Iran Newspaper

اولویتبندی کاالهای وارداتی برای اختصاص ارز ۰۰۲۴ تومانی

«ایران» از ابهامات تخصیص ارز و شایعه نرخ جدید گزارش میدهد

-

گــروه اقتصــادی/ دالر 4200 تومانــی تنهــا به ســه اولویــت کاالهــای وارداتی شــامل کاالهــای اساســی، مــواد اولیه و ســایر کاالها تخصیــص داده میشــود. رئیــس کل بانک مرکزی روزگذشــته در حاشــیه بیســت و هشــتمین همایــش سیاســتهای پولی و ارزی با اعالم این خبــر بخشــی از ابهامــات ایجــاد شــده در خصــوص تغییــرات تخصیــص ارز دولتــی را برطــرف کــرد، امــا بــا وجــود توضیحاتی که ولیاهلل ســیف ارائه کرد، همچنان پاســخ برخی از سؤاالت باقی مانده اســت. طی روزهــای اخیر و پس از فــاش شــدن سوءاســتفا­ده برخــی از واردکنندگا­ن از دالر 4200 تومانی بحث ورود نرخ ســوم ارز با عنــوان ارز توافقی داغ شــد و حتی آل اسحاق عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران نیز اعالم کرد که نرخ ســوم ارز در دولت تصویب و بــزودی ابــالغ خواهــد شــد. درهمین راســتا برخی از اتحادیههــ­ای واردکننده نظیر لوازم آرایشی و موبایل نیز از ابالغ لیست کاالهایی از ســوی وزارت صنایع به اتحادیهها خبر دادند که قرار است از دایره دریافت ارز دولتی خارج بمانند.

درحالــی که همــه منتظــر بودند در همایــش سیاســتهای پولــی و ارزی تکلیــف ایــن موضــوع روشــن شــود، با اعالم یک خبر کلی از ســوی رئیس کل بانک مرکزی همچنان این موضوع در هالــهای از ابهــام باقــی ماند. ســیف در ســخنان خود درحالی از محدود شــدن کاالهــای دریافتکننـ­ـده ارز دولتی خبر داده که نرخ سوم ارز را نیز تکذیب کرده اســت. بنابراین هنوز مشــخص نیست کاالهایــی کــه در لیســت دریافــت دالر 4200 تومانی قرار نمیگیرند باید با چه نرخی ارز دریافت کنند.

براســاس توضیحــات کوتــاه رئیس کل بانــک مرکــزی درباره نحــوه تأمین ارز مــورد نیــاز بــرای واردات کاال قــرار اســت واردات کاال بــرای دریافــت ارز اولویتبندی شــده و ســه گروه کاالهای اساســی و حیاتی، مــواد اولیه و ضروری و ســایر کاالهای مــورد نیــاز ارز دریافت کننــد. آن طــور کــه وی اعــالم کــرد: یکسری از کاالها اساســی و حیاتی بوده و بــر اســاس درآمدهــای نفتــی تأمین ارز میشــود. دومیــن گــروه مــواد اولیه، کارخانجات و کاالهای ضروری هســتند که از طریق صادرات کاالهای غیرنفتی تأمین ارز خواهند شد. اما سومین گروه آنهایی هستند که بر اساس درآمد ارزی از محــل 20 درصد صــادرات غیرنفتی و همچنیــن ارز صادرکننــد­گان خرد به آنهــا ارز اختصــاص یافتــه و در اولویت بعــدی قــرار دارد. ایــن درحالی اســت که ســیف سه نرخی شــدن دالر را تأیید نکرد و گفت که تمامی این کاالها با نرخ ۴200 تومان ارز دریافت میکنند.

بــر اســاس طــرح جدیــد دولــت، کاالهــای اساســی از ایــن پــس از محــل نفت، کاالهای واسطهای و مواد اولیه از محل ارز حاصل از صادرات پتروشیمی و معدنــی و کاالهــای مصرفــی بــا دالر صادراتی تأمین اعتبار خواهند شد.

دولــت در راســتای اجرای سیاســت یکسانسازی نرخ ارز و اولویت دادن به تأمیــن ارز ۴200 تومانی بــرای کاالهای حســاس و ضــروری مــورد نیــاز کشــور، طــی روزهــای گذشــته چنــد تصمیــم حســاس و مهم را اتخاذ کرده اســت که از جمله آن، توقف پذیرش پروندههای متقاضیان تخصیص ارز بر مبنای دالر ۴200 تومانــی از ســوی بانکهــا بــوده است.

اکنــون دولــت تصمیــم گرفتــه کــه در راســتای مصرف بهینه منابــع ارزی کشــور، تأمین اعتبــار کاالهــای وارداتی را اولویتبنــ­دی کــرده و بــا نرخهــای متفاوتی بــر مبنــای دالر ۴200 تومانی، تقاضای واردکنندگا­ن را پاسخ دهد.

طبــق گزارشهــای ارائــه شــده در رســانهها در اولویــت ســوم کــه بــه کاالهــای مصرفــی تعلــق دارد تأمیــن ارز از صــادرات کاالهایــی کــه ملــزم به ارائه ارز در ســامانه نیما نیســتند تأمین میشــود. این گروه از محل درآمدهای ارزی حاصــل از صــادرات کاالهایــی که ملزم به ارائه ارز در سامانه نیما نیستند، تأمین ارز خواهند شد. این کاالها با نرخ دالر ۴200 تومانــی بــه عــالوه قیمــت اظهارنامــ­ه صادراتــی تأمیــن اعتبــار میشوند. ■ تقاضاهای ســفته بازانــه ارز را حذف میکنیم

رئیــس کل بانک مرکــزی همچنین دربیســت و هشــتمین همایــش سیاســتهای پولــی و ارزی از رشــد 22.١ درصدی نقدینگی در سال گذشته نســبت بــه ســال ۵9 خبــر داد و گفــت: مطالبــات بانــک مرکــزی از بانکهــا مهمتریــن عامــل رشــد پایــه پولــی بوده اســت. ولیاهلل ســیف در مراســم افتتاحیه بیســت و هشــتمین همایش ســاالنه سیاســتهای پولــی و ارزی بــا اشاره به تمهیدات بانک مرکزی مبنی بر حذف تقاضاهای سفته بازانه از بازار ارز گفــت: بررســیهای صــورت گرفتــه نشان میدهد که ریشه نوسانات ارزی را باید عمدتاً در انتظارات شکل گرفته در خصوص آینده روابط مالی و اقتصادی بینالمللی کشــور جســتوجو کــرد. بر این اساس، در پاسخ به شرایط حاصله و در راستای مدیریت انتظارات و حذف فعالیتهای سفتهبازانه، دولت و بانک مرکــزی تمهیــدات مناســبی را اتخــاذ کردند که مهمترین آنها رویکرد جدید به بــازار ارز با هــدف مدیریت تقاضای ارز و پاســخگویی بــه متقاضیان واقعی (واردکنندگا­ن) است.

وی اظهار داشــت: البتــه در صورت افزایــش محدودیتهــ­ا، ارز بــرای ورود کاالهایی که اولویت ندارند، اختصاص نخواهد یافت. در این راســتا هماهنگی و ســازگاری میــان سیاســتهای ارزی و تجــاری پیششــرط اساســی توفیــق سیاســتهای اخیــر در حــوزه بــازار ارز خواهد بود. ■ بودجه باید ســاالنه ۰۶ هــزار میلیارد تومان تعدیل شود

مشــاور اقتصادی رئیــس جمهوری کســری بودجــه دولت را سیســتماتی­ک و پایــدار دانســت و گفــت: باید ســاالنه 0۶ هــزار میلیــارد تومــان تعدیــل در بودجه صورت گیرد.

مســعود نیلــی در همایــش سیاســتهای پولــی و ارزی بــا تأکید بر اینکه برای دســتیابی به رشد اقتصادی بایــد ۵ تــا ٧ درصــد تولیــد ناخالــص داخلــی هــر کشــور در بودجــه عمرانی هزینه شود، گفت: متأسفانه در دهه 90 این میزان محقق نشــده و مشکالتی را برای تحقق رشد اقتصادی ایجاد کرده اســت، این در شــرایطی اســت کــه باید رویکــرد مشــارکت دولتــی- خصوصی در دســتور کار قرار گیرد که خوشبختانه در تبصره 9١ قانون بودجه به آن اشــاره شده است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran