Iran Newspaper

23 درصد جامعه دچار مشکل روانشناختی هستند

-

«فرید براتی ســده»، معاون پیشــگیری و اعتیاد ســازمان بهزیســتی نیز با اشاره به اینکه مشــکالت اقتصــادی، بیکاری، اعتیــاد، فقر و کاهــش اعتماد و تــابآوری اجتماعی در بروز آزار و اذیتهای جنســی در کشــور مؤثر هســتند بــه «ایران» میگوید:بــا وجــود ایــن، یکــی از مهمترین عللــی که باعث بروز تجاوزهای متعدد در جامعه میشــود، ابتال به اختالل روانی اســت.وی با اشــاره به اینکه بر اســاس آمار، حدود ۳2 درصــد از جامعــه ما دچار مشــکل روان شــناختی هســتند، میافزاید:البته این موضــوع به معنای آنکه تمام این افراد دچار مشــکل شدید روانی هستند نیســت اما این آمار نشان میدهد جامعه از نظر ســالمت روانی در وضعیت مناسبی قرار ندارد.

وی با اشــاره به اینکه باید بپذیریم فردی که مرتکب این خطا شــده بیمار اســت، میگوید: برخی از افراد هم به علت ابتال به اختالل ضد اجتماعی دســت بــه ارتکاب این جرایم میزننــد. بهطــوری کــه قوانیــن را زیــر پــا میگذارنــد و هیچ احترامی برای شخصیت افراد قائل نمیشوند.

براتی ســده با اشاره به اینکه احساس ضعف و بیقدرتی یکــی از دیگر دالیــل ارتکاب این جرایم اســت، میگوید: این مجرمان به علت اینکه عزت نفس پایینی دارند و احســاس بیقدرتی میکنند به ســمت اعمال قــدرت و تجاوز به عنف میروند.معاونپیشگی­ریواعتیادس­ازمانبهزیس­تیدرزمینه پیشــگیری از این جرایــم میگوید: ضروری اســت تا آموزش و اطالعرســا­نی الزم از ســوی خانواده و آمــوزش و پرورش به جوانان و کودکان ارائه شــود تا آنها نســبت به موضوع آگاهی کافیداشتهب­اشند.

براتی سده با اشاره به ضرورت کنترل اجتماعی و انتظامی برای پیشگیری از این حوادث میگوید: زمانی که یک معضل در یــک منطقه ایجاد میشــود بایــد مراقب باشــیم تا دچار خطای بوم شــناختی نشــویم. خطــای بوم شــناختی به این معنی اســت که یــک ویژگی به کل یک منطقه نســبت داده شــود. بهطور مثال، وقتی مطرح میشود حادثهای در شوش اتفاق افتاده، مردم آن را به تمام آنها تعمیم میدهند.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran