Iran Newspaper

۰۹ درصد آزارهای جنسی توسط خانواده و آشنایان صورت میگیرد

-

رئیس انجمن علمی روانپزشکان گفت: آزار جنســی در 90 درصــد مواقــع توســط خانــواده، بســتگان، دوســتان و آشــنایان رخ میدهــد. و تنهــا 10 درصد آن توســط غریبههاصور­تمیگیرد.

مریم رسولیان با اشاره به آزار جنسی کودکان و نوجوانان که در ســالهای اخیر فرصتی برای رســانهای شــدن داشتهاند، گفــت: اطاعــات دقیقــی در رابطــه بــا جزئیــات حــوادث از این دســت نداریم، امــا اگر ایــن اتفاقات را بــا آمارهایی که در دنیا وجود دارد، مقایسه کنیم یک الگوی نرمال آسیب بوده است.

وی در ادامــه اظهــار داشــت: اغلــب خانوادههــ­ا ایــن تــرس را دارنــد کــه ایــن اتفاق توسط غریبهها رخ دهد و کودکان و نوجوانان توسط افرادی که نمیشناسند، مورد سوءاســتفا­ده قرار گیرنــد و به بحث داخلــی و سوءاســتفا­ده توســط نزدیــکان توجهیندارن­د.

رســولیان بــا اشــاره بــه اینکــه شــیوع آزار جنســی در دختران بیشــتر از پســران اســت، گفت: سوءاستفاده جنسی نسبت به پسرها کمتر اســت، در مجموع حدود 20 درصــد دختــران و ۸ درصــد پســران مــورد سوءاســتفا­ده قــرار میگیرنــد کــه بخش قابل توجهی از این سوءاستفاده­ها توســط مــردان صــورت میگیــرد. ایــن دلیل نمیشــود که بگوییم سوءاســتفا­ده توســط زنان صورت نمیگیرد اما درصد آن در مــردان باالتر اســت. در مواردی که سوءاستفاده توسط زنان صورت میگیرد، انگیزههــا­ی جنســی در آن کمتــر اســت. بیشتر به شکل یک خشم است که به این صورت ابراز میشود.

رئیــس انجمن روانپزشــک­ان ایــران با اشاره به اینکه اتفاقی که در مدرسه غرب تهران افتاده اســت نیز توســط یک آشــنا صــورت گرفتــه اســت، اظهار داشــت: در بسیاریازمو­اقعوقتیمفه­ومسوءاستفا­ده جنســی مطــرح میشــود، در واقــع هــر نــوع رابطهای کــه مفهوم رابطه جنســی و هرگونــه بیبندوباری در آن باشــد و هر نوع تماس با بدن کودک اتفاق میافتد. یکــی از مواردی کــه در این پرونده مطرح شــده بــود این بــود که فــردی اعــام کرد کــه این نوجوانان باید به پزشــکی قانونی برده شوند. پزشکی قانونی فقط میتواند دخــول را اثبات کند؛ یعنی در صورتی که آسیببهدیوا­رهمقعدیکود­کواردشده باشد، قابل احراز است در غیر این صورت تماس بدنــی، بازیهای جنســی و دیگر مــوارد که از مصادیق آزار جنســی اســت، در بررسیهای پزشکی قانونی نشان داده نمیشود.

رســولیان گفت: پزشــکی قانونی تنها در صورتــی میتواند آزار جنســی را ثابت کند که آسیب جسمی وجود داشته باشد، اما واقعیت این است؛ زمانی که راجع به آزار جنسی صحبت میکنیم تنها آسیب جسمیمطرحنی­ست.

وی در ادامــه افــزود: یکــی از بحثهایــی کــه آسیبزاســت، تمرکــز بســیار بــر جزئیــات رفتار کودک اســت. اینکه از کودک پرســیده شود که فرد چه کاری را با او انجام داده اســت؟ درســت است که باید اطاعاتی در این رابطه به دســت آورد امــا جســتوجوی زیاد هم میتوانــد آســیبزا باشــد. البتــه کودک بایــد آمــوزش دیــده باشــد کــه بــه چــه صورت این اتفاقات را برای والدین خود شرح دهد.

رسولیان با اشاره به اینکه متأسفانه در کشور به پیشــگیری توجهی نمیشود هر زمانیکهاتف­اقیرخمیدهد­همهبهتکاپو میافتند، گفت: هر زمانی که برنامههای پیشــگیری بــرای ایــن مســائل مطــرح میشود، بافاصله بایکوت شده و طوری رفتــار میکنند که حــرف زدن در رابطه با مسائل جنسی تابو اســت. این مسأله بار فرهنگــی در جامعــه دارد و تنهــا مربوط به سیاســتگذا­ران نیست. بههمین دلیل برنامههای پیشگیرانه از اهمیت ویژهای برخورداراس­ت.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran