Iran Newspaper

تکذیب خرید و فروش قبرهای میلیاردی در بهشت زهرا (س)

نرخ قبور : از صفر تومان تا 15 میلیون تومان

-

در چنــد وقــت اخیــر شــایعات زیــادی دربــاره فــروش قبرهــای چنــد طبقــه الکچــری در نقــاط ویــژه بهشــت زهــرا مطــرح شــد کــه نگرانیهــا­ی زیــادی دربــاره فروش قبرهــای چند میلیاردی بــه وجــود آورد. بیشــتر ایــن نگرانیهــا البته از تــب باالرفتن نرخ فروش قبرها نشــات میگرفت. برخی معتقد بودند کــه ممکــن اســت همانطــور کــه نرخ فــروش مســکن در ماههــای اخیــر بــاال رفته اســت، این وضعیت به خانههای ابدی نیز ســرایت کــرده و نــرخ قبرها را تا چندیــن برابر افزایش دهــد. اما حاال مدیرعامــل ســازمان بهشــت زهــرا بــا رد فــروش قبرهــای چنــد میلیــاردی از یک میلیارد گرفته تــا 3 میلیارد در این آرامســتان میگوید که هیچ کدام از این شــایعات، واقعیت ندارد. او البته اینکه ممکناست،قبرهایچندم­یلیاردیدر تهــران خرید و فروش شــود را رد نکرده و میگوید که شــاید در نقاطی دیگر این اتفــاق بیفتــد، امــا در بهشــت زهــرا نه! او ارزانتریــ­ن قبــر در ایــن آرامســتان را صفــر ریال یعنــی رایگان اعــام کرده و گرانتریــن قبــر را با قیمــت 15 میلیون تومان به قبرهای چند طبقهای مربوط میداند. او بــا صراحت فروش هرگونه قبــر باالی این نــرخ مصــوب را رد کرده و میگوید: هماکنون هر شــهروندی که بــه بهشــت زهــرا مراجعــه کنــد، بدون آنکه از وضعیت مالیاش سؤال کنیم، بــه او یــک قبر یــک طبقه از ســه طبقه اهــدا خواهیــم کــرد. البتــه طبقــه دوم و ســوم هر کــدام بــه قیمــت 750 هزار تومــان به قیمــت یارانــهای بــه فروش میرســد، درحالیکــه هــر کــدام از ایــن قبرهــا بــرای خود شــهرداری، حــدود 2 تــا 2 و نیــم میلیون تمام میشــود. فرد مراجعهکننـ­ـده میتوانــد بــرای دو قبــر دیگــر ســند دریافــت کــرده و هزینــهای معادل 2 میلیون تومان بپردازد.

سعید خال معاوضه قبر با خودروی بوگاتی و پورشه را هم رد کرده و میگوید: مــا در تاریخ 46 ســاله بهشــت زهــرا قبر باالی51میل­یونتوماننف­روختهایم.

وی با بیان اینکه کل خدمات متوفی در حــدود 200 هزار تومان تعیین شــده اســت، ادامــه میدهــد: ایــن خدمــات از ســال 95 تــا به امــروز هیچ افزایشــی نداشــته و در قیــاس با شهرســتانه­ای درجــه 3 کشــور مثــل رشــت کــه حدود 500 هزار تومان است هم ارزانتر تمام میشود.

بــه گفتــه وی در ســال 59، بیــش از 22هــزار قبر به شــکل رایگان بــه مردم عــادی و برخــی افــراد زیــر پوشــش بهزیستیوکم­یتهامداداه­داشدهاست.

وی همچنیــن از ارائــه الیحــهای بــه شــورای شــهر تهران، بــرای نرخگذاری جدیــد خدمــات ارائــه شــده خبــر داده و تأکیــد میکنــد: در ایــن الیحــه برخی نرخها کاهش یافته، برخی ثابت مانده و نرخ برخی از خدمات هم اضافه شده است.

خال ادامه میدهد: تعداد اندکی از قبرهــای ما طبقــهای ۵1 میلیون تومان اســت و بیشــتر قبور بین 2 تا ۵.7 است؛ بجز موارد خاص که ۵1 میلیونی است. این قبرها هم در قســمتهایًقدیمی بهشــتزهرا اســت که معمــوال فضای سبز و زیرســاخته­ای آن تکمیل شده است و قدمت باالی چهار دهه دارد.

وی بــا اعــام ممنوعیــت واگــذاری و خریــد وفــروش قبــر در بهشــت زهرا میگوید: صاحــب قبر فقط اجازه دارد، امتیاز قبر خریداری شــده را به والدین، همســر، فرزنــد و والدین همســر واگذار کند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran