Iran Newspaper

تور اروپایی هند برای حفظ برجام

هیأت اقتصادی هند در راه اروپا برای بررسی راههای ادامه تجارت با ایران/ هند خرید نفت ایران را یک میلیون بشکه افزایش داد

-

گروه اقتصادی/ هند یکی از کشــورهایی اســت که پس از خــروج امریکا از برجام و بازگردانــ­دن تحریمهــا علیــه ایران در مقابل این کشــور و در کنار اروپا ایستاده است. سوشما سوآراج وزیر امور خارجه هنــد پیش از انجام دیــدار هفتم خرداد ماه خود با وزیر امور خارجه کشورمان در بیانیهای رسمی به صراحت اعالم کرد که این کشور تنها از تحریمهای سازمان ملــل پیــروی میکنــد و تحریمهــای فراســرزمی­نی امریکا علیه ایــران را اجرا نخواهد کرد.

حال یک هیأت بلندپایه از این کشور که دومین خریــدار بزرگ نفت ایران به شــمار میرود بــرای یافتــن راهکارهای عملــی بــرای تــداوم همکاریهــا­ی اقتصــادی و تجــاری خود با ایــران از روز دوشــنبه هفته جــاری در قالــب یک تور یک هفتهای به اروپا سفر میکند.

پــس از اعــالم زودهنــگام خــروج امریــکا از برجــام و بازگردانــ­دن تحریمهــای هســتهای علیــه ایــران، مقامــات اروپایــی در اقدامی هماهنگ در برابر این تصمیم یکجانبه واشنگتن ایســتادند و خواهان حفظ برجام حتی بــدون امریــکا شــدند. اکنــون عــالوه بر کشــورهای امضاکننده این ســند برخی از کشورهای دیگر نیز به صف مخالفت با تحریمهای فراسرزمینی امریکا علیه ایران پیوستهاند. هند که در تحریمهای پیشین ایران نیز روابط اقتصادی خود را بــا ایران حفظ کرده بود، اکنون بهعنوان دومین خریدار بزرگ نفت ایران روابط گســتردهای با کشورمان دارد و بهمنظور دستیابی به راهکارهایی برای حفظ این روابط با اروپا در یک صف ایستاده است بــه طوری کــه یک مقــام هنــدی گفت: «اروپا موضع خود را که این بار متفاوت (با امریکا) اســت اعالم کرده است. این بار همه ما در یک قایق هستیم.» ■ توردهلیبه4­کشوراروپای­ی

براســاس گزارشــی که رویترز منتشر کرده است، یک مقام دولت هند اعالم کرده اســت که یک هیأت هندی شامل مقاماتی از وزارتخانهه­ای دارایی، نفت و امور خارجه این کشــور این هفته برای بررســی راههــای ادامه تجارت بــا ایران باوجود تحریمهای امریکا، به کشورهای اروپایی سفر خواهد کرد.

ایــن هیأت بــه کشــورهای فرانســه، آلمــان، انگلیــس و بلژیــک ســفر و بــا مقامــات دولتــی و بانکــی دیــدار خواهــد کــرد. این مقــام هنــدی افزود: «مســأله تنهــا واردات نفت نیســت. ما (دولتهــای اروپایــی و هنــد) از ســایر محدودیتها از جمله محدودیتهای بانکــی هم متأثر شــدهایم. ما همه این مســائل و مســیر پیش رو را مورد بحث قــرار خواهیــم داد.» در حــال حاضــر هنــد پــول نفــت ایــران را بــه یــورو و از طریــق بانک ای آی اچ آلمان پرداخت میکند. سفر هیأت هندی به اروپا پس از آن صــورت میگیرد کــه محمدجواد ظریــف، وزیر امــور خارجه ایــران هفته گذشــته به هند ســفر کرد. ایــران و هند خواهــان ادامه روابط تجــاری دوجانبه خود هستند. ■ بهارات پترولیــوم هند خریــد نفت از ایران را افزایش داد

باوجــود تهدیدهــای امریــکا یکی از پاالیشگاهه­ای بزرگ هند خرید نفت از ایران را افزایش داده است. دراین زمینه دو منبــع آگاه اعــالم کردنــد: بــا وجــود تهدیدهــای امریــکا، شــرکت بهــارات پترولیوم هند بــرای ماه ژوئن (خرداد – تیر) یک میلیون بشــکه نفت بیشــتری سفارش داده است.

بهگــزارش رویتــرز، دو منبــع آگاه صنعتــی اعــالم کردنــد، شــرکت پاالیشــگا­هی «بهارات پترولیوم هند» از شرکت ملی نفت ایران درخواست کرده برای ماه ژوئن یک میلیون بشــکه نفت بیشــتر تحویل دهــد. این اقــدام BPCL نشــان میدهــد پاالیشــگا­هها تــالش میکننــد در آســتانه اعمــال تحریمهــا توســط امریــکا میــزان خریدهــای خود را بیشــتر کنند. برخــی تحریمها پس از ۰۹ روز یعنــی تا ۶ آگوســت و برخی هم پــس از ۰۸۱ روز یعنی تا ۴ نوامبر اعمال خواهد شد. ■ نفت ایــران بــرای هندیهــا جذابتر است

همچنیــن یکــی از منابــع آگاه اعالم کــرد: درحــال حاضر نفــت ایــران برای مشــتریان بســیار جذابتر شــده است. خریــد مــدتدار نفــت ایران نســبت به خریدهــای نقــدی بهتــر اســت. ایــران همچنیــن موافقت کرده اســت تا برای حمل نفــت بــه پاالیشــگا­ههای هند در سال ۸۱۰۲-۹۱۰۲ کرایهای دریافت نکند و ایــن عمل قیمت حمــل نفت را برای خریــداران نســبت بــه کشــورهای دیگر بسیار کاهش میدهد.

این منبــع آگاه اضافه کرد: زمانی که قیمت برای شرکت بهارات هند کاهش یافت، آنها تمایل بیشــتری برای خرید دارنــد. البته تاکنون این شــرکت هندی اظهارنظری نکرده است.

در حــال حاضــر هنــد بزرگتریــن مشــتری نفتی ایران پس از چین اســت و ازجمله کشــورهایی اســت کــه در دور قبلی تحریمهای امریــکا روابطش را با ایران قطع نکرد و این کشور روابط خود بــا ایــران را تنها محدود بــه تحریمهای سازمان ملل متحد کرد.

تاکنــون واردات نفت هند و ســازوکار پرداختــی آن تحــت تأثیــر جــدی تحریمهــای امریکا قرار نگرفته اســت. البتــه هفتــه گذشــته شــرکت رلیانــس، صاحــب بزرگتریــن مجموعــه پاالیشــگا­ههای جهان اعــالم کرد خرید نفــت از ایران را لغــو خواهد کرد. ظاهراً رلیانس قرار اســت در ماه اکتبر یا نوامبر وارداتش را قطع کند.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran