Iran Newspaper

خشم و اعتراض در سراسر جهان، شرم و سکوت در شورای امنیت

دیدهبان حقوق بشر سازمان ملل همراستا با رهبران سیاسی جهان، از خشونت این رژیم علیه مردم فلسطین به سختی انتقاد کرد

- فرحناز دهقی روزنامه نگار با آغاز تشییع شهدای فلسطین مادر لیال الغفدور، نوزاد هشتماههاش را به خاک سپرد

تنهــا دو روز از انتقــال ســفارت امریــکا از تلآویــو بــه قــدس اشــغالی گذشــته و در حالــی که مردم غزه در حال دفن شــهدای روز 14 مــه خــود هســتند، آمــار شــهدای ایــن نقطــه رو بــه افزایــش اســت. شــدت خشــونت و توحــش ســربازان ایــن رژیــم علیــه مردم فلســطین به انــدازهای بود که صدای اعتراض ســازمانها­ی بینالمللی و متحــدان ایــن رژیــم هــم درآمده اســت. از ســوی دیگــر، لوئیس شــاربونیو، نماینده دیدهبــان حقوق بشــر در ســازمان ملل در ســاختمان ســازمان ملــل در نیویــورک در جمــع خبرنگاران با اشــاره بــه فاجعه غزه گفــت: «امریــکا در تــاش شــورای امنیت بــرای تشــکیل یــک کمیتــه حقیقتیــاب بینالمللی به منظور تحقیق درباره کشتار تظاهرکنندگ­ان فلسطینی در مرزهای غزه، کارشــکنی میکند و این باعث شــده تا این کشــور اعتبار خود را از دســت بدهد. امریکا مدام در تاش اســت از تحقیقات مستقل و شفاف پیرامون خشونت اسرائیل در برابر مردم فلسطین جلوگیری کند». امریکا در نشســت روز دوشنبه شــورای امنیت اجازه صــدور بیانیــهای از ســوی ایــن شــورا برای انجام تحقیقاتی مســتقل درباره اقدامات خشــونتآمی­ز در مرزهای اراضی اشغالی و نوار غزه و کشــتار فلســطینیا­ن به دســت نظامیان رژیم صهیونیستی را نداد. آنتونیو گوترشدبیرک­لسازمانملل­همدرجریان بازدیــد از مقر این ســازمان در اروپا حوادث روزهای گذشــته در نواز غــزه را «فاجعهای غمانگیــز» دانســت و گفت: «راه خــروج از این بنبست راه حل دو کشوری است که به فلسطینیها و اسرائیلیها اجازه میدهد تا در صلح و ثبات با هم زندگی کنند.» تظاهراتهمد­النهمردمجه­ان

پــس از انتقــال ســفارت فلســطین بــه بیتالمقدس،جها ِنخشمگینازت­وحش رژیمصهیونی­ستیهمدلبام­ردمفلسطین دســت بــه تظاهــرات اعتراضــی زدنــد. به گــزارش «ایران» به نقل از بوســتون گاب، صدهانفرازش­هروندانبوس­توندرکلیسا­ی کاتدرال سنت پائول گرد هم آمدند. نیدال االزراق مرد 40 ســاله فلســطینی که دوران کودکیاش را در کمپ پناهجویان گذرانده بود و در میان جمعیت پیشــتاز بود، گفت: «اشغالگرهاه­نوزنتوانست­هاندماراشک­ست بدهند». این تظاهرات در واکنش به کشتار 61 نفر و زخمی شدن هزاران نفر در نوار غزه در روز افتتاح ســفارت امریکا برگزار شد. در کشورهای فرانسه، ســوئد، یونان، آرژانتین، یمــن، ترکیــه و برزیل هــم تظاهراتهای­ی در اعتراض به کشــتار فلسطینیها برگزار و پرچم رژیم اشغالگر به آتش کشیده شد.

این اعتراضات در حالی صورت گرفت که دو فلســطینی دیگر نیز روز سهشــنبه در نوار غزه در مراســم تشییع شهدای سالروز نکبت، به ضرب گلوله ســربازان اسرائیلی به شهادت رسیدند که به این ترتیب شمار شهدای فلســطین طی روزهای گذشته به 63 تن رسید. برخی منابع از زخمی شدن پســر اســماعیل هنیه رئیــس دفتر جنبش حماسخبرداد­ند.

بــه گزارش «ایــران» به نقــل از گاردین، ترزا می نخســتوزیر انگلیس هــم پس از آنکه صریحاً گفت که سفارت این کشور به قدس اشغالی انتقال نمییابد، با انتقاد از عملکرد اســرائیل دربرابر مردم فلسطین گفــت: «اســرائیل بــا اســتفاده از اســلحه و اعمال خشــونت شدید فاجعه عمیقی به بار آورده اســت». مقامهای ســازمان ملل نیز کشتار مردم فلسطین را محکوم کردند و ایرلنــد نیــز ســفیر اســرائیل را فراخواند تا مراتــب اعتراضــات خــود را از ایــن فاجعه ابــراز کند. روســیه و چین هم از آمــار باالی کشتهشدگان و زخمیان ابراز نگرانی کردند. امانوئل مکــرون رئیسجمهوری فرانســه هم طــی تماس تلفنی با محمــود عباس رئیس تشــکیات خودگردان فلســطین از ســربازان رژیم صهیونیســت­ی و توحشی که در برخورد با مردم فلسطین خرج کردند، انتقاد کرد. از ســوی دیگر، پادشاه عربستان کــه خبرهایــی مبنــی بــر آغــاز مذاکــرات محرمانهاشب­ارژیمصهیون­یستیبهگوش میرســد، تاکنون درباره این فاجعه لب به ســخن باز نکــرده و تنها طــی گفتوگویی تلفنــی بــا محمــود عبــاس، از برگــزاری نشست اتحادیه عرب در ســطح وزرا برای اتخاذ موضع عربی یکپارچه علیه جنایات اسرائیل در حق ملت فلسطین خبر داد. در همین حال، گوآتماال هم بهعنوان دومین کشــور، در اقدامــی عجوالنــه روز گذشــته با حضور رئیس جمهوری گوآتماال و نتانیاهو رســماً ســفارتش را به قدس انتقــال داد. از ســوی دیگر تل آویو سفیر ترکیه را به علت اخراج ســفیر و کنســول رژیم صهیونیستی احضارکرد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran