Iran Newspaper

آتش بازی کی روش با حمله به برانکو

در روزهایی که همه آرامش تیم ملی را میخواهند، رخ داد

-

در شــرایطی که هر روزه صحبتهایی از همدلــی و اتحاد برای موفقیت تیم ملــی در جــام جهانــی 2018 روســیه شــنیده میشــود، بــاز هــم کارلــوس کــیروش بــدون دلیــل نفــت را روی آتــش زیــر خاکســتر اختــالف خــود با برانکــو ایوانکوویـ­ـچ ریخــت. اختالفی کــه قبــل از شــروع بازیهــای مرحلــه مقدماتــی جــام جهانــی و بــه دلیــل انتقــاد برانکــو از اردوی ارمنســتان که پیــش از شــروع لیــگ شــانزدهم بود، آغــاز شــد و در ادامــه کــیروش ایــن اردو را لغــو کــرد. ماجرای ســاختمان ایفمــارک کــه کــیروش بــه خاطــر اختالفــش بــا زهــره هراتیــان، رئیس ایفمــارک اجــازه نداد ملیپوشــان در ایــن محــل تســت پزشــکی بدهنــد و برانکــو را عصبانی کرد، این اختالفات را شــعلهور کــرد و در ادامــه ایــن اختالفــات بــه خاطــر انتقــاد برانکو از اردوی امــارات تیــم ملــی در دی مــاه 95 و اســتراحت نکــردن ملیپوشــان پرســپولیس بیشــتر شــد کــه در ادامه کــیروش، ملیپوشــان پرســپولیس را بــه تهــران بازگردانــ­د. در این مدت هــم، موضــوع آلترناتیو بــودن برانکو برای کیروش در تیم ملی هم باعث شــده تــا کارلــوس چشــم دیــدن ایــن رقیــب خــود را نداشــته باشــد و حتی قهرمانی پرسپولیس در لیگ هفدهم را هــم تبریــک نگویــد. کــیروش امــا حاال دوباره با کنایه از سرمربی کروات پرســپولیس، به عنوان سرمربی آینده تیــم ملــی نــام بــرده اســت. ضمــن اینکــه کیروش بــدون اینکه نامی هم از علــی کریمــی ببــرد، از او هــم بابت حرفهایش در آن برنامه 90 معروف سال گذشته انتقاد کرده است! ■ کیروش: شــاید مربیانی به تیم ملی بازگردنــد که بازیکنی که بــه بطری لگد زده را بازی دهند!

کــیروش در پاســخ بــه این ســؤال فنی ســایت فدراســیون فوتبــال که در گذشــته تیــم ملــی در حالــت دفاعی بازی میکــرد اما در بــازی برابر ترکیه دیدیــم تیــم ملــی حفظ تــوپ و بازی تهاجمــی را بخوبــی انجــام میدهد، آیا این فقط خاص بــازی با ترکیه بود یا شــیوه بــازی تیــم ملی ایــران تغییر کــرده، ابتــدا فنــی پاســخ داده امــا در ادامــه این حمله عجیــب و کنایهآمیز را به برانکــو و کریمی و دیگران انجام داد: «این تفکری اســت کــه من توقع دارم بازیکنــان از خودشــان در طــول بــازی نشــان دهنــد و ســعی کنند گل بزننــد و بــازی هجومی انجــام بدهند و بــا حفــظ تــوپ بتواننــد در کارهــای هجومــی مؤثر باشــند. در حال حاضر 24 بازیکن در این اردو هســتند و یکی، دو بازیکن هم در ایران هســتند. نباید فرامــوش کنیم که تیم ملــی چند ماه دیگــر جام ملتهای آســیا را پیش رو دارد و مــن فکر میکنــم مربی بعدی اگــر یک یــا دو تغییر انجــام دهد، من ســورپرایز میشــوم. چون تیــم تقریباً آمــاده هســت و تفکر ما نــه تنها برای جــام جهانــی، بلکــه بــرای ایــن بــود کــه تیــم ملــی آمــاده و مهیــای جــام ملتهــا هــم باشــد. البتــه شــاید هم مثــل قبــل مربیانــی برگردنــد کــه در گذشــته من شنیدم حتی اگر بازیکنان بــه بطری آب لگــد بزنند یــا بازیکنان نمیخواســت­ند بــازی کنند ولــی باز به آنهــا بازی میدادند و اگــر باز آن طرز تفکــر برگــردد و دوبــاره حاکــم شــود، شــاید شــاهد یــک ســری تغییراتــی باشــیم امــا اگــر به این شــکل نباشــد، تغییر آنچنانی را نخواهیم داشت!»

او در ادامــه بــاز هم بــه بحث فنی بــازی بــا ترکیــه برگشــت: «در درجــه اول، فکــر میکنــم کــه شــما بــه نکته مهمــی اشــاره کردیــد و آن ایــن بــود کــه ما ثابــت کردیم کــه در اکثر دقایق بــازی، میــل بــه بــازی هجومــی تیــم ملی بســیار بــاال بــود. در اکثــر اوقات، بازی ما چهار، پنج و شــش بازیکن در فوروارد داشتیم و بازی بسیار هجومی را از خودمــان بــه نمایش گذاشــتیم و بازیکنــان جوانمــان کــه اکثــراً تجربه پایینی داشتند، بازی بسیار خوبی را از خودشــان به نمایش گذاشتند و حتی گل دوم برخــالف جریــان بــازی زده شــد ولی ما باز هم توانســتیم به بازی برگردیــم. بویــژه در نیمه دوم تســلط خوبی بر بازی داشتیم.» ■ با تحریمهای ظالمانه شرمآور است کهمیگویندچ­راباایتالی­ابازینمیکن­یم

ایران در میان تیمهایی که در جام جهانی حاضر هســتند، کمترین بازی تدارکاتــی را داشــته که به غیــر از بازی بــا روســیه و ترکیــه، بازیهــای مهمی هــم نبــوده اســت. در این میــان بازی بــا یونان لغو شــده و برگــزاری بازی با کــوزوو هم بــا اینکه اعالم شــده امروز برگــزار میشــود، در هالــهای از ابهــام قــرار دارد. در ایــن میــان، کــیروش بحق از اینکه تیمش تدارک مناســبی نداشــته، انتقــاد کــرده اســت. در ایــن میان او پاســخ کارشناســا­نی را هم که میگویند چرا ما به طور مثال با ایتالیا بــازی نکردهایم را نیــز داده که به نظر منطقی میرســد. چرا که عربســتان با دالرهــای نفتــی براحتــی بــا تیمهای بزرگ و مطــرح بازی میکند اما ما به دلیــل تحریم در شــرایط ســختی قرار داریــم و کمتــر تیمی حاضر میشــود بــا ایران بــازی کنــد. هر چنــد در مهیا نشــدن بــازی با تیمهــای بــزرگ باید بــه عدم مدیریت صحیح فدراســیون در بخــش بینالملــل هم اشــاره کرد. کیروش در این قســمت از حرفهای خود بــه ایــن موضوعات اشــاره کرده اســت: «فکــر میکنــم مخصوصــاً در ایــران بازیکنان مــن شایســته احترام بیشــتری هستند. چرا؟ به خاطر اینکه وقتی صحبــت از حمایت و بازیهای دوســتانه میشــود، تنها بعضی افراد میآینــد و صحبتهایــی را انجــام میدهنــد و هیــچ کــس راهــکاری نشــان نمیدهد. چــرا وقتی بازیهای دوســتانه ما یکی، یکی لغو میشــود و وقتی که ما بایــد مبالغی را برای هتل یا خرید تجهیزات پزشــکی بپردازیم، کســی نمیآیــد و ایــن حمایــت را نشــان بدهــد؟ بعضی افــراد میآیند و میگوینــد چرا ما در دیدار دوســتانه مقابــل ایتالیــا قــرار نمیگیریــم. ایــن صحبت این افراد شرمآور است. آنها خودشــان تمــام مســائل را میدانند. آنها میدانند ما منابع الزم را نداریم. به خاطــر اینکه هیچ کس نمیخواهد مقابــل مــا بــازی کنــد. آنهــا میدانند که ما بــا تحریمهای ظالمانــه روبهرو هســتیم. ایــن حرفهــا برایــم مهــم نیست. با رهبری قوی، با تمام قدرت و تعهــدم از بازیکنانــ­م همیشــه دفاع

میکنم و مطمئن هستم آنها بهترین عملکــرد را از خود نشــان خواهند داد و ایــن منتقــدان را وادار بــه ســکوت میکنیم.» ■ افــرادی کــه راجع به فســاد صحبت میکننــد، چــرا نمیگوینــد برخــی فامیلشان را آوردهاند!

ســرمربی پرتغالــی تیــم ملــی در ادامه بدون اشــاره به نــام جادوگر، به کریمــی هــم تاخته کــه چرا بــه برانکو انتقــاد نمیکنــد کــه بــرادرش را بــه کادر فنــی پرســپولیس آورده اســت: «متأسفانه بعضیها این گونه تظاهر میکنند کــه بنده و ما با باشــگاهها­یی مثــل اســتقالل و پرســپولیس مشــکل داریــم، در حالی که بــه هیچ وجه این طــور نیســت! مــن و ما هیچ مشــکلی با این باشــگاهها نداریــم و باید بگویم کــه مــن بــرای مربیــان باشــگاهها و بازیکنــان ایــن باشــگاهها احتــرام قائل هســتم ولــی افــرادی میآیند با تهمتهــای جعلی و نادرســت، عدم مسئولیتپذی­ریشــان را پشت پرچم ایــن دو باشــگاه پنهــان میکننــد. من بــا ایــن افــراد مشــکل دارم؛ افــرادی کــه میآینــد در تلویزیــون راجــع بــه فســاد مالــی و اینکــه رفتــار حرفــهای از ســوی مربیــان انجــام نمیشــود و اتهامهایــ­ی را مطــرح میکنند، من با اینهــا مشــکل دارم. کســانی کــه راجع به این موضــوع صحبت نمیکنند که چه اشــخاصی فامیل خودشان را وارد باشگاههایش­ان کردند و چه اشخاصی هستند که با بازیکنان در حال تجارت هســتند و ایــن بیزینــس را از طریــق بازیکنــان انجام میدهنــد. آنها راجع بــه ایــن مســائل صحبــت نمیکننــد. بــا ایــن حال مــن بایــد دوبــاره بگویم که مــن برای باشــگاهها احتــرام قائل هستم و هیچ مشکلی با این باشگاهها ندارم.»

■ سیدجالل و وریا دعوت میشوند؟

کــیروش در ایــن مصاحبــه بــه این ســؤال کــه آیا بازیکنانــ­ی که اکنون در اینجــا هســتند، بازیکنــان نهایــی خواهند بود یا ممکن اســت تغییراتی ایجــاد شــود، ایــن پاســخ را داده: «ما در ایــن اردو 24 بازیکــن داریم و چهار بازیکــن نیــز در لیســت اســتندبای و آمادهباش تیم ملی در ایران هســتند. تــا روز چهاردهم خــرداد هیچ کس از لیســت نهایی اطالع نخواهد داشــت و در یکــی، دو روز آینــده ایــن اتفــاق خواهــد افتاد و لیســت نهایی را اعالم خواهم کــرد.» اما خبرهــای مهمی از اســتانبول، محــل اردوی تیــم ملی به گوش میرسد مبنی بر اینکه کیروش از فدراســیون خواســته که با تماس با ســید جالل حســینی و وریا غفــوری از آنهــا بخواهنــد تا در دســترس باشــند و تمرینــات تیــم ملــی هــم احتمــال حضــور ایــن دو بازیکــن را بــه جمــع نفــرات نهایی نزدیک کرده اســت. در این میان شانس غفوری برای دعوت مجــدد بیشــتر هم هســت. حتی گفته شــده این بازیکن به ترکیه ســفر کرده تــا درًصــورت صالحدیــد کــیروش، سریعا به اردو اضافه شود.»

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran