Iran Newspaper

کاهش تولید و تأخیر در پرداخت حقوق مشکل بیشتر کارخانهها است

استاندار مرکزی در گفتوگو با «ایران»: حقوق اسفند ماه کارگران کارخانه هپکو هفته آینده پرداخت میشود

- یاسمن صادق شیرازی روزنامهنگا­ر

کارگــران کارخانــه «هپکــو» اراک دیروز بــرای چندمیــن بار طــی 4 ســال اخیر، در اعتراض به عــدم پرداخت حقوق و معوقات، تجمع کردند که در نهایت با مداخله و وســاطت جمعی از مسئوالن اســتانی خاتمه یافت. این تجمع البته، این بار شدیدتر از سالهای گذشته بود، بهطوریکــه کارگران طی 3 روز گذشــته بــا تحصن در مســیر راهآهن شــمال به جنوب، اقدام به بستن مسیر آن کردند. این اعترضــات تا جایی پیــش رفت که یکی از کارگران هم دســت به خودکشی ناموفــق زد که خوشــبختان­ه بــا دخالت کارگران دیگر ختم بخیر شد.

به گــزارش «ایران»، مســیر راه آهن شــمال-جنوب دیــروز بعــد از چنــد ســاعت وقفه، از ســوی کارگــران تخلیه و دوبــاره حرکــت قطارهــا از ســرگرفته شــد. آنها البته پیش از ترک این محل، خواســتار رســیدگی به مشکالتشان تا روز دوشــنبه از ســوی مســئوالن استانی شدند. آنطور که استاندار استان مرکزی بــه «ایــران» میگوید، «تعطیل شــدن خــط تولیــد» و «اعتــراض بــه عملکرد ســهامدار اصلی این کارخانه» از دالیل اعتــراض کارگران در روزهای اخیر بوده اســت. برخی از این کارگــران معتقدند سهامدار فعلی باید برکنار شود.

ســید علی آقازاده با اشاره به اینکه در حــال حاضــر ایــن کارگــران، حقــوق اســفند و فروردین ماه خــود را دریافت نکردهاند اما قراراست حقوق اسفندماه آنهــا تــا هفتــه آینــده پرداخت شــود، ادامه میدهد: «متأســفانه تشــکلهای کارگــری بــه جــای حــل موضــوع بــا اقدامــات ناکارآمــد به ایــن اعتراضات دامن میزننــد و هیچ کمکی برای حل این مسأله انجام نمیدهند.»

وی میافزاید: «بســتن ریل راه آهن توســط کارگران اقدام ناپســندی است، چراکه این اقدام باعث بسته شدن راه و بروز مشکل در عبور قطارهای مسافری شده اســت. متأسفانه ســهامدار فعلی کارخانــه تا به حال نتوانســته به دالیلی خــط تولیــد را احیــا کنــد و مــا در حــال مذاکــره با کارگران برای حل مشــکالت به وجود آمده هستیم.»

اســتاندار اســتان مرکزی با اشــاره به اینکه این کارخانه وابســته به ســازمان خصوصیســاز­ی اســت، میگویــد: «مســئولیت تعییــن ســهامدار فعلــی برعهده این ســازمان اســت و به همین دلیــل آنها بایــد راه حل مؤثــری برای مشکل ایجاد شده ارائه دهند.»

آقــازاده بــا تأکیــد بــر اینکــه عقــب افتــادن حقوق کارگران در شــرکتهای تولیــدی در این اســتان طبیعی اســت، گفــت: «تعــداد زیــادی از کارخانههای اســتانی بــه دالیــل مختلــف از جملــه رکــود و عــدم تولیــد حتــی 2 تــا 4 مــاه هــم نمیتواننــ­د حقــوق کارگــران خود را بپردازنــد و در نتیجــه تأخیــر 2 ماهــه حقوق این کارگران، طبیعی است.» ■ هزار میلیارد بدهی داریم

بــا ایــن همــه «اســداله احمدپــور»، ســهامدار اصلــی کارخانــه هپکــو در خصــوص اعتــراض چنــد روز اخیــر کارگــران ایــن کارخانــه بــه «ایــران» میگوید:«ســازمان خصوصیســاز­ی برنامههایـ­ـی بــرای حــل مشــکالت کارخانــه از ســال گذشــته تدویــن کرده اســت، امــا ایــن برنامههــا بــه علــت بدهیهای گذشته کارخانه، هنوز بهطور کامل اجرایی نشده است.»

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر هپکــو حــدود هــزار میلیــارد تومــان به اشــخاص حقیقــی و حقوقــی بدهــکار اســت، ادامــه میدهــد: «با وجــود این بدهیهــا، مــا بــه تنهایــی قادر بــه حل مشــکالت کارخانه نیســتیم. بــه همین خاطر دولــت و بانکها باید نســبت به حل مشــکالت کارخانــه توجــه ویژهای داشــته باشــند. البته تاکنون تالشهای زیــادی در ایــن زمینــه انجــام شــده اما هنــوز کارخانــه بــه وضعیــت مطلــوب نرسیده است.»

وی میافزایــد: «کارخانــه در حــال حاضر مشمول ماده 141 و ورشکستگی کامــل اســت و بــا وجــود ایــن موضــوع چطور میتوان انتظار داشت مشکالت هپکــو بــا گذشــت مــدت کوتاهــی حــل شود؟»

ســهامدار اصلی کارخانه با تأکید بر اینکــه این مشــکالت از ســال 85 آغاز شده است، میافزاید: «مدیریت سابق در 10 ســال گذشــته بدون هیــچ برنامه مدونی کارخانــه را اداره میکرد که این موضــوع موجــب بدهیهــای کالن و ورشکستگی کارخانه شده است.»

وی دربــاره متوقــف شــدن چرخــه تولید کارخانــه میگوید: «فعال شــدن چرخه تولید نیازمنــد تأمین مواد اولیه داخلی و خارجی اســت. در حال حاضر چرخــه تولید با 10 تا 15 درصد فعالیت میکنــد که این میزان بــرای کارخانهای کــه بایــد در آن ســاالنه 2300 دســتگاه تولید شود بسیار ناچیز است.»

احمدپــور با اشــاره به اینکــه حدود 900 نفــر تنهــا در کارخانــه اصلی هپکو مشــغول بــه کار هســتند، میافزایــد: «هیــچ اقدامــی بــرای تعدیــل نیــرو انجــام ندادهایــم و دربــاره این موضوع هــم تاکنــون هیــچ بحثی مطرح نشــده اســت، بنابرایــن بــه هیچ عنــوان اجازه نمیدهیم هیچ نیرویی تعدیل شود.» ■ فعــال شــدن چرخــه تولید خواســته کارگران

«مجیــد لطیفــی»، عضــو ســابق انجمن کارگــری کارخانه هپکو و یکی از کارگران شــاغل در این کارخانه با اشاره به اینکــه هپکو در حال حاضر شــورای کارگــری ندارد، میگوید: «به علت بروز اختــالف در زمــان برگــزاری و تعییــن صالحیــت اعضــای انجمــن کارگــری، کارخانه هماکنون فاقد انجمن کارگری است.»

لطیفــی با بیان اینکــه علت اصلی اعتــراض کارگــران، بالتکلیفــ­ی آنهــا در طــول یــک ســال گذشــته اســت، میافزایــد: «آنها در چند ســال اخیر با انواع مشــکالت اقتصــادی و اجتماعی دســت و پنجه نرم کردهاند. بهطوریکه بــرای تعــدادی از آنهــا بــه خاطــر اعتراضشــا­ن، پرونده امنیتی تشــکیل شده و خانواده برخی از این کارگران هم در اثر این مشــکالت از هم پاشــیدهان­د. در این زمان آنهــا با تجمع در راهآهن خواســتار تغییر سهامدار فعلی و فعال شدن چرخ تولید کارخانه هستند.»

لطیفــی بــا اشــاره بــه اینکــه در ســال 95 بــا تغییر ســهامدار، قــرار بود وضعیــت اقتصــادی کارخانــه تغییــر کنــد، ادامــه میدهــد: «پــس از ایــن تغییــرات، کارگران کارخانه خوشــحال شــدند چراکــه فکــر میکردنــد بــا ایــن تغییــرات مشکالتشــا­ن حل میشــود اما متأسفانه اینطور نشد.»

وی ادامــه میدهــد: «از طرفی پس از مدتی، ســهامدار به استانداری اعالم کــرد که 50 درصد کارگران شــرکت باید تعدیــل شــوند. زمانــی کــه کارگــران در جریان این موضوع قرار گرفتند نســبت بــه اجــرا نشــدن وعدههــای ســهامدار جدید اعتراض کردند. چراکه او در ابتدا متعهد شــده بــود اشــتغال کارگــران را حفــط کند، معوقات آنهــا را بپردازد و حقوقهای آنها را بهروز کند.»

لطیفــی میگویــد: «در تیرمــاه 69، پس از اینکه پرداخــت حقوق کارگران 5 تا 6 ماه به تعویــق افتاد آنها دوباره شــروع بــه اعتــراض کردند و ســهامدار وعــده داد 8 میلیــارد مــواد خــام برای شــرکت خریــداری کنــد تــا چــرخ تولید کارخانه دوباره فعال شود که این اقدام هم عملی نشد.»

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran