Iran Newspaper

یک میلیون بی هویت در کشور

-

عضو کمیســیون قضایی مجلس با تأکید بــر اینکه بیهویتی میتواند عامل ارتکاب جرم و آســیبهای اجتماعی باشــد، گفت: بر اساس آمارها بیش از یک میلیون فرد بیهویت در کشور وجود دارد.

محمدجــواد فتحــی، در مورد اظهــارات اســتاندار تهران مبنــی بر اینکه ماهانه ۰۰۱کودک بیهویت در تهران متولد میشود، تولد کودکان بیهویت را زنــگ خطری جدی برای کشــور دانســت و افــزود: بهطور قطع در سراســر کشــور بویــژه اســتانهای مرزی بــا تولــد کــودکان بیهویت بیشــتری مواجه هستیم.

وی با تأکید بر اینکه بیهویتی میتواند عامل اساســی برای ارتکاب جرم در آینده باشــد و به آســیبهای اجتماعــی دامن بزند، افــزود: باید از حیث قانون و در جایی که با خأل یا نقص قانون مواجه هستیم و از سویی با اجرای قوانین فعلی اقداماتی برای تعیین تکلیف هویت بیهویتها انجام شود.

فتحــی با یــادآوری ازدواج اتبــاع بیگانه با زنان ایرانی، ادامه داد: مســأله تابعیــت کــودکان حاصــل از ازدواج زنــان ایرانــی بــا اتبــاع بیگانــه توســط قانونگــذا­ر با مشــکل مواجــه بوده بنابرایــن ادارات ثبت احوال بــه این افراد شناسنامه نمیدهد و منجر به بیهویتی این افراد میشود.

وی افــزود: میطلبد با توجه به زمان طوالنی اســکان ایــن افراد در ایران تجدیدنظری در قوانین و مقررات کشــور نسبت به امر تابعیت صورت گیرد البتــه لزومــی بــه اعطــای تابعیت به ایــن افراد نیســت بلکه بایــد برگههای هویتی و اقامتی به آنها داده شــود که از این طریق شناســایی و دارای هویت شوند و خود را ملزم به رعایت قوانین و مقررات کشور بدانند.

فتحــی با یادآوری طرح اصاح مــوادی از قانون تابعیت، گفت: دو طرح در کمیســیونه­ای قضایــی و اجتماعی مجلــس در رابطه بــا تعیین تکلیف هویــت کــودکان حاصــل از مــادر ایرانــی و پــدر خارجــی در حــال بررســی و رســیدگی هستند البته در کمیســیون اجتماعی بررسی شده اما طرح اصاح موادی از قانون تابعیت هنوز در نوبت بررسی کمیسیون قضایی قرار داشته و انتظار میرود به فوریت در دستور کار قرار گیرد.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran