Iran Newspaper

نوسازی ناوگان مسافری و باری کلید خورد

نوسازی ناوگان فرسوده در طرح «کلید به کلید» 10 میلیارد دالر صرفهجویی سوخت را به همراه دارد

-

در طــرح کلیــد به کلیــد 202 هــزار ناوگان مســافری و باری نوسازی میشــوند که با اجــرای آن 10 میلیــاردو 666 میلیوندالر در مصرف سوخت صرفهجویی میشود. اجرای نخســتین برنامه از طرح نوسازی 57 هــزار مینــی بــوس بــا تحویــل 550 دســتگاه از ایــن نوع خودرو روز گذشــته با حضور مســئوالن ســازمان راهــداری آغاز شــد. طــرح نوســازی بیــش از 200 هــزار انــواع خودرو فرســوده با هــدف کمک به حفظ، کاهش مصرف ســوخت، افزایش ایمنــی جادهها از ســال 79 در دســتور کار قرار گرفته اســت که نوســازی خودروهای مسافری در اولویت این طرح قرار گرفت از میــان انــواع خودرو مســافری نوســازی اتوبــوس و خودروهــای ســواری در حــال اجرا است اما نوسازی مینی بوس در این طــرح بــه تعویق افتــاده بــود در حالی که بیشتر مسافران مینی بوسها دهکهای پایین در شــهرها بویژه شــهرهای کوچک و در روســتاها هســتند. میانگیــن ســنی مینــی بوسهــا باید 10 ســال باشــد که در جادههای کشــور این ســن حتی بیشــتر از 24 ســال هم رسیده است. میانگین سنی اتوبوسها نیز 10 سال، خودروهای سواری 12 سال و کامیونها 16 سال است. ■ تســهیالت 4 درصدی برای نوســازی مینی بوسها

صدرالــه بمانــا، مشــاور ارشــد رئیس ســازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در مراســم تحویل 500 دستگاه خودرو از محل طرح نوســازی و اشــتغالزا­یی با وام 4 درصد گفت: از ســال 79 طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی اجرا شــد که در گام نخســت نسبت به نوسازی ناوگان مسافری اقدام کردیم.

مشاور ارشد رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با اشــاره به دو طرح نوســازی نــاوگان حمــل و نقــل عمومــی جــادهای اظهــار داشــت: طــرح نوســازی 65 هــزار دســتگاه خــودروی حمل و نقل عمومی را شروع کردهایم که سال گذشته 2100 دســتگاه تحویــل شــده اســت.برای اجــرای ایــن طــرح ســرمایهگذ­اری بیش از 2 هــزار میلیــارد دالر بایــد انجــام شــود ایــن طــرح بــا همــکاری شــرکت نفــت و شرکتهای ســازنده در حال انجام است و امسال تحویل 10 هزار دستگاه خودرو را در برنامه داریم.

طــرح دیگــری برای نوســازی نــاوگان مســافری و باری که بمانا به آن اشاره کرد طرح کلید به کلید اســت که در این طرح 2 هزار دســتگاه نــاوگان باری و مســافری نوســازی خواهند شــد و منابع آن بیش از 10 میلیــارد دالر و از محــل صرفهجویــی سوخت است.

بــه گفتــه بمانــا در طــرح نوســازی مینیبوسها، مینیبوس با قیمت 185 و ۵02 میلیون تومانی اســت که 80 درصد قیمت آن تسهیات با نرخ سود ۴ درصد و 20 درصد آورده متقاضی است.

مشــاور مدیرعامل ســازمان راهداری و حمــل و نقــل جــادهای افــزود: طرحــی کــه ما ارائه دادهایم این اســت که از ســال ۴9 کامیونهــا­ی بــاالی ســن ۵3 ســال از نــاوگان خارج شــوند که ۵۶ هزار دســتگاه ناوگان فرســوده بــا ظرفیت بــاالی 10 تن داریــم کــه از محــل صرفهجویی مصرف ســوخت تأمیــن مالــی انجــام میشــود. برای کشــندهها تسهیات تا 320 میلیون تومان با نرخ سود 9 درصد ارائه میشود. ایــن کامیونهــا حــدود 0۵ درصــد کمتــر کاهــش مصرف ســوخت دارنــد و همین مابهالتفــ­اوت مصرف ســوخت محاســبه شــده و بهعنوان تســهیات در نظر گرفته میشــوند. تا قبــل از این، نوســانات ارز در قیمــت کامیونها تا حــدود 07۴ میلیون تومان بود که با نوسانات ارز متفاوت شده است. ■ 5 هــزار میلیارد تومان گــردش مالی نوسازی 20 هزار ناوگان عمومی

عبدالهاشم حســننیا رئیس سازمان راهــداری و حمــل و نقل جــادهای نیز در مراســم تحویل 500 دستگاه مینی بوس در طرح نوسازی گفت: در ایران 90 درصد بار و مسافر از طریق جاده انجام میشود و این نشــان از اهمیت بخش جادهای در اقتصاد کشور دارد.00۶ هزار راننده فعال در ایــن بخــش داریــم، نوســازی نــاوگان مینیبوسی کمتر مورد توجه بوده است.

وی اظهارداشــ­ت: ســازمان راهــداری و حمــل و نقــل جــاده در قــرارداد خود ۵ هــزار میلیــارد تومــان بــرای نوســازی 20 هزار دســتگاه کامیون، ســواری، اتوبوس و مینیبوس با حمایت صندوق کارآفرینی امیــد در نظــر گرفتــه اســت و یارانه ســود تســهیات توســط ســازمان راهــداری پرداخت میشود.

حســننیا گفــت: 18 هــزار کیلومتــر بزرگراه و آزادراه در کشور داریم که تا چند ســال آینده بــه 20 هزار کیلومتــر افزایش مییابد بنابراین نوسازی ناوگان عمومی جــادهای امــری بســیار ضــروری اســت. 00۴ هــزار دســتگاه کامیــون، مینیبوس، اتوبوس و سواری عمومی جادهای داریم که 0۵2 هزار دستگاه آن فرسوده است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran