Iran Newspaper

تیغ دو لب سیاستهای اقتصادی امریکا

اتحادیه اروپا و کانادا از امریکا به سازمان تجارت جهانی شکایت کردند نرخ بیکاری در امریکا با کاهش به 3.8 درصد به پایینترین سطح 18 سال اخیر رسید

-

گروه اقتصادی/ «اول امریکا»، این عنوان شــعاری اســت که ایــن روزهــا تغییرات زیــادی را در جهــان کلیــد زده اســت. دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا با تکیه براین شــعار خود را در برابر جهان قــرار داده اســت. این کشــور بــا آغاز یک جنگ تجــاری از روز ۱۱ خرداد ماه جاری کــه تعرفــه گمرکــی 25 و ۰۱ درصــدی بــر واردات فــوالد و آلومینیــو­م از ســوی اتحادیــه اروپــا، کانادا و مکزیــک را وضع کرد، چهره اقتصاد جهانی را تغییر داده اســت. هرچند ممکن اســت شــعار اول امریکا شــغل بیشــتری برای شهروندان این کشور ایجاد کند و دستمزد آنها را باال ببرد، ولی بهنظر میرســد که واشــنگتن روزهای دشــواری پیش رو داشــته باشد. درهمیــن راســتا روزگذشــته اتحادیــه اروپــا بــه همــراه کانــادا بهدلیــل اعمال تعرفههای گمرکی ســنگین بــر کاالهای خود از امریکا نزد سازمان تجارت جهانی شــکایت کردند. البته واکنش کشورهایی که درلیست افزایش تعرفههای گمرکی قــرار گرفتهانــد تنها به شــکایت محدود نشده و آنها اقدامات تالفی جویانه را نیز آغــاز کردهاند که ممکن اســت در آینده، بــازار کار امریکاییها­یــی کــه محصوالت آنها بــه اروپا صادر میشــود در معرض خطر قرار گیرد.

ضمــن اینکــه براســاس تازهتریــن گزارشهــا از بــازار کار امریــکا میــزان اشــتغالزا­یی دراین کشور بیش از انتظار اقتصاددانـ­ـان رشــد کــرده اســت کــه نگرانیهای جدی برای رشد تورم ایجاد خواهد کرد. ■ بیکاری امریکا درکف 18 سال اخیر

رشــد مشــاغل امریــکا در مــاه مه(اردیبهشت – خرداد) شتاب گرفت و نــرخ بیکاری به پایینترین ســطح ۸۱ ســاله خود، یعنی ۸.۳ درصد رســید که این نشــاندهند­ه تقویت ســریع شرایط بازار کار است ولی میتواند نگرانیهایی در مورد تورم ایجاد کند.

بهگــزارش رویتــرز، گــزارش مشــاغل امریــکا کــه توجهــات بســیاری را بهخــود معطــوف کــرده بــود، حاکــی از آن اســت که دســتمزدها هم افزایش قابل توجهی داشته است. به این ترتیب انتظار از اینکه فــدرال رزرو ایــن مــاه نــرخ بهــره خــود را افزایش دهد به باالترین حد خود رســید. همچنیــن احتمــال اینکه بانــک مرکزی امریــکا دو بــار دیگرهم نرخ بهــره خود را در ادامه سال، باال ببرد، بیشتر شد. با این وضعیت کارشناســا­ن در مورد داغ شدن بیــش از حــد اقتصــاد هشــدار میدهند. دادههــای دولتــی نشــان داد در مــاه مــه، اقتصــاد امریــکا ۳22 هــزار شــغل غیــر کشاورزی اضافه کرده و میانگین دستمزد ساعتی هم ۳.۰ درصد رشد کرده است که هردو این دادههــا فراتر از پیشبینیهای اقتصاددانا­ن بوده است. طبق نظرسنجی رویترز از اقتصاددانا­ن، پیشبینی میشد بخــش غیرکشــاور­زی، این مــاه ۸۸۱ هزار شــغل ایجاد کننــد و نرخ بیــکاری هم در ۹.۳ درصد ثابت باقی بماند.

در ســه ماه گذشــته به طور متوســط در هــر ماه ۹۷۱ هزار شــغل ایجاد شــده است. این میزان بیش از ۰2۱ هزار شغل بیشــتر از میــزان الزم بــرای هماهنــگ بــودن بــا رشــد اقتصــادی امریکاســت. رشــد اشــتغال در مــاه مــه، در تمــام بخشها صورت گرفته اســت. مشــاغل بخش ساختوســاز پس از اینکه در ماه آوریل۱2 هزار شــغل بیشــتر شــده بود، این ماه هم ۵2 هزار شــغل اضافه کرد. در گزارشی جداگانه از وزارت تجارت که در روز جمعه منتشر شد، آمده است که هزینهکردهـ­ـای بخش ساختوســاز در ماه آوریل جهش کرده است.

بخــش تولیــد امریــکا هــم ۸۱ هــزار شــغل در این ماه ایجاد کرد که این پس از ایجــاد ۵2 هــزار شــغل در مــاه آوریل اســت. دادههــای بخش ساختوســاز و تولید همچنین به شــتاب گرفتن رشــد اقتصادی امریکا، اشاره دارد. ■ اتحادیــه اروپــا و کانــادا از امریــکا شکایت کردند

درپــی اعمــال تعرفههــای گمرکــی بــاال روی کاالی وارداتی برخی کشــورها اتحادیــه اروپــا و کانــادا بــرای مقابلــه با اعمــال تعرفه گمرکی امریکا بر واردات فــوالد و آلومینیــو­م از این اتحادیــه، روز جمعه شــکایتی را در این زمینه تسلیم سازمان تجارت جهانی )WTO( کردند.

شــبکه خبــری ســیانان گــزارش داد: درگام بعــدی، اتحادیــه اروپا قصد دارد طی اقدامی تالفــی جویانه تعرفه گمرکــی 25 درصــدی بــر ۰۰2 قلــم از کاالهای امریکایی که ساالنه ارزشی برابر با سه میلیارد و ۰۰۳ میلیون دالر دارند، وضــع کند.اتحادیــه اروپــا قصــد دارد هرچه سریعتر تعرفههای گمرکی خود بر کاالهــای امریکایی را تا ۰2 ژوئن برابر با ۰۳ تیرماه اجرایی کند.

ســیانان اعــالم کــرد: امریــکا روز جمعــه تعرفــه گمرکــی بــر فــوالد و آلومینیــو­م وارداتــی از اتحادیــه اروپــا، کانــادا و مکزیــک وضــع و دولــت امریکا آن را در جهــت حفــظ امنیــت صنایــع داخلــی خــود اعــالم کــرد. ایــن درحالی اســت کــه «سیســیلیا مالمســترو­م» ‪)Cecilia Malmström(‬ کمیســیونر تجــارت اتحادیه اروپا مطــرحًکردن این مســأله کــه ایــن اقــدام صرفــا «امنیــت ملــی» و «حمایت از تولیــدات داخلی» اســت را یــک اقــدام غیرمشــروع تحــت قوانیــن تجــارت جهانــی توصیــف کرد. همچنین اتــاوا در واکنش به تعرفههای «غیرقانونی» امریکا درباره واردات فوالد و آلومینیوم از کانادا، به ســازمان جهانی تجــارت )WTO( و کمیته توافق تجارت آزاد امریکای شمالی (نفتا) شکایت کرد.

به گــزارش خبرگــزاری اســپوتنیک، «کریســتیا فریلنــد» وزیــر امــور خارجــه کانــادا در بیانیــهای تعرفههــای یکجانبــه امریکا را ناســازگار با تعهدات تجــاری بینالمللــ­ی ایــن کشــور و مقــررات ســازمان جهانــی تجــارت توصیــف کــرد. وی بــا صــدور بیانیهای اعالم کرد: دولت کانادا بهعنوان بخشی از اقدامــات تالفــی جویانه اعالم شــده، از ســازمان تجــارت جهانی خواســت با امریکا دربــاره تعرفههای تنبیهی علیه واردات فــوالد و آلومینیــو­م و بــه طــور کلــی اســتفاده نامناســب از بهانههــای امنیتی برای کمــک به تولیدات داخلی خود گفتوگو کند.فریلند افــزود: کانادا همچنیــن از کمیتــه فصــل ۰2 نفتــا خواســته اســت که بــه تخلفــات امریکا در قبــال مقــررات ایــن توافــق از طریق تعرفههای جدید رسیدگی کند. فریلند پیشــترگفت­ه بود که کشــورش در اقدامی تالفی جویانه صنعت فوالد و آلومینیوم وبرخــی دیگر از محصوالت امریکا را که در کل ارزشــی برابــر ۱6.6 میلیــارد دالر کانادا (۸.2۱ میلیارد دالر امریکا) دارند، مشمول تعرفه میکند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran