Iran Newspaper

جنایتاسرائ­یلیها و خط قرمز اینستاگرام

- پرویز جاهد فعال فرهنگی

چنــد روز قبــل در واکنش به سرکوب اعتراضــات مردم فلســطین در نــوار غــزه علیــه انتقــال ســفارت امریــکا بــه بیــت المقدس و کشــته شــدن بیش از 60 نفــر و زخمی شــدن بیــش از 2400 نفــر از تظاهرکننــ­دگان بــه دســت سربازان بیرحم اســرائیلی، پستی در اینســتاگر­ام گذاشــتم کــه حاوی چنــد عکــس از جنایــات ســربازان اسرائیلی و سالخی مردم فلسطین بــود همــراه بــا عنوانــی کــه ایــن جنایتهــای بیرحمانه را محکوم میکــرد. امــا صبح دیــروز در کمال ناباوری دیدم که اینســتاگر­ام پست مرا حــذف کرده و پیامــی برای من فرســتاده به این مضمون که پست شــما بهدلیــل نقــض خــط مشــی اینستاگرام حذف شده است.

ایــن نخســتین بــار نیســت کــه اینســتاگر­ام و شــبکههای اجتماعی مشــابه مثــل فیس بوک دســت به چنیــن کاری میزنند و پســتهایی را که درحمایت از مردم فلســطین و علیه سیاستهای دولت غاصب و جنایتکار اســرائیل نوشته میشود حذف میکنند.

کافــی اســت در اینترنــت جســتوجو کنیــد، خواهیــد دید که تاکنــون صدها نفــر به ایــن رویکرد اینســتاگر­ام اعتــراض کردهانــد. چنــدی قبــل فیــس بــوک اکانــت چندیــن روزنامه نگار فلســطینی را که کاربر فیس بوک بودند، مسدود کرد.

به هــر حال بعــد از ایــن اتفاق، مــن پســت دیگــری (ایــن بــار بــه انگلیســی) گذاشــتم و در آن رســماً بــه ایــن سانســور و نقــض آشــکار آزادی بیان در اینستاگرام اعتراض کردم.

بــه اعتقــاد مــن ایــن اقــدام اینســتاگر­ام، نه تنهــا محدود کردن آزادی بیــان و عقیــده در فضــای مجازی اســت بلکه حمایت آشکار از جنایتهای ســربازان اســرائیلی به شمار میرود.

شــک نــدارم کــه پســت مــن به وســیله تعدادی از هموطنان عرب ســتیز و اســالم ســتیز ما که هــوادار اســرائیلا­ند ریپورت شده اما بعید میدانــم کــه اینســتاگر­ام صرفــاً بــه درخواســت این تعــداد افــراد، ترتیــب اثر داده و پســت مرا حذف کرده باشد.

مــن بــا خــط مشــی رســانههای غربــی کامــالً آشــنا هســتم و میدانــم کــه «اســرائیل» خــط قرمــز بــزرگ آنهاســت و هرگونــه انتقــاد صریــح از دولــت اســرائیل و سیاســتهای نژادپرســت­انه و سرکوبگرانه آنها علیه فلسطینیها بــه بهانــه مغایــرت بــا خط مشــی و اســتاندار­دهای ایــن رســانهها سانســور میشــود. حــاال میبینــم که اســرائیل خط قرمز اینســتاگر­ام نیــز هســت و اگر پســتی در افشــای جنایتهــای ایــن حکومــت در فضای اینســتاگر­ام بنویســی، بدون شک حذف خواهد شد.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran