Iran Newspaper

وجود ناامنی غذایی در سیستان و بلوچستان آمارهای غیرواقعی است

سخنگوی وزارت بهداشت اعالم کرد:

-

ســخنگوی وزارت بهداشــت، درمــان و آمــوزش پزشــکی در واکنــش بــه ارائــه برخــی آمارهــای غیرعــادی از وجــود ناامنی غذایی در سیســتان و بلوچستان گفت: مــا مطالعــات متعــددی در این زمینه انجام دادهایم و اســتان سیســتان و بلوچســتان را رصــد میکنیــم. طبــق رصدهای ما میزان ناامنی شدید غذایی در این اســتان 2.2 درصد است و میزان ناامنی متوســط غذایی حدود ۴1 درصد است. بنابراین اعدادی که در این زمینه اعام شده مورد تأیید ما نیست.

دکتــر ایرج حریرچی افزود: در زمینه الغــری هــم انــدازه گیریهــای الزم را انجام میدهیــم. طبق بررســیهای ما میزان الغری کشــوری ۴ درصد اســت و در سیستان و بلوچستان این میزان 9.۵ درصد اســت. این در حالی اســت که در گذشته این میزان 19 درصد بوده است. همچنیــن میــزان کــم وزنی در کشــور و معمــوالً در کودکان 3.8 درصد اســت و در سیستان و بلوچستان بیش از متوسط کشــور و 12.۴ درصد است اما باید توجه کــرد که نســبت به گذشــته کاهش قابل توجهی داشــته است، چرا که در گذشته این میزان 27 درصد بوده است.

ســخنگوی وزارت بهداشت در ادامه از اباغ آیین نامهای به بیمارستانه­ای خصوصی، خیریه و عمومی غیردولتی و الزام آنها به تأمین تجهیزات مورد نیاز بیماران در داخل بیمارستان خبر داد و گفت: بر این اســاس، این بیمارستانه­ا مکلفنــد لــوازم و تجهیــزات مــورد نیــاز بیماران را بر اساس قیمتهای مصوب درج شــده در سایت اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت تهیه و از ارجاع بیمــاران بــه خــارج از بیمارســتا­ن اکیداً خودداری کنند.

وی دربــاره ســلبریتیه­ایی کــه بــرای کمــک بــه بیمــاران وجــوه نقدی جمــعآوری میکننــد، گفــت: در همــه جای دنیا افراد هنرمند و ورزشــکار افراد مــورد عاقه مردم هســتند کــه اقدام به جمــعآوری منابــع مالــی یــا کمکهای غیرنقدی میکننــد. این کار به طور کلی مورد تأیید ماســت و باید گسترش یابد. در عیــن حال هیچ مورد تخلفی در بین افراد درجه یک از این حوزه نداشتهایم، اما تخلفاتی در افراد درجه دو مشــاهده شــده کــه مراجــع قانونــی بایــد بــا آن برخورد کنند.

حریرچی درباره مرگهای ناگهانی نیز گفت: یکی از روشهای جلوگیری از این موضوع نصب دســتگاهها­ی شوک قلبــی در اماکــن عمومی اســت. در این زمینه پیگیــر اباغ و اجرای آییننامهای در این حوزه هســتیم؛ بنابراین پیگیریم تــا ایــن دســتگاهها را در اماکنــی ماننــد اماکن ورزشی و عمومی نصب کنیم.

ســخنگوی وزارت بهداشــت دربــاره برخــی کمبودهــای دارویــی در کشــور گفت: مــا میــزان کمبودهــای دارویی را رصــد کــرده و در ســایت ســازمان غذا و دارو اعــام میکنیــم. البتــه یک ســری مشکات در زمینه نقدینگی شرکتهای دارویــی تولیدکننــ­ده و پخشکننــده داشتهایم که پیگیر رفع آنها هستیم. در عیــن حال کمبــود 30 تــا 50 قلمی هم در این بازار گســترده دارو اجتنابناپذ­یر است. متأسفانه در این شرایط در برخی موارد میبینیم که جنسی موجود است، اما برخی شــرکتها میگوینــد فقط به طور نقد آن را میفروشیم.

حریرچــی دربــاره پرداخــت مابهالتفــ­اوت نرخ ارز بــه تولیدکنندگ­ان و واردکننــد­گان دارو گفت: تدبیری شــد مبنــی بر اینکــه شــرکتهای دارویی ارز 4200 تومانی دریافت کنند و بر اســاس همــان ارز بــه آنهــا قیمــت داده شــود و یارانه هم به بیمه منتقل شود اما برخی واردکننــد­گان میگویند اگر مــا االن دارو را بــا دالر 4200 تومانی وارد کنیم از کجا معلوم که یکســال دیگر هم قرار باشــد با همین قیمــت کار کنیم. این در حالی اســت که دولت اطمینان داده است که تا پایان ســال نوســانات نــرخ ارز کمتر از چند درصد خواهد بود.

وی دربــاره بحــث اداره مســتقل بیمارســتا­نها گفــت: بایــد توجــه کــرد کــه ایــن آییننامــه اداره مســتقل بیمارســتا­نها هیــچ تغییــری در نحــوه ســازمانده­ی بیمارســتا­نها ایجــاد نمیکند. از طرفــی هیچ اتفاق جدیدی هم در پرداختی مردم رخ نمیدهد.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran