Iran Newspaper

ساالنه 6 هزار عضو قابل اهدا به زیر خاک می رود

-

مدیرعامــل انجمن اهدای عضو ایرانیان، بر ترویج فرهنگ اهــدای عضــو در کشــور تأکیــد کــرد و گفت: چنانچــه فردی کارت اهدای عضو نداشــته باشــد، 38 درصد امکان اهدای اعضایــش وجود دارد. دکتر کتایون نجفیزاده با بیان اینکه هنوز فرهنگ اهدای عضــو در بیــن خانوادههای ایرانی جا نیفتاده اســت و هنوز هم مهمترین علت عــدم احیــای عضو، اطالع نداشــتن خانوادهها از این مقوله اســت، افزود: وقتی خانوادهها از فرآیند اهدای عضو اطالع نداشته باشند، تیم درمانی مجبور است اطالعــات علمــی را در همان زمان محدود و ســخت به خانوادههــ­ا ارائه کند که در اکثر مواقع، در آن شــرایط خانوادهها ظرفیــت پذیرش این موضوع را ندارند و درنتیجــه فرصــت تصمیمگیــر­ی ازبیــن مــیرود، بعضی مواقع هــم بهدلیل تأخیر در تصمیم گیری، عضو مورد اســتفاده برای اهدا، قابلیت اهدا به دیگری را از دســت میدهــد. وی با اشــاره به اینکه یک فرد مرگ مغــزی به طور بالقوه میتوانــد بین یــک تا 8 نفر را نجات دهد، گفت: اینکــه بتواند چند نفر را نجات دهد، بهسالمت فرد و زمان رضایت دهی خانوادهها بستگی دارد.

او بــا بیان این مطلب که برای خانواده ســخت اســت که بــاور کند عزیزش با وجود اینکه نفس میکشــد، فوت کرده اســت، اما واقعیت این است که بیمار از طریق دســتگاه فقط تنفس مصنوعــی دریافت میکند، گفــت: فرهنگ اهدای عضــو باید ترویج شــود، چراکــه در این صورت خانوادهها اطــالع پیدا میکنند و میتوانند در شــرایط سخت بخوبی تصمیمگیری کنند، البته این تصمیمگیری بسیار دشوار است، اما اگر فرهنگسازی بهصورت صحیح انجام شود، میتوان بیماران نیازمند عضو را نجات داد.

وی با بیان اینکه ساالنه ۶1 هزار مرگ ناشی از تصادفات در کشور رخ میدهد، اظهارداشــ­ت: برآورد شده که ساالنه ۵ تا 8 هزار نفر در کشور دچار مرگ مغزی میشوند که طبق آمار جهانی، نیمی از آنها یعنی بین 2۵00 تا ۴000 نفر قابلیت اهدای عضو دارند، این در حالی اســت که در ســال گذشته فقط ۶29 نفر، یعنی کمتر از یک سوم افراد مرگ مغزی، به اهدای عضو رضایت دادند.

وی بــا بیان اینکه شــایعترین علت مرگ مغزی، تصادفات رانندگی اســت، ادامــه داد: هماکنون بیش از ۵2 هزار بیمار نیازمند پیوند در کشــور وجود دارد و روزانه ۷ تا 10 نفر از آنها فوت میکنند.

نجفیزاده با بیان اینکه ســاالنه ۶ هزار عضو قابــل اهدا به زیر خاک میرود، خاطرنشــان کرد: در سال گذشــته 1281 نفر پیوند کلیه، ۵۶۷ نفر پیوند کبد، 131 نفــر پیوند قلــب، 10 نفر پیوند ریه، 21 نفر پیوند لوزالمعده انجام شــده اســت و درکل 2208 نفــر نجــات پیدا کردهاند. وی با بیان اینکه ســاالنه 3 هزار نفر در اثر نرسیدن عضو اهدایی فوت میکنند، گفت: چنانچه نصف افرادی که عضوشان اهدا نشــده و به خاک ســپرده شــدهاند، اعضایشــان به بیماران پیوند میخورد، کمبود عضو اهدایی در کشور برطرف میشد و اضافه هم میآمد.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran