Iran Newspaper

بلقیس سلیمانی: جنگ تحمیلی فرصتی برای دیده شدن زنان بود

-

بلقیــس ســلیمانی کــه در اغلــب داســتانها و رمــان هایــش ردپــای پررنگــی از جنــگ تحمیلــی و انقاب اســامی کشــورمان دیــده میشــود، وقــوع جنــگ را عامــل مهمــی در پررنگتــر شــدن حضــور زنــان در فعالیتهــا­ی اجتماعــی و بویــژه نویسندگی میداند.

بــه گفتــه ســلیمانی وقتــی جنــگ تحمیلی آغاز شــد مــردان برای دفاع کشور به میدان نبرد رفتند و در چنین شــرایطی این زنــان بودند کــه باید در حوزههــای اداری و کاری وظایف آنان را برعهده میگرفتند. از همین رو این شــرایط منجــر بــه دیده شــدن هر چه بیشــتر فعالیتهــا­ی زنان و از ســویی حضور پررنگتر آنان شد.

این نویسنده و پژوهشگر کشورمان که تا به امروز برخی از داستان هایش بــه زبانهــای انگلیســی، ایتالیایــ­ی وعربی ترجمه شده در نشست «زنان و داســتان نویســی» به این نکته اشاره کــرده که باید دید زنانمان در شــرایط فعلی قــادر به خلق زبانــی ویژه خود و تألیف داســتان بر آن اساس هستند یا نه!

البتــه او منکــر توانایــی زنــان نویســنده در دســتیابی بــه ایــن مهم نیســت بلکــه میگویــد آنــان بــرای موفقیــت در اختصاص زبانی خاص خــود بایــد بــه ســبکی کــه متعلق به خودشــان باشــد دســت پیــدا کنند و از ســویی دیگر ذهنیتی زنانه داشــته باشــند. همــان طور که این نویســنده معاصــر ادبیــات داســتانی فارســی تأکیــد دارد ادبیــات مردانــه، نظامی تثبیــت شــده دارد، با ایــن حال درها کم کم به ســوی زنها نیز درحال باز شدن هستند.

بــه عقیــده وی از دهــه هفتــاد بــه بعد، زنان نویسنده در کشورمان بــه ســراغ ایــن مســأله رفتهاند کــه مــن بــه عنــوان زن از نظــر هویتی که هستم و چه میتوانم بکنــم؟ اوتوجه بــه این مســأله را اتفاقی خوب برای نویســندگی زنان ایرانــی میداند و امیدوار اســت اتفاقات خوبی پیش روی داستاننویس­ــیمان باشد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran