Iran Newspaper

کامیوندارا­ن و تناقض اشکنه و مرغ

- احسان بداغی روزنامه نگار

ســخنان آیــتاهلل علمالهــدی ایــن بــار هــم در نمازجمعه مشــهد قــدری حاشیهســاز شــد. جایــی کــه وی بــا تأکیــد بر اینکــه اقتصــاد مقاومتــی به معنــی مدیریت اســت و نظام مــا مثل یک نظام کفر نیســت که به مــردم بگوییم نخورید و نپوشــید و مصرف نکنید، بیان کرد: ما هشــت ســال جنگ تحمیلــی داشــتیم و انتقال تمــام تدارکات به پشــت جبهه را همیــن اتحادیــه کامیونــدا­ران عهدهدار شــدند و بــا اینکه کامیونهایش­ــان زیــر توپ و خمپــاره قرار میگرفــت، مرد و مردانه ایســتادند و هشت ســال حملونقل دفاع مقدس را انجــام دادند. آیتاهلل علم الهدی در ادامه همین ســخنان خــود نیز افــزوده بود: اتحادیــه کامیوندارا­ن بایــد بدانند اآلن هم جنگ اســت و دشمن اقتصاد این مملکت را هدف قرار داده، شمایی که در تاریخ هشت سال دفاع مقدس صنفتان مجاهده کردند، اآلن زمان اعتصاب است؟ این معنای اقتصاد مقاومتی نیست.

امــام جمعــه مشــهد در حالــی صنفــی از جامعــه را اینگونه مــورد خطابی بازخواســت گونه قرار میدهد و از تناقضهای رفتاری آنها میپرســد که سؤالی مشــابه را بایــد از خــود ایشــان پرســید کــه به چرخــش صــد و هشــتاد درجهای توصیههــای وی بــه مــردم از همیــن تریبون نمازجمعــه برمیگــردد. ابتدا این چرخــش را مــرور میکنیم؛ آیــتاهلل علم الهــدی در خطبههــای نمازجمعه و قبــل از طــرح بحث کامیوندارا­ن، گفته اســت: نظام ما اروپایــی و همچون نظام بالد کفر نیســت که بــه مردم بگوید نخورید، نپوشــید و مصــرف نکنید. اقتصاد مقاومتــی بــه این معنا نیســت. اقتصاد مقاومتــی مدیریت هزینه اســت. بدون آنکه بخواهیم دفاعی از نظامهای سیاسی اروپایی داشته باشیم، اینکه در کجای نظامهای اروپایی به مردم توصیه به نخوردن و نپوشــیدن شده مسألهای است که جای بحث دارد. اما متأسفانه باید به آقای علم الهدی یادآوری کرد که اتفاقاً در همیــن کشــور خودمان زمانی نه چنــدان دیر، نه دیگران بلکه خود ایشــان از همیــن تریبون نمازجمعــه، مردم را به نخوردن و نپوشــیدن توصیه میکردند. خود ایشــان زمانی در اوج تحریمهای دوره احمدینژاد، برای تشــویق مردم به ایستادن در این شرایط در نمازجمعه 6 مرداد سال 91 گفته بود: امکانات غذایی زندگی خودتان را تهیه کنید؛ بنا نیســت زندگی شــما هر جور که قبالً میگذشته اآلن هم همان طور باشد. اگر مرغ در دسترس نیست آن را با یک ماده پروتئینی دیگر جایگزین کنید.

وقتــی ایشــان از تفاوت رفتار کامیونــدا­ران در یک فاصله زمانی 30 ســاله در موقعیتی که به گفته خودشــان مشــابه است، سخن میگویند قطعاً باید قبل از آن به این سؤال پاسخ دهند که چطور موضع خودشان در فاصله تنها شش سال از نخوردن مرغ و مصرف اشــکنه در ســال 19، چنان چرخشــی را تجربه میکند که این توصیهها را سیاست اروپاییها و غربیها میدانند؟ جامعهای که چنین چرخش موضعی از فردی که یکی از قدرتمندتری­ن تریبونها را در اختیار دارد، میبیند و توضیحی درباره آن نمی شنود چطور میتواند خود را راضی کند که با همان سبک و سیاق 30 سال قبل رفتار کند؟

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran