر امریــکا متحد باشــیم و امروز روزی نیســت کــه یکدیگــر را پــای میــز سؤال ببریم. به گزارش پایگاه اطالعرســا­نی ریاست جمهوری، حجتاالسالم والمسلمین روحانــی روز چهارشــنبه در جلســه هیأت دولت با اشــاره به قرار گرفتن در آســتانه حلول ماه مبارک رمضان، این مــاه را مــاه رحمــت، برکــت و مغفرت توصیــف کرد و بــا تبریــک آن به ملت ایران و همه مســلمانان جهان، گفت: ماه رمضان ماه خودسازی، ایستادگی، سالمت جسم و تزکیه روح و ماه تالوت و تدبــر در قرآن مجیــد و بهرهمندی از لیالی قدر و ماه امام حسن مجتبی(ع) قهرمــان صلــح و امیرالمؤمن­یــن علی(ع) قهرمان صبر است. روحانی افزود: مــاه رمضان ماه ُالفت، بــرادری و کمــک به نیازمندان اســت و امیدوارم بهرهمنــدی از برکات این ماه باعث شود که اگر گلهها و فاصلههایی بیــن خانــواده، احزاب، گروههــا و اقوام وجود دارد، برطرف شــده و جای آن را محبت، صفا و صمیمیت بگیرد.

اظهارتأسفا­زسکوتکشوره­ایعربی درقبالجنای­اتاسرائیل

رئیــس جمهــوری بــا اشــاره بــه اینکــه امســال مــاه مبــارک رمضــان بــا دو حادثه مهم مواجه شــده است، گفت: از یــک طــرف در منطقه بــا بیتدبیری مقامــات امریکا شــرایطی پیــش آمده و ســفارتخان­ه خود را به بیتالمقدس منتقــل کــرد کــه برخــالف معاهــدات گذشــته و حتی قطعنامههای شــورای امنیــت و مجمــع عمومــی ســازمان ملل اســت ضمن اینکه چنین اقدامی چیــزی نیســت کــه بــه صلــح و ثبــات منطقه کمک کند. رئیــس جمهــوری بــا اظهــار تأســف از سکوت کشــورهای عربی و مسلمان در قبال جنایــات صهیونیســت­ها، گفت: متأســفیم که برخی از کشورهای عرب منطقه در قبال جنایــات روزهای اخیر صهیونیســت­ها سکوت کردند و برخی کشــورهای اســالمی نیــز بــه ســادگی از آن چشمپوشــی نمودند و برخی دیگر نیز متأســفانه آن را دفاع مشروع لقب دادنــد در حالی که دفاع مشــروع از آن ملت و ســرزمینی اســت که متعلق به خود آن ملت باشد نه سرزمین غصب شــده فلســطین، لــذا دفــاع مشــروع صهیونیستها در این سرزمین معنا و مفهومی ندارد. رئیــس جمهــوری بــا بیــان اینکــه جمهوری اسالمی ایران همواره مدافع حقوق مردم فلسطین بوده و این راه را ادامه خواهد داد، گفــت: ما همواره در مقابــل متجــاوزان و ظالمــان خواهیم ایستاد و معتقدیم پیروزی نهایی از آن مظلومان و فلسطینیان خواهد بود. روحانــی افــزود: بــدون تردیــد امســال روز قدس باشــکوهتر­ی در ایران و سایر کشورها رقم خواهد خورد و جهانیان به رژیم صهیونیســت­ی و ســردمدارا­ن کاخ سفید نشــان خواهند داد که راه غلط و اشــتباهی انتخاب کردهانــد و به فضل الهی این کار موجب وحدت و انسجام بیشــتر دنیای اســالم و مقاومت بیشتر فلســطینیه­ا و تعجیل در گشــایش در امور مردم فلسطین خواهد شد.

مســائل جهانــی را با شــعار و تحریک احساسات نمیتوان حل و فصل کرد

رئیــس جمهــوری در بخــش دیگری از ســخنان خود به موضوع برجام اشــاره کرد و گفت: ملت ایران همواره در برابر توطئههای دیگران و بویژه رژیم امریکا اســتقامت، مقاومت و ایستادگی کرده و نشــان دادنــد کــه در برابر فشــار آنها تســلیم نمیشــوند و این ملــت بزرگ را کســی نمیتواند به زانــو درآورد. وی افــزود: در موضــوع هســتهای عــدهای هــم تصور میکنند که مســائل جهانی و امــوری کــه بــه نوعــی در مجامــع بینالمللــ­ی و شــورای امنیــت مطــرح شــده را با ســخنرانی، شــعار و تحریک احساســات مردم میتوان حل و فصل کــرد کــه البتــه ثابت شــده کــه این هم مسیر درست و دقیقی نیست. رئیــس جمهــوری بــا بیــان اینکــه در موضوع هستهای بهدنبال دو دستاورد اصلی بودیم، اظهار داشــت: دستاورد اول احقــاق حقــوق ملــت ایــران بــود. مطابــق قطعنامههای ســازمان ملل، غنیســازی ایــران غیرقانونــ­ی اعــالم شــده بــود کــه البته بــه هیچ وجــه این موضوع را قبول نداریم، اما این مسأله به مستمســکی برای فشار به کشورمان تبدیل شــده بود و لذا قصد داشتیم آن را از بیــن ببریــم. بر این مبنــا، زیربنای ادعــای آنهــا موضــوع PMD و ادعــای فعالیتهــا­ی غیرصلحآمیـ­ـز بــود و ما ایــن زیربنــا را از بیــن بردیــم و معلوم شــد که ادعاهــای آنهــا نابجاســت و از طرفــی حقوق ملــت ایــران را تثبیت و قطعنامههای مربوط بــه این موضوع را لغو کردیم. روحانــی گفت: دســتاورد و هدف دیگر رفع تحریمها در راستای تأمین منافع ملــی بــود کــه در ایــن راســتا، اگــر چــه ممکن است از صددرصد خواستههای خود در عمل به 80 درصد دست یافته باشیم، اما باید توجه داشت در مذاکره و تعامــل با کشــورهای بــزرگ غربی و آن هم کشــور خاصــی مثــل امریکا که همواره بــا ملت ایران تخاصم داشــته است، معلوم است که مشکالتی ایجاد میکنند. اما باید در ارزیابی دستاوردها بین برجام و نبود برجام مقایسه انجام دهیم در این صورت بخوبی مشخص میشــود که ملت ایران چــه کار بزرگی انجــام داده اســت. رئیــس جمهــوری افــزود: البتــه در این راه همیشــه ملت ایــران، حامی و پشــتیبان بودند و رهبر معظــم انقــالب رهنمود و ارشــادهای الزم را داشــتهاند و همه بــا هم این کار بزرگ را به انجام رساندیم.

اینتذهبون؟

روحانی خاطرنشــان کرد: بعد از اینکه برجــام اجرایــی شــد، امریــکا بــه طــور یکطرفــه از آن خــارج شــد. حــاال چــه کسی اینجا متخلف است. دولت ایران یــا دولــت امریــکا؟ و چــه کســی نقض عهــد کــرده اســت مــا یــا امریکاییها؟ مــا متعهد بــه اقدام خودمان هســتیم یــا بــه اقدامــات دیگــران هــم متعهد میباشــیم؟ چه کسی بود که مصوبات ســازمان ملــل و قطعنامــه 2231 را زیــر پا گذاشــت ما یا آنهــا؟ ما برخالف حقــوق بینالملــل حرکــت کردیــم یا آنها؟ معاهــدات بینالمللی را امریکا تضعیف کرده یا ایران؟ روحانــی بــا اشــاره بــه جمالتــی از حضــرت امام(ره)، گفــت: این روزها با موضوعاتی که مطرح میشــود بیشــتر بــه یــاد جمله معــروف حضــرت امام خمینــی(ره) در آبــان 65 کــه بــه «این تذهبــون؟» معــروف اســت، میافتم. در آن روز بیــن ایــران و امریکا اختالفی وجود داشــت که امریکا در آن شکست خــورده بــود اما یــک عده بهدنبــال آن بودنــد کــه مســئوالن ایرانــی را مــورد ســؤال قرار دهند و امــام راحل برخورد حکمتآمیز با آنها داشــت و آن درس خوبــی بــرای مــا بــود و هســت. رئیس جمهوری افــزود: امــام در 29 آبان 65 فرمــود «هیچ توقع نداشــتم که در این زمــان که بایــد فریاد بزنند ســر امریکا، فریــاد میزننــد ســر مســئولینم­ان» چه شــده اســت؟ در یک چنین مسأله مهمی باید همه دســت به دســت هم بدهیــد و ثابت کنید بــه دنیا که وحدت داریــد، چرا شــما میخواهیــد تفرقه و دو دســتگی ایجاد کنید، چه شده است شــما را و کجــا داریــد میرویــد؟ «ایــن تذهبــون؟» بعد فرمود تنــدرو و کندرو و دو دســتگی در کشــور ایجــاد نکنیــد و ایــن خــالف اســالم، دیانــت و انصاف اســت. روحانــی تصریــح کــرد: امــروز روزی نیســت کــه همدیگــر را پــای میز ســؤال ببریم، البته ممکن است چنین فرصتی بعداً پیش بیاید که بسیار از آن اســتقبال میکنیم، امــا در زمان کنونی همــه بایــد در برابــر فشــارهای امریکا، متحد باشیم.

امروز دنیا با ایران است

رئیــس جمهــوری بــا اشــاره بــه اینکــه شــرایط کنونــی بــا ســالهای ‪90 68،‬ و 91 کامــالً متفاوت اســت، گفــت: در آن روزهــا در جریان فشــاری کــه امریکا بر ایران وارد میکرد، بسیاری از کشورهای دنیــا را همــراه و در کنــار خــود داشــت و اجماعــی در حــد بــزرگ علیــه ایران ایجاد کرده بود و همه کنار امریکا بودند و افــکار عمومی و کشــورهای دنیا نیز با مــا نبودند اما امروز بجز یکی دو کشــور کوچک مرتجع منطقه و رژیم غاصب صهیونیستی، کســی با امریکا نیست و تمــام دنیا با ایران هســتند و این امتیاز بزرگــی اســت و نباید از دســت بدهیم.

روحانی تأکید کــرد: امروز در جایگاهی قــرار گرفتیم کــه جایگاه اتهام نیســت و امریــکا اســت کــه در جایــگاه و میــز اتهــام قــرار دارد و همــه دنیــا امریکا را متهم میکنند. حتــی اگر داخل امریکا نظرسنجی شــود باز هم افکار عمومی بــا ماســت و ایــن بــه معنــای انــزوای واقعــی دولــت امریــکا اســت و همین امروز هم ما پیروز هستیم.

ترامپ هراسی به جای ایران هراسی

وی گفــت: ایرانهراسـ­ـی کــه انجــام میدادنــد و با تبلیغــات دروغین همه دنیا را قانع کــرده بودند که ایران خطر است، امروز به جای آن ترامپهراسی شــروع شــده اســت و امــروز ایــران از جایگاهــی برخوردار شــده کــه همه به آن احترام میگذارند؛ چرا که میبینند ایران کشــوری اســت که با دیپلماســی در مســیر صلــح و در کنــار مقــررات بینالمللی قرار دارد. رئیــس جمهــوری اضافــه کــرد: پــس از آنکــه امریــکا بیدلیــل و بیمنطــق از توافــق بســیار مهــم چندجانبــه و بینالمللی خارج شد در شرایط کنونی فرصتــی را بــرای 5 کشــور کــه در ایــن توافق بودند قرار دادیم. روحانی خاطرنشــان کرد: طرح ترامپ این بود که شــب اعالم کند که از توافق برجــام خارج شــود و پیشبینــی کرده بود که بعد از آن یا صبح روز بعد ایران اعــالم میکنــد کــه از این توافــق خارج میشــود و ظهر نیز آژانس بینالمللی گــزارش میدهــد کــه ایــران از برجــام خــارج شــده اســت و فــردای آن روز قطعنامههای سازمان ملل برمیگردد

و ایران دومرتبه در سطح جهانی مورد تحریم قرار میگیرد. رئیــس جمهــوری اضافه کــرد: ترامپ کارت اول خــود را روی میز آورد، اما در کارت دوم اشــتباه محاســباتی داشت. بعــد از اعالم نظام جمهوری اســالمی ایــران، اینهــا ماندنــد که دســتگاهها­ی اطالعاتیشا­ن چرا نتوانستند اطالعات درســت را ارائــه کنــد چرا که براســاس گــزارش دســتگاهها­ی اطالعاتیشـ­ـان جمهــوری اســالمی ایــران پــس از خــارج شــدن امریــکا از توافــق برجــام یــا همان ســاعت یا صبــح فــردا از این توافــق خارج میشــود. لذا امــروز همه نقشــههای امریــکا بهــم ریخته اســت. روحانی گفت: با تصمیمی که گرفتیم امروز مردم کشــورمان اعتماد بیشتری بــه مســئوالن خــود دارنــد چــرا کــه اگر بــا احساســات برخــورد میکردیــم و از توافــق خارج میشــدیم، مردم ســؤال میکردنــد که چــه عجلهای داشــتید و چرا فرصت ندادید، چه بســا اگر خارج نمیشــدید، اتحادیــه اروپــا هــم اعالم میکرد کــه اگر ایران فرصــت میداد و در برجــام میماند آنها در برابر امریکا میایســتاد­ند و منافــع ایــران را تأمین میکردنــد. حتــی شــاید روســیه، چین و ســایر کشــورهای بــزرگ دنیــا هم به مــا میگفتند که چرا عجلــه کردید. لذا امــروز بــا تصمیم خــود در برابــر تمام کشــورهای دنیا اتمام حجــت کردیم و مردم هم آشکارا میبینند که کار نظام ما دقیق و منطقی است. رئیس جمهوری تصریح کرد: در توافق هستهای منافعی مدنظر داشتیم که به

آن تصریح شــده اســت، اگر ببینیم آن منافــع با رفتن امریکا باقی میماند که چــه بهتــر و چنین شانســی کمتر پیش میآید که یک موجود اخاللگر و مزاحم از این توافق خارج شود. روحانی گفت: اگر فرض کنیم که نتوانســتی­م به توافق مورد نظر دســت یابیم، باز هم چیزی را از دســت نمیدهیــم، چــرا کــه تمام پیشبینیهــ­ای الزم را در اینکــه کشــور بــدون برجــام اداره شــود، بــه عمــل آوردیم. البته قبل از برجام هم از نیمه دوم ســال 92 تا دیمــاه 94 که اجرایی شد، کشور را اداره کردیم و باز هم اداره میکنیم. رئیس جمهوری گفت: فعالً حرفهــا بــر این مبناســت کــه همه 5 کشــور تالش خود را به کار میگیرند که تمام منافع ایران تأمین شود.

دولت ارز مورد نیاز را تأمین میکند

روحانــی تصریح کــرد: به مــردم عزیز ایــران اطمینــان میدهــمًکــه نگــران اداره کشــور نباشــند، کامــال میدانیــم کــه چــه کار انجــام میدهیم و شــرایط منطقــه و جهــان را درک میکنیــم. از همــه اصنــاف، کســبه و تولیدگــرا­ن خواهــش میکنــم مــردم را در فشــار نگذارنــد و مطمئن باشــند کــه ارز الزم را تأمین میکنیم و هیچ کس اینکه در پسکوچهها چند ده هزار دالر معامله میشــود را مبنــای قیمــت ارز و کاالهــا قرار ندهد. دولت همــه ارزهای مورد نیاز را تأمین میکنــد و ارزی کــه در ایــن دو مــاه پرداخت شــده، بیشــتر از پارسال است و میتوانیــم تــا آخــر ســال هــم آن را پرداخت کنیم و هیچ مشکلی نداریم.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran