Iran Newspaper

«تیزهوشان» درلبهتیغحذ­ف؟

نظرخواهی غیر تصادفی «ایران» از مخاطبان در موافقت یا مخالفت حذف مدارس تیزهوشان

- محبوبهمصرق­انی روزنامه نگار

خبر احتمال حذف آزمون سمپاد و کنار گذاشتن مدارس تیزهوشان در پانزدهم بهمن ماه سال گذشته با توئیت وزیر آموزش وپرورش مبنـــی بـــر «رهایـــی دانشآمـــو­زان ابتدایـــی از آماده شـــدن برای آزمونهـــا­ی تیزهوشـــا­ن، نمونه دولتـــی و مدارس خـــاص» قوت گرفت. بـــا اینکه هنوز خبر قطعـــی از حذف این آزمـــون یا انحالل مدارس استعدادهای درخشـــان اعالم نشده اما در این میان بودند دانشآموزان­ی که چند ســـال خود را برای این آزمون آماده کردهاند یا والدینشـــ­ان نگران حذف ایـــن آزمون و برچیده شـــدن این نوع مدارس هســـتند. در این میان برخی مدافع برچیده شدن این نوع مدارس هستند با این اســـتدالل که اوالً ســـمپاد، عیار روشنی برای تیزهوش بودن نیست و در ثانی نگهداشـــت­ن نوجوانها در شرایط ایزوله آنها را دچار ســـردرگمی­های بســـیاری میکنـــد اما مدافعان میگوینـــد برای اســـتعداد­های نخبه و برتر باید محتوای آموزشـــی متناسب و غنیتری ارائه شود. نظرسنجی غیر تصادفی ما از برخی مخاطبـــان با مراجعه حضـــوری، تلفنـــی و گاه درخواســـت برای فرســـتادن پیامک یا ارتباط بـــا ما در کانال روزنامـــه به این موضوع پرداخته است.

آیا آلترناتیوی هست؟ امیر میررمضانی - کانال تلگرام «ایران»:

حذف آزمـــون تیزهوشـــا­ن در صورتی مفید و معقوالنـــ­ه اســـت کـــه آلترناتیــ­ـوی بـــرای این موضوع وجود داشـــته باشـــد. برچسب تیزهوش و کنـــد ذهن زدن بـــه فرزندانمان بهخودی خـــود در القـــای اعتمـــاد بهنفس کاذب یا بیاعتمادی بهنفس در کودکانمان تأثیر بســـزایی دارد. کودکی که از ابتدا گمان بـــه برتـــر و تیزهـــوش بـــودن خـــود دارد در بزرگســـال­ی نیز فـــردی مغرور و خودشـــیفت­ه خواهد بـــود که باور به تیزهـــوش بودنش او را از انجـــام بســـیاری از مشـــاغل معمول و انجام کارهای رده پایین باز خواهد داشـــت. در شرایط کنونی جامعه ما نیاز به تیزهوش و فیزیکدان برتر نداریـــم. باید مدارس را به دوگروه تئوری و عملی تقســـیم کرد. عدهای از جوانـــان را تمایـــل بـــه طی و اخـــذ مدارج علمی باال ندارند در مدارس فنی و حرفهای آمـــوزش داده و وارد بـــازار کار کـــرد. عدهای نیـــز که تمایـــل بـــه دانشـــگاه و درس دارند راهی دانشگاهها کرده بدینگونه تفاوتی بین عالقهمندان بـــه علم و دانش و کســـانی که صرفاً بـــرای اخذ مـــدرک درس میخوانند قائل شـــد. داشـــتن انگیزه تالشوکوشــ­ـش و سختکوشـــی در فراگرفتـــ­ن علـــم و دانش مهمتـــر از کندذهـــن و تیزهوش بـــودن فرد اســـت، کمااینکه در کشـــورهای­ی دیگر نظیر ژاپن و آلمان این مسأله اثبات شده است.

اگـــر همکالســـی­های باهـــوش داشـــتم تیزهوش میشدم محدثـــه جعفـــری- :0935...556

در دوران مدرســـه مـــا با هـــم رقابت داشـــتیم که چه کســـی نمـــره باالتری را بگیـــرد و من همیشـــه نمره باال بودم. شـــاید دلیل اینکه هیچ وقت بـــرای 20 تالش نکـــردم این بود که ســـطح تـــالش بقیـــه از من کمتـــر بود و همین که مـــن نمره باالیـــی را بگیرم برایم کفایـــت میکـــرد. امـــا االن که فکـــر میکنم شاید اگر همکالسیهای درسخوانی داشتم مـــن هم برای 20 شـــدن تـــالش میکردم و بـــه 17 و 18 قانع نمیشـــدم. حضـــور افراد نه صرفـــاً باهوش بلکه درســـخوان کنار هم سبب پیشرفت میشود. شاید من تیزهوش نبـــودم اما اگر در کنار آنها درس میخواندم برای بهتر شـــدن و رســـیدن به آنهـــا و حتی باالتر، تالشم را بیشـــتر و بیشتر میکردم. با جداســـازی مخالفم چون بچههای تالشگر همیشه مغفول میمانند.

سمپادیها تیزهوش واقعی نیستند ســـهیال برزگـــر – ارتبـــاط حضـــوری:

باید تعریـــف جامعـــی از دانشآمـــو­ز تیزهوش ارائـــه شـــود. در حال حاضـــر دانشآموزان­ی که وارد سیستم ســـمپاد میشوند تیزهوش واقعی نیســـتند. در حال حاضر کالسهای آمادهســـا­زی دانشآمـــو­زان بـــرای آزمـــون مدارس ســـمپاد منجر شده اســـت به اینکه برخی دانشآمـــو­زان از طریق صرف هزینه ســـنگین و برخـــی بـــا دوپینگ آموزشـــی به مدارس استعدادهای درخشان وارد شوند. این بدان معنا اســـت کـــه والدین با پرورش کودک خودشـــان افراد را بـــهزور در مدارس تیزهوشـــا­ن وارد میکنند. تجربه نشان داده روی این کودکان فشار مضاعفی وجود دارد. با ایـــن رویکرد حـــذف آزمونهای ســـمپاد قطعاً بهنفع برخی دانشآموزان خواهد بود چرا که دانشآموزان از فشـــار اجباری آماده شـــدن برای آزمون رها میشـــوند. از طرفی نیـــز نمیتوان بـــا عـــدم ارزیابـــی و انتخاب دانشآمـــو­زان نخبـــه از پرورش ایـــن افراد در سیســـتم جداگانه صرف نظـــر کرد. پس بـــه نظر تغییر در شـــیوه ارزیابـــی امری الزم و ضـــروری در این موضوع اســـت نه حذف مدارس استعداد درخشان.

وجـــود مـــدارس اســـتعداد درخشـــان ضروری است مجدزاده – تمـــاس

تلفنی: بنـــده معلم مدرســـه هســـتم و بهنظـــرم وجـــود مدارس اســـتعداد درخشـــان، از چندین جهت الزم و ضـــروری اســـت. اول اینکـــه در کشـــورهای توسعه یافته نیز مدارس ویژه استعدادهای درخشـــان وجود دارد. مانند کشور انگلستان که مدارســـی با عنوان مدارس گرامر را برای پـــرورش دانشآمـــو­زان نخبـــهاش دارد. در این مدرســـه دانشآموزان از طریق آزمونی با عنوان +11 دانشآموزان گزینش میشوند. در اســـترالی­ا و امریکا هم مدارســـی مختص اســـتعداد­های درخشـــان وجـــود دارد. پس اگـــر در مقـــام قیـــاس هـــم در نظـــر بگیریم نبایـــد از دلیـــل منطقی وجود ایـــن مدارس بگذریـــم. دوم آنکـــه در مـــدارس ما کیفیت آموزشـــی آنچنانی وجود نـــدارد و رقابت در این آزمون باعث میشـــود دانشآموزان در خارج از فضای مدرســـه نیـــز آموزش ببینند که ایـــن منجر به باال رفتـــن کیفیت یادگیری در دانشآموزان میشـــود. فضای رقابتی در یک کالس امری واجب و ضروری اســـت که این آزمون به تقویت این فضا کمک شایانی میکند.

تمـــام مدارسمان را مدارس تیزهوشـــا­ن کنیم فرناز رحیمی – ارتباط حضـــوری:

آیا بهتر نیســـت بهجـــای آنکـــه مـــدارس اســـتعداد درخشان را حذف کنیم تمام مدارسمان را به مدرسهتیزهو­شانتبدیلکن­یم؟اینکهمدارس عادی ما تا چه حد از نیروی انسانی و امکانات مورد نیاز برای پرورش دانشآموزان تیزهوش و پرورش استعدادهای این افراد برخوردارند؟ پاسخ این سؤاالت واضح است. اما متأسفانه مســـئوالن ما برای حل مســـائل فقط صورت مســـائل را پاک میکنند. اینکه جامعه ما به نخبگان نیاز مبرم دارد امری بدیهی اســـت. اما جداســـازی دانشآموز تیزهوش از ســـایر افـــراد عادی، تفکـــر تافته جدابافتـــ­ه بودن را برای فـــرد بههمـــراه دارد. همچنین افرادی کـــه در این دســـته قرار نمیگیرنـــ­د نیز دچار ســـرخوردگ­ی میشـــوند. مـــا بایـــد در بحث عدالـــت آموزشـــی، دانشآمـــو­زان مدارس عـــادی را نیـــز در نظـــر بگیریـــم و بـــه تمام دانشآموزان­مان روحیه مفید بودن بدهیم.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran