Iran Newspaper

الزام مراکز درمان خصوصی به خرید تجهیزات پزشکی بیماران

مدیر کل دفتر نظارت و اعتبار بخشی امور درمان وزارت بهداشت در گفت و گو با «ایران» خبر داد بزودی سیستم خرید تجهیزات پزشکی در بیمارستانه­ای خصوصی نظام مند میشود

- فریبا خان احمدی روزنامهنگا­ر

چند روز پیش گزارشی مبنی بر «آفرهای ویژه شــرکتهای تجهیزات پزشــکی به پزشــکان جراح بیمارســتا­ن ها» در یکی از رســانهها درج شــد کــه نشــان مــیداد پزشــکان با گرفتن رشوههای میلیونی از شرکتهای تجهیزات پزشکی، بیماران را مجبــور میکننــد کاالی پزشــکی مورد نیازشــان را با قیمت چنــد برابر مصوبه ســازمان غــذا و دارو از ایــن شــرکتها تهیــه کننــد. اگرچه در این گــزارش هیچ اشــاره جداگانهای به اخذ رشــوه از سوی پزشــکان شــاغل در بخــش دولتــی و خصوصی نشــده بود اما بــا بازتابهای زیــادی روبه رو شــد و نگرانیهایـ­ـی را در بیــن مــردم ایجاد کــرد. با وجــود این در بخش خصوصــی بهدلیــل رابطه مالی مستقیم بیمار با شرکتهای ملزومات پزشــکی، پزشکان شــاغل در این بخش از تخلفهای احتمالی مصون نیســتند. در ایــن میــان امــا فرآیند تهیــه و تأمین تجهیزات و ملزومات پزشکی و جراحی برایبیمارس­تانهایدولت­یودانشگاهی کامالً متفــاوت با بخش خصوصی بوده بیمارســتا­نهای دولتــی و دانشــگاهی مکلفانــد کــه بیمــاری را بــرای تهیــه دارو و تجهیــزات پزشــکی بــه خــارج از بیمارستانه­اارجاعندهن­د.

مدیر کل دفتر نظارت و اعتباربخشی امــور درمــان وزارت بهداشــت در گفتوگو بــا «ایران» از نظــام مند کردن سیســتم خریــد تجهیــزات پزشــکی در بیمارســتا­نهای خصوصــی خبــر داد و گفــت: بــه منظــور جلوگیــری از ایجاد رابطــه مالــی بین بیمــار و شــرکتهای تجهیزات پزشکی قرار است با سندیکای شــرکتهای تجهیزات پزشــکی مذاکره کنیــم کــه خــود بیمارســتا­ن تجهیــزات پزشکی مورد نیاز بیمارانش را مستقیم از شــرکتهای تجهیــزات پزشــکی خریداری کند تا بیمار دست کم از سالم بودن قیمت آن مطمئن شود.

دکتر علیرضا عســگری با بیان اینکه برخیازپزشک­انبخشخصوصی،بیمار را برای تهیه ملزومات پزشکی به خارج بیمارستان میفرســتند تأکید کرد: البته همه بیمارستانه­ای خصوصی اینگونه نیســتند اما برخــی از این بیمارســتا­نها ناگزیرنــد بهدلیــل بازپرداخــ­ت طوالنی مــدت بدهــی بیمههــای تکمیلــی، بیمارانشــ­ان را بــرای تهیــه تجهیــزات پزشکی به خارج بیمارستان بفرستند. با نظاممندکرد­نسیستمخرید­تجهیزات پزشــکی بــه بخــش خصوصــی تکلیف خواهد شد کاالهای مورد نیاز بیماران را خودش تهیه و توزیع کند.

او در پاســخ به ســؤال «ایــران» مبنی بــر اینکــه وزارت بهداشــت چگونــه در زمینه خرید تجهیزات پزشــکی از ســوی مراکز درمان خصوصی نظارت میکند، گفت: قیمت تجهیزات پزشکی از سوی ســازمان غــذا و دارو اعــالم میشــود و بیمارستانه­ا موظفاند با قیمت مورد تأییــد وزارت بهداشــت تجهیــزات را خریداری کنند و بیمهها پول شرکتهای تجهیزاتپزش­کیرابپرداز­ند.

او افــزود: در مراکــز درمــان دولتــی بیمههــا بــا تأخیرهــای ۰۱ ماهــه پــول شــرکتهای تجهیــزات پزشــکی را پرداختمیکن­ندازسویدیگ­ربیمههای تکمیلــی نیــز بدهــی بیمارســتا­نهای خصوصــی و شــرکتهای تجهیــزات پزشــکی را بــا تأخیرهــای طوالنی مدت پرداخــت میکنند و این یک روند جاری اســت. هــر دو بخــش صرفــه اقتصادی بــرای شــرکتهای تجهیــزات پزشــکی ندارند چرا که این شــرکتها با نوسانات بازار ارز مواجهاند و حق دارند پول جنس فروخته شــده را ســریع دریافــت کنند.از ایــنرو شــرکتهای تجهیزات پزشــکی ناچارنــد تجهیزات پزشــکی را خــارج از بیمارستانب­هبیماربفرو­شند.

دکتر عســگری ضمن انتقاد از اینکه برخــی بــه اشــتباه و از روی ناآگاهــی مطالبــی را در رســانهها درج میکنند که اشــتباه اســت، گفت: نباید تیغ به دست بگیریم و همه داشــتههای­مان را از بین ببریم این نهایت کم لطفی به مجموعه حاکمیت است. درصد زیادی از بیماران از سیســتم دولتــی خدمــات میگیرنــد چنین گزارشهایی این شائبه را در ذهن بیماران متصور شــده که نظام ســالمت آلــوده بــه رابطــه بده بســتان پزشــک با شــرکتهای تجهیزات پزشــکی است و اعتماد بیمار به سیســتم درمان کشور را خدشه دار میکند.

او بــا طرح این پرســش کــه چرا هیچ گونــه مســتندی درباره تخلف پزشــکان بخش دولتی در این گزارش ارائه نشــده اســت، گفت: یکی از خطوط قرمز طرح تحــول نظام ســالمت ارجــاع بیمــار به خــارج از بیمارســتا­ن بــرای تهیــه دارو و ملزومــات پزشــکی اســت و با سیســتم خاطی برخورد جدی میشود این طرح بــرای نخســتین بــار در تاریــخ، ارتبــاط ناســالم را در ایــن خصــوص از بیــن برد یعنیبااجرا­یطرحتحولبی­مارستانها موظف انــد تجهیزات پزشــکی و داروی بیماران بستری را تهیه کنند.

از ســوی دیگــر مدیــر کل تجهیــزات پزشــکی وزارت بهداشــت تأکیــد دارد؛ تأمیــن تجهیــزات و ملزومات پزشــکی بیمارســتا­نهای دولتی و دانشــگاهی، از مبــدأ تولید تــا مصرف، تحــت نظارت و کنترلاست.

بــه گفته دکتــر رضــا مســائلی تأمین تجهیــزات و ملزومــات پزشــکی بیمارســتا­نهای دولتــی و دانشــگاهی، بعــد از طــرح تحول ســالمت نســبت به گذشته،تغییراتقاب­لمالحظهاید­اشته اســت؛ چراکه این تجهیزات از مبدأ تولید در داخــل یــا خارج کشــور، تا مصــرف در بیمارستانه­ا کامالً تحت کنترل است.او با اشاره به اینکه فرآیند کنترل تجهیزات و ملزوماتپزش­کیدربیمارس­تانها،شامل قیمت و کیفیت کاال هم میشــود، گفت: همچنیــن پرداخــت بیمههــا براســاس قیمتهایی اســت که توســط کمیسیون قیمتگــذار­ی تجهیزات پزشــکی وزارت بهداشت تعیین میشود و بعد از تعیین آن، بیمههــا در همــان ســقف، مجــاز به پرداخت هســتند و مراکــز درمانی هم در اینچارچوبع­ملمیکنند.

این مقام مسئول با اشاره به شایعات اخیــر درخصوص رابطه مالی پزشــکان و جراحــان بــا شــرکتهای تجهیــزات پزشــکی گفت: اینکه گفته میشود، این سیســتم دچــار اختــالل اســت، صحیح نیست،البتهنمیتو­انتخلفاتاح­تمالی در بخــش خصوصــی را انــکار کــرد؛ امــا این به آن معنا نیســت که این تخلفات جامعیت دارد یا اینکه تمام پزشــکان و جراحان کشــور با شرکتهای تجهیزات پزشکی رابطه مالی دارند.

مشــاور وزیر بــا بیان اینکــه نمیتوان تخلفــات احتمالــی در ایــن زمینــه را به تمامی پزشکان، جراحان یا شرکتهای تجهیزات پزشــکی کشــور تعمیــم داد؛ گفت: اصل کار فرآیندی روشن، دقیق و قابل ارزیابی و رهگیری است.

دکتر مسائلی افزود: از طرفی، تأمین تجهیــزات مصرفــی بیمارســتا­نها در فهرســتی توســط وزارت بهداشــت در ســامانه www.imed.ir منتشر میشود و مراکــز درمانی برآن اســاس اقــدام به خریــد تجهیــزات پزشــکی میکننــد و بعــد از ایــن مرحلــه، کمیتــه تجهیزات پزشــکی بیمارســتا­نها در ایــن زمینــه تصمیمگیــر­ی میکننــد و تأمیــن دارو و تجهیــزات پزشــکی در بیمارســتا­نها تحــت نظــر آن کمیتــه اســت. بنابراین نمیتــوان گفت کــه تأمین تجهیــزات و ملزومات بیمارستانه­ا با رأی و نظر یک نفــر به انجــام میرســد و آن فرد ذینفع خواهد بود و پورسانت دریافت می کند. اینمسألهصح­یحنیست.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran