Iran Newspaper

روحانی: جهان امروز بیش از گذشته نیازمند آموزههای زرتشت است

الریجانی: گفتوگوی پیروان ادیان الهی زمینهساز صلح و ثبات جهانی است

-

رئیــس جمهــوری و رئیــس مجلــس پیامهــای جداگانــها­ی بــه یازدهمیــن کنگره جهانی زرتشــتیان صادر کردند. در ایــن گردهمایی جهانی زرتشــتیان کــه در «پــرت» اســترالیا برگزار شــده، اســفندیار اختیاری نماینده زرتشتیان در مجلس شــورای اســامی پیامهای رؤسای دولت و مجلس را قرائت کرد. بــه گــزارش تارنمــای خبــری تحلیلی زرتشــتیان، اســفندیار اختیاری پس از خوانــدن پیامهــای رئیــس جمهــوری و رئیــس مجلــس ایران، در ســخنانی تأکیــد کرد کــه زرتشــتیان در هر کجای دنیا باشند یک خانواده هستند و زبان، خط، آداب، سنتها، میراث ملموس و میراث ناملموس زرتشتیان، اعتبار و هویت آنها است.

پیامرئیسجم­هوری

بــه گــزارش ایرنــا، در متــن پیــام رئیس جمهوری آمده است: برگزاری یازدهمیــن کنگــره جهانی زرتشــتیان را صمیمانــه تبریک میگویــم و برای تمامــی شــرکت کننــدگان ارجمنــد و دســتاندرک­اران ســختکوش آن آرزوی توفیــق دارم. نشســت پیــروان اشوزرتشــت بــزرگ کــه یکتاپرســت­ی را در جهــان گســترش داد، مایــه مباهــات ایرانیان اســت. ایــران زادگاه اشوزرتشــت، پیــامآور نیکیهــا و خوبیها و سرزمین نخست زرتشتیان بــوده اســت و حضــور مســتمر دیــن زرتشتی در ایران، نقش تأثیرگذاری بر پیــروان آیین الهی در گســتره فرهنگ و تمــدن داشــته اســت. ایرانیــان پیرو خداونــد یکتــا؛ آیین زرتشــت هم یک دین آســمانی اســت که ریشههای آن با اسام و دیگر ادیان توحیدی محکم و اســتوار اســت. جهــان امــروز بیش از گذشــته نیازمنــد آموزههــای اخاقــی از جملــه آموزههــای زرتشــت اســت. «گفتار نیک»، «کــردار نیک» و «پندار نیــک»، آمــوزهای اســت کــه امــروزه جهــان بایــد بــه آن توجــه کنــد. ایــن آمــوزه اشــاره دارد که رفتــار و کردار ما متأثــر از پندار ماســت و اول باید تفکر و پنــدار خویــش را اصــاح کنیــم، زیرا فقــط با پندار نیک اســت کــه میتوان گفتار و کردار نیک داشــت. زرتشت که پیامآور پاکی و راســتی اســت، همواره تأکیــد دارد کــه بایــد از پلیدیهــا و ناپاکیهــا اجتنــاب کنیــم تــا زندگی ما سرشــار از خیر و نیکی شود. این آموزه در سراســر تاریــخ این ســرزمین مورد توجــه و تأکیــد بــوده اســت. بــه نوعی بنیــان و ذات اندیشــه و فلســفه ایرانی را فراهم آورده اســت و همین فلسفه اســت که بعداً در دیدگاه اندیشمندان مختلف، از ســهروردی و بوعلی ســینا گرفته تــا حافظ و موالنا متجلی شــده اســت. در نتیجــه فرهنــگ ایرانــی بــا آموزهها و تفکر زرتشــتی عجین شده و آیین فتــوت و جوانمردی و پاکدلی، از جمله خصوصیــات بارز همه ایرانیان از هــر قــوم و نــژادی گشــته اســت. مــا باید قدردان این ریشــههای مشــترک باشــیم کــه همــه مــا را بــا یکدیگــر پیونــد میبخشــد و کــردار و رفتــار مــا را شــکل میدهــد. امیــدوارم چنیــن گردهماییها­یی بتوانــد پیام این دین بــزرگ را بــه همه جهــان برســاند. در پایــان الزم اســت بــه همه زرتشــتیان جهــان بویــژه پارســیان هنــد درود فرســتم و برای همه آنان آرزوی نیک بختی و شادکامی نمایم.

پیام رئیس مجلس

علی الریجانی رئیــس مجلس هم در پیام خود نوشــت: برگزاری یازدهمین کنگــره جهانــی زرتشــتیان فرصــت مغتنــم و شایســتهای در جهت تبیین و بازخوانــی آرمانهــای ایــن دیــن توحیــدی یعنــی اندیشــه نیــک، گفتار نیــک و کــردار نیــک بــه شــناخت و معرفــت دربــاره ایــن اصــول مترقــی حیــات بشــر و حــس کمالجویــی و معنویــت اســت. وی افــزود: ایرانیــان یکتاپرســت از دیربــاز با آزاد اندیشــی، عقانیــت و با وجدانی پــاک به دنبال حــق و آرمانهــای نیــک بودنــد و در گســترش آن به درســتی کوشــیدهان­د. گفتوگوی پیروان ادیــان الهی با نگاه انســانی و آموزههای برآمده از دین در شناخت معرفت و گسترش آرامش و اخــاق همواره شایســته تقدیر اســت. الریجانــی ادامــه داد: ایــن گفتوگوها میتواند زمینه سازندگی پیوند خورده بــا صلح و ثبات جهانــی بدون تنش و با نگاهی توأم با اعتدال و برابری باشد که هدف ادیان الهی نیز بر همین مدار اســت. وی در ادامــه ایــن پیــام اظهار امیــدواری کــرد: ایــن چنین جلســات بحــث و گفتوگــو بخوبی تــداوم یابد و بــا توفیــق روزافزون و دســتاورده­ای ارزشــمند برای رســتگاری و پیشــرفت نسلهای آینده همراه باشد.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran