Iran Newspaper

ایران جزو ۰۱ کشور نخست به لحاظ میزان افسردگی است

رئیس انجمن آسیبشناسی اجتماعی ایران: مراجع مذهبی برای ترویج نشاط در جامعه وارد میدان شوند

-

رئیس انجمن آسیبشناسی اجتماعی با بیان اینکه ایران جزو 10 کشور نخست بــه لحــاظ میــزان افســردگی اســت از مراجــع مذهبــی، علمی و دانشــگاهی درخواســت کــرد، بــرای ترویــج نشــاط و ایجــاد انگیــزه و امید در جامعــه وارد میدانشوند.

کــوروش محمــدی در خصــوص میــزان و علــت خشــونت در جامعــه ایرانــی و آســیب شناســی آن بــه ایلنــا گفت: خشونت، هیجان مدیریت نشده و در واقــع طغیــان احساســات منفــی فــرد اســت. ایــن نــوع خشــونت زمانی اتفاق میافتــد که فرد با مجموعهای از بنبستها در زندگی خود مواجه شده و میــزان اســترسهای وارده بــر فــرد از آســتانه تحمل وی بیشــتر میشــود که در ایــن صــورت وجــود کمتریــن عامل تحریکی میتواند، او را بــه این کار وادار کند.

وی افــزود: در زمینــه تولیــد خشــم در جامعــه مــا عوامــل تربیتــی نیــز تأثیرگذارن­ــد، مســائلی از قبیــل ارتباط نامؤثــر میــان افــراد خانــواده، وجــود تبعیــض یــا روشهــای اشــتباه تربیتی کــه خانوادههــ­ا اســتفاده میکننــد و نیز عواملی همچــون فقدان یک یــا هر دو والدین، اعتیاد در خانواده، مشــاجرات لفظــی و اختافــات بیــن والدیــن ...و زمینههای بروز خشــم هستند. در عین حال کاهش نشاط و فضای نشاطانگیز بهعلــت گرایــش بهزندگــی شــهری، دوندگیهــا­ی صبــح تــا شــب، کاهــش رفــاه عمومی نیــز در کنار دیگــر عوامل زمینههای بروز خشم را در فرد تسهیل میکنند.

محمدی در پاســخ به این ســؤال که آیا آمار مشــخصی از اینکه چند درصد از ایرانیان درگیر خشونت هستند، وجود دارد؟ گفت: آمار دقیقی از میزان خشم در کشــور وجــود نــدارد، امــا میتــوان با توجه به برخی معضات اجتماعی به وجود میزان خشم تقریباً باال در جامعه پــی بــرد. بخشــی از خشــونت مربــوط به افســردگی اســت. آمار افســردگی که در کشــورهای دنیــا برآوردشــد­ه نشــان میدهــد، ایران جزو کشــورهای ســطح اول اســت، یعنی جزو 10 کشور اول دنیا بــه لحاظ میــزان افســردگی محســوب میشــود و ایــن در حالی اســت که یکی از عوامــل بــروز خشــم هــم افســردگی اســت. آمارهــای دقیقی در ایــن زمینه وجــود نــدارد، زیرا مــا اصــوالً در مقابل آمــار، بررســی و مطالعــات ایــن حــوزه خیلی مقاوم هســتیم. در بحث طاق، قتل، نزاعهای دســته جمعی و افرادی که دچار اعتیاد میشــوند و مســیرهای نابهنجــار را پیــش میگیرنــد رد پــای خشم دیده میشود.

وی بــا بیــان اینکــه ایــران جامعــه خشنی نیست، گفت: به جرأت میتوان گفــت کــه ما جامعه خشــنی نیســتیم، زیــرا یکســری پارامترهــ­ا و اهرمهــای خودکنترلــ­ی در جامعــه مــا هســت که ریشــه در اعتقــادات و مســائل مذهبی مردم دارد و به نوعی کنترلهای درونی جامعه ما محســوب میشــوند. ضمن اینکه در ذات ایرانیان صبر و شــکیبایی اهرمــی بســیار قوی برای کنترل خشــم بوده و هســت. این عوامل باعث شــده مــا جامعهمان را از حرکت بســوی یک جامعه خشــن حفــظ کنیم، امــا میزان خشــنونتما­ن باال است و این غیرقابل اجتناباست.

محمــدی در پاســخ بــه ایــن ســؤال کــه خشــم در چــه طبقــهای از جامعــه وجــود دارد، افزود: در همه طبقات این خشــونت جاری اســت، امــا در طبقات پایینتــر نمــود بیشــتری دارد چــون فرصتهــا برای رفع خشــونتها کمتر اتفاقمیافت­د.

رئیــس انجمــن آسیبشناســ­ی اجتماعــی کشــور بــا ارائــه راهحلهایی برای کاهش خشم در ایران گفت: برای کنترل خشونت باید مسائل را بهصورت ریشــهای ببینیــم و یــک برنامهریــ­زی بلندمدت داشــته باشیم. تمرکز اصلی مــا بایــد روی مهدکودکهــ­ا و مــدارس پایه باشــد و هــدف اصلی بایــد تربیت یک جامعه ماهر باشد، زیرا افراد ماهر ارتباطات ناســالم برقرار نمیکنند و در چالشها و بحرانها کم نمیآورند.

محمــدی اظهــار داشــت: نگاههای افراطی در حوزههای اجتماعی همیشه نتیجــه عکس میدهــد. این تصــور که برخی فکر میکنند با ایجاد محدودیت در حوزههــای فرهنگی و اعتقادی افراد دیندارتــر میشــوند، اشــتباه اســت. اگر بنا بــه تقویت اصول تربیتی باشــد باید بپذیریــم کــه جامعــه ما بــا چالشها و بحرانهــای جــدی در چهــار دهه اخیر مواجــه بوده و بــا آســیبهای جدی به لحــاظ روحــی و روانــی دســت و پنجــه نرم کرده اســت و حاال زمان آن رســیده که فضاهای نشــاط انگیزی برای مردم ایجاد شود. با بستن کافی شاپها و لغو کردن کنسرتها ...و نمیتوان ادعا کرد که به جامعه ارزش تزریق میکنیم.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran