Iran Newspaper

چه زمانی تاریخ مصرف اطالعات دیجیتالی به پایان می رسد؟

- میثم لطفی روزنامه نگار

زمـــان زیـــادی طول کشـــید تا ســـرانجام کاربران هزاره سوم دریافتند شرکتهایی مثـــل گـــوگل و فیس بـــوک تا چـــه اندازه میتواننـــ­د در زندگی شـــخصی آنها وارد شـــوند و به شـــخصیتری­ن اطالعات آنها دسترســـی داشته باشـــند. ما نمیتوانیم حریـــم شـــخصی و امنیت خـــود را فدای استفادهازا­ینترنتکنیم.درعینحالبا­ید توجه داشته باشیم نوآوریهای دیجیتال تشـــنه اطالعات شـــخصی ما هســـتند و عطشآنهاهرگ­زتمامنمیشو­د.بنابراین چهکاریمیتو­انیمانجامد­هیم؟

اتحادیـــه اروپـــا ســـال 2016 میـــالدی کلیات طرحی با عنوان GDPR یا «قانون حفاظـــت از اطالعـــات عمومـــی» را بـــه تصویب رســـاند و این قانون چند روز قبل بـــرای تمام ســـایتهای اینترنتـــ­ی بدون هرگونه استثنا اجرا شد. این قانون که برای حفاظـــت از اطالعات شـــخصی و حریم خصوصی شـــهروندا­ن وضع شده است، جایگزینقان­ونقبلیمیشو­دتابهموجب آن تمام شرکتهای دنیا که در نظر دارند بهشهروندان­اتحادیهارو­پاخدماترسا­نی کنند، اطالعات آنها را محترم بشمارند و به آنها دســـتدراز­ی نکنند. اتحادیه اروپا در بخشـــی از این قانون، بنـــدی را اضافه کردهاســـت تا بر اساس آن برای نخستین بـــار در تاریخ فنـــاوری، عرصـــه دادههای دیجیتـــال تاریـــخ انقضا داشـــته باشـــد و شـــرکتها نتوانند تا هر زمـــان که تمایل دارند اطالعات شخصی مردم را در اختیار بگیرند. ■ پاککندیجیت­الی

بزرگترین مســـألهای که در گردآوری دادههادرصن­عتنرمافزار­یجهانوجود دارد به دوره زمانی نگهداری از اطالعات شـــخصی کاربران توســـط این نرمافزارها مربـــوط میشـــود. صنعـــت اینترنـــت و نرمافزار بههیچ وجـــه به «دکمه حذف» اعتقـــاد ندارد. «جاناتان کروک»مفســـر و خبرنگارروز­نامهنیویور­کتایمزدرگز­ارش تحلیلی خـــود نوشـــت: بهعنـــوان مثال، بر اســـاس یک بررســـی که هفته گذشـــته انجام دادم متوجه شـــدم شـــرکت گوگل تمام اطالعـــات مربوط به موقعیتهای جغرافیایی من در شـــش ســـال گذشـــته را ذخیـــره کرده اســـت و فیسبوک نیز بر اساس قوانین خود این اجازه را دارد تمام پستهایی را که طی01 سال گذشته از روی صفحه شـــخصی حذف کـــردم در اختیار داشتهباشد.

وی در ادامـــه نوشـــت: ایـــن نـــوع ذخیرهســـا­زی دادههـــا بهمـــدت طوالنی ممکن است برای برخی کاربران مشکل خاصی ایجـــاد نکند ولی گـــروه دیگری از کاربـــران وجـــود دارند کـــه میخواهند به طور دقیق بدانند اطالعات شـــخصی که آنها چند سال قبل در یک روز بخصوص ایجاد کردند چه سرنوشتی دارد، پیامهای بازیابی شـــده چگونه میتوانـــد از طریق ســـرورهای فیسبـــوک قابل دسترســـی باشـــد، یـــا جســـتوجوه­ای اینترنتـــ­ی و عـــادات مربـــوط بـــه مرورهـــای روزانه در جستوجوگرها برای چه دوره زمانی نزد شرکتمربوطه­باقیمیماند.

در حالـــی کـــه ضمن افزایـــش تهدید برای سوءاستفاده از این اطالعات، نظارت دولتی هم افزایش یافته است، مدیریت ذخیرهســـا­زی طوالنیمدت اطالعات که توســـط همه شـــرکتهای بزرگ فناوری صورت میگیـــرد از بزرگترین رویاهایی محســـوب میشـــود کـــه اتحادیـــه اروپـــا هماکنـــون آن را در قالب طرحی با عنوان «تاریخانقضا­یدیجیتالی»پیشمیبرد.

حتـــی اگـــر ایـــن فـــرض محـــال را در نظـــر بگیریـــم کـــه دولتهـــای غربـــی هیـــچ برنامهای بـــرای ردیابـــی اطالعات شخصی کاربران نداشـــته باشند، آگاهی از نظارتهای بالقـــوه دولتی میتواند در نهایتنوعیخ­ودسانسوریر­ابینکاربرا­ن بهدنبال داشته باشـــد. شما بهعنوان یک کاربر عـــادی تهدیـــد خاصی محســـوب نمیشوید و هرگز پلیس فدرال FBI امریکا با ذرهبین بزرگ خود اطالعات شخصی شمارارصدنم­یکندولیهمی­نکهبدانیم آنهـــا میتوانند به اطالعـــات هر یک از ما دسترسی داشته باشند، بهصورت بالقوه یک تـــرس بـــزرگ در جامعـــه اینترنتی جهـــان ایجـــاد میکنـــد. مطالعه ســـال 2013 میـــالدی روی گروهی از بزرگترین نویسندگانا­مریکایینشا­ندادپسازآن­که اینافرادمت­وجهشدندآژا­نسامنیتملی امریـــکا )NSA( طرحهای گســـترده برای جاسوســـی اطالعات اینترنتـــ­ی در اختیار دارد، یکششـــم آنها از نوشتن مطلبی با مضمون نظارت دولتی، خودداری کردند تاناخواسته­موردهدفمأم­وراناطالعا­تی قرار نگیرند. همچنین یک نفر از هر شش نویســـنده امریکایـــ­ی اعالم کرد بواســـطه ترس ایجاد شده از جاسوسیهای مذکور، از ورود بـــه هرگونه موضوع بحث برانگیز خودداری میکند. بـــرای جلوگیری از این گونه ترسها و نگرانیها و البته جلوگیری از دســـتدراز­ی دولتهـــا بـــه اطالعـــات شخصی مردم، اتحادیه اروپا طرح «تاریخ انقضایدیجی­تالی»راپیشمیبرد. ■ چهاردیواری­آنالین

«جاناتان کـــروک» خبرنـــگار روزنامه نیویورک تایمز معتقد اســـت ما بهعنوان یک شـــهروند دیجیتالی این حق را داریم تا درمورد سرنوشت اطالعات خود در این دنیای بزرگ کنجکاو باشیم و بدون اینکه از ردیابیهـــ­ای دولتـــی یا بازداشـــت­های احتمالی بترسیم، در حریم تعریف شده دادههای شخصی خود را رد و بدل کنیم. «ادوارد اسنودن» پیمانکار اسبق سازمان جاسوسیامری­کاهفتهگذشت­هرویصفحه اختصاصـــی خـــود در شـــبکه اجتماعی توئیتـــر نوشـــت: «از خودتان بپرســـید: در هر نقطهای از تاریخ چه کســـی بیشـــتر از نظارتهاینا­عادالنهرنج­بردهاست؟این نوع نظارتها یک امتیاز نیست و باید باور کنیمکهیکآس­یباست.نظارتیکنوع ایمنی نیست و مسألهای است که در حوزه قدرت بررســـی میشود. این اتفاق کنترل مردمراتوسط­گروههابیشت­رمیکند.»

برای شــــرکتها­ی اینترنتـــ­ـی بزرگ که دادههای دهههای گذشــــته ما را هنوز هم در اختیار دارند به نوعی کســــب و کارهای مختلفی وجــــود دارند تــــا از این اطالعات نهایت اســــتفاد­ه را ببرند شــــاید اطالعات قدیمــــی بــــرای شــــرکتها­ی تبلیغاتـــ­ـی بیارزش هســــتند، ولی مراکــــز اینترنتی با تحلیل آنها برمبنای مفاهیم کالن داده و ردیابی اطالعات میتوانند عادات مجازی کاربر طی یک دهه گذشته را بررسی کنند و بــــر اســــاس آن، نیازهای او در ســــالهای پیشرو را بهدرستی ببینند. وی ادامه داد: بــــا همه این توضیحات، بهنظر شــــما چرا گــــوگل اطالعــــا­ت جغرافیایی یــــک کاربر عمومی مثل من را از شش سال گذشته تا امروز نگاه داشته است، یا فیسبوک تمام پیامهاییکد­ههگذشتهکها­زرویصفحه شــــخصی خود حذف کــــردهام را هنوز هم در اختیــــار دارد؟ «جاناتان کروک»مفســــر روزنامهنیو­یورکتایمزا­فزود: ممکناست مــــن محل زندگــــی خــــودم را از موقعیت جغرافیایی شش سال گذشته تغییر داده باشم، ممکن است در فیسبوک دوستان مشــــابه را دیگر اطراف خود نداشته باشم و بهنوعــــی عالقهمندیه­ــــای مــــن تغییر کرده باشــــد و بهطور کلی عادات، شــــغل،

اتحادیه اروپا در بخشی از قانون حفاظت از اطالعات عمومی، بندی را اضافه کرده است تا بر اساس آن برای نخستین بار در تاریخ فناوری، عرصه دادههای دیجیتال تاریخ انقضا داشته باشد و شرکتها نتوانند تا هر زمان که تمایل دارند اطالعات شخصی مردم را در اختیار بگیرند

وزن، ســــطح درآمد و هرآنچــــه که به من مربوط میشود در این دوره زمانی عوض شــــده باشــــد ولی با همه ایــــن توضیحات کمپانیهای اینترنتی هیچ تمایلی ندارند انگشتشــــ­ان روی دکمه «دیلیت» برود و اطالعاتشخص­یماراازبین­ببرند.آنگونه که کارشناســـ­ـان اعــــالم کردهانــــ­د، قوانین موجود به این شــــرکتها اجازه میدهد تا هر زمان که میخواهند اطالعات هر یک از کاربران را در سرورهای خود ذخیره کنند و مهم نیست این اطالعات در چه سطحی هســــتند. اتحادیــــ­ه اروپــــا با وضــــع قانون «تاریــــخ مصــــرف دیجیتالـــ­ـی» هماکنون شــــرکتها­ی بزرگ را مجبور کرده اســــت اطالعــــا­ت شــــخصی شــــهروند­ان اروپایی را در بازههــــا­ی زمانــــی ســــه ماهــــه حذف کنند. ایــــن اتفاق به مــــردم کمک میکند همچنان از سرویسهای مورد عالقه خود اســــتفاد­ه کنند و بدون نگرانی، هیچ گونه ردپای دیجیتالی برجــــا نگذارند. اتحادیه اروپــــا میگوید که در این طرح شــــرکتها را مجبــــور کرده اســــت یک گزینــــه ویژه در اختیــــار کاربر قرار دهند و او پایان هر فصل بتواند اطالعــــا­ت خود را دانلــــود کند تا در صورت تمایل آنها را در قالب یک پســــت الکترونیکـ­ـــی یا یک پیــــام ویــــژه در اختیار داشته باشد. باید قبول کنیم که دنیا دائماً در حال تغییر و حرکت است. ممکن است جلوگیــــر­ی از مانیتورینگ رفت و آمدهای دیجیتالـــ­ـی ما توســــط آژانس جاسوســــی )NSA( یا سازمان اطالعات مرکزی امریکا )CIA( بسیار دشــــوار باشد ولی دستکم میتوانیم نخســــتین گام مهــــم را در این زمینــــه برداریم تــــا مانع هرگونــــه نظارت احتمالی توسط این سازمانها شویم. این قبیل مراکز نمیتوانند با فشــــار دادن یک کلید براحتــــی در جزئیترین بخشهای زندگــــی روزانه و دفتر خاطرات شــــخصی ما وارد شــــوند و با تمــــام جزئیات دریابند که طی 10 سال گذشته چه کارهایی انجام دادهایــــ­م ولی از آنجایــــی که همچنان این مراکز روشهای مختلف را پیش میبرند، میتــــوان امیدوار بود اجــــرای جامع طرح «تاریخ انقضای دیجیتالی» در دیگر نقاط جهان بتواند امنیت بیشتری را زیر سقف دیجیتالیبر­ایکاربرانف­راهمکند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran