Iran Newspaper

در دیدار «اون» با «ترامپ» بازنگری می کنیم

کره شمالی در واکنش به زیاده خواهیهای واشنگتن تهدید کرد

- ندا آکیش روزنامه نگار

کره شــمالی کــه به مدت بیــش از دو ماه با اتخاذ سیاســت تساهل و تســامح در قبال واشــنگتن؛ رئیــس جمهــوری امریــکا را به رؤیای خلع ساح هستهای شبه جزیره کره در آینــده نزدیک و بدون دردســر دلخوش کرده بود، صبح دیروز چهارشــنبه به وقت محلــی با صــدور بیانیــهای از احتمال لغو دیدار برنامهریزی شــده کیم جونگ اون با دونالــد ترامپ خبــر داد و رؤیاهای ترامپ را یکباره به کابوس تبدیل کرد. کرهشمالی همچنین در واکنــش به مانورهای نظامی مشترک ســئول – واشنگتن در شبه جزیره کره، دیدار مقامــات عالی رتبه دو کره را که قرار بود دیروز در «خانه صلح» در روستای «پانمونجوم»درمنطقهغیر­نظامیمرزدو کره برگزار شود، لغو کرد.

بهگزارش«ایران»بهنقلازشبک­هخبری ســی.ان.ان، خبرگــزاری دولتی کرهشــمالی رســانهای بــود کــه در نخســتین ســاعات صبــح دیــروز چهارشــنبه بیانیــه رســمی و تهدیدآمیــ­ز دولــت پیونگ یانگ را منتشــر کــرد و نوشــت، اگــر واشــنگتن به سیاســت «به گوشه رینگ بردن» کره شمالی و تحت فشار قرار دادن این کشور برای خلع یکجانبه ســاح هســتهایاش ادامه دهــد، مذاکرات برنامهریزی شده بین ترامپ و کیم جونگ اون، رهبــر کرهشــمالی در مــاه ژوئــن لغــو میشود.دراینبیانی­ههمچنینبها­ظهارات تحقیرآمیز اخیــر مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکاواظه­اراتزیادهخ­واهانهوتهد­یدآمیز جان بولتون، مشــاور امنیت ملی امریکا در قبال کرهشــمالی اشاره شــده و آمده است، کرهشمالیهر­گزدرازایلغ­ویکجانبهبر­نامه هســتهای خــود از امریــکا کمــک اقتصادی نمیپذیــرد. در گــزارش خبرگــزاری دولتی کرهشمالی از «کیم کایه گوئان»، معاون اول وزیر امور خارجه این کشور نیز نقل قول شده اســت: آنها به ما پیشــنهاد پرداخــت تاوان و منافــع اقتصــادی در ازای تســلیم کــردن ساحهای هستهایمان را دادهاند. ما هرگز انتظار هیــچ حمایتی از امریکا نداشــتهای­م و نخواســتها­یم اقتصادمــا­ن را بســازند. در آینده هم چنیــن توافقی نخواهیم کرد. اگر دولت ترامپ حقیقتاً درصدد بهبود روابط با پیونگ یانگ بود، پاسخ مطلوبی از سوی ما دریافت میکرد اما اگر میکوشــد ما را به گوشــه رینــگ ببرد و تحت فشــار قــرار دهد که ما فقط بهطور یکجانبه برنامه هستهای خود را تســلیم کنیم، دیگر عاقهای نداریم در چنین مذاکراتی شرکت کنیم و مجبوریم دربــاره نشســت پیــش رو [ترامــپ – اون] بازنگریکنی­م.

خشمپیونگیا­نگازمقایسه­کرهشمالی بالیبی

بهگــزارش «ایــران» بهنقــل از ســایت روزنامــه امریکایی نیویورک تایمــز، در این بیانیه همچنین به اظهــارات جان بولتون که گفته بــود، احتمــاالً الگوی خلع ســاح هســتهای کره شــمالی مانند الگــوی لیبی خواهــد بــود، اشــاره شــده و آمــده اســت: مقایســه یک کشــور دارای ســاح هستهای [کره شــمالی] بــا لیبی کــه در مراحل اولیه توسعه هســتهای بود واقعاً مسخره است. جهان خیلــی خــوب میداند که کشــور ما نــه لیبی اســت و نه عراق که به سرنوشــت غمبار آنها دچار شود. رهبر کره شمالی نیز بــا انتقاد تند از مشــاور امنیــت ملی امریکا گفت: «سخنان بولتون یک حرکت بشدت بدخواهانه علیه کشــور بزرگ ما اســت که میخواهد سرنوشــت عــراق یا لیبــی را به ما تحمیل کند. آن کشــورها به خاطر اینکه تمــام امــور خــود را بــه قدرتهــای بزرگ واگذار کردند، محکوم به فروپاشی شدند.» کیم جونگ اون درباره شخص بولتون نیز گفت: کــره شــمالی در گذشــته صاحیت بولتون را زیر سؤال برده بود و ما احساسات منفیمان را دربــاره او مخفی نمیکنیم.» بولتوناخیر­اًنیزدرمصاحب­هباشبکهخبر­ی ای. بی.ســی گفته بود، تمامی تســلیحات اتمــی کــره شــمالی باید بــه البراتــوا­ری در امریــکا منتقل شــوند تا اطمینــان حاصل شــود، رهبر کره شــمالی به وعدههایش در خلعساحاتمی­پایبنداست. بیتوجهیپمپ­ئوبهتهدیدک­رهشمالی

پــس از آنکــه کــره شــمالی بامــداد چهارشــنبه امریکا را تهدید کرد، مذاکره با ترامپ را لغو خواهــد کرد، «کانگ کیونگ هــاو»، وزیر خارجه کره جنوبی بســرعت با مایک پمپئــو، وزیر خارجــه امریکا تماس تلفنی برقرار کرد و محتــوای این گفتوگو را بــه صورت بیانیــهای در اختیار رســانهها قرار داد. در این بیانیه به نقل از پمپئو آمده اســت، امریکا وقفهای در روند آمادهسازی مذاکــرات کیــم – ترامپ ایجــاد نمیکند و برنامهریزی­ها برای آمادهسازی این دیدار تاریخــی ادامــه دارد امــا امریکا ایــن اقدام کرهشمالی را نیز در نظر خواهد داشت.

در ایــن بیانیــه همچنیــن آمده اســت: دو وزیــر خارجــه توافــق کردنــد کــه بــه همکاریهایش­ــان برای حصــول یک خلع ساح هستهای کامل و بیانیه صلح در شبه جزیره کــره ادامــه دهنــد. وزارت دفاع کره جنوبی نیــز در واکنش به لغو دیــدار دیروز مقامات عالی رتبه دو کره در «خانه صلح» اعــام کــرد، مانورهــای نظامی واشــنگتن و ســئول در شــبه جزیره کره ادامــه خواهد یافــت. این مانور نظامی از روز دوشــنبه 14 ماه مه آغاز شــده و تا 25 ماه مه ادامه دارد

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran