Iran Newspaper

نوبخت:‌لوایح‌مرتبط‌با‌«اف‌ا‌یتی‌اف»‌تصویب‌نشود،‌وضع‌اقتصادی‌بدتر‌می‌شود

اکنون زمینه مذاکره با ترامپ وجود ندارد

-

«برخی که خــود را مدافع ارزشهای انقــاب میداننــد، بــه خاطــر بغض به دولت، حاضرند گــرای منفی به ترامپ بدهنــد تا بــا انگیــزه بیشــتری بــه ملت ایران فشار بیاورد.» سخنگوی دولت این مطلب را روز گذشــته در نشست خبری هفتگی خــود بــرای توصیف کســانی به کار بــرد که بیتوجه بــه جنگ اقتصادی امریــکا به دولــت و ملت ایــران، تنها به منافــع سیاســی کوتــاه مــدت خــود فکر میکنند.

بــه گــزارش «ایــران»، محمدباقــر نوبخــت ایــن مطلــب را در پاســخ بــه پرسشــی دربــاره پیامدهــای تصویــب نشــدن لوایــح مرتبط بــا «افایتیاف» بیــان کــرد. ســخنگوی دولــت بــا بیــان اینکــه در صــورت تصویــب نشــدن این لوایح، وضع اقتصادی ما بدتر میشــود و سیاســتهای ایــن جریانهــا باعــث میشــود فشــار بیشــتری به ملــت ایران وارد شــود، تأکیــد کــرد: دولــت موظــف اســت برای وارد نشــدن فشــار به ملت، سیاســتهای خــود را بــی توجــه بــه فشــارهایی از این دســت، دنبــال کند اما برخــی حاضرنــد بــه قیمــت تضعیــف نظــام و زحمت مــردم، دولــت را تحت فشار بگذارند تا بعداًبتوانند بابت چنین نقصهایی، دولت را نقد کنند.

سخنگوی دولت با طرح این پرسش کــه در شــرایطی کــه وزارت خزانــهدار­ی امریــکا به اتاق جنگ علیــه ایران تبدیل شــده اســت، آیا نبایــد در داخــل آرایش متناســب بــا این جنگ داشــته باشــیم، اظهــار کــرد: آیــا ســتاد تبلیغــات جنگ روانــی نبایــد داشــته باشــیم؟ مــا بایــد اطاعرســان­ی درســتی بــه مردم داشــته باشــیم و به این نیازمندیــ­م که نهادی را برای تبیین سیاستهای دولت و تبیین تبلیغات علیه دولت داشــته باشیم. هر نوع ســیاه نمایی درباره وضع اقتصادی کشــور، یــک عامــت مثبــت بــه ترامپ اســت؛ مبنــی بــر اینکــه همــان طــور که رئیــس جمهــوری امریکا مدعی اســت، وضع خراب است.

وی تصریــح کــرد: برخــی که خــود را مدافــع ارزشهای انقــاب میدانند، به خاطــر بغض بــه دولــت حاضرند گرای منفــی بــه ترامــپ بدهنــد تــا بــا انگیزه بیشتری به ملت ایران فشار بیاورد. ■ کشور از نظر ریالی و ارزی مشکلی ندارد

در پاسخ به چنین شبهات، فشارها و التهابافکن­یها در بازار بود که سخنگوی دولت در ابتدای نشســت، بــا ارائه آمار و ارقــام تأکید کرد کــه کشــور از نظر منابع ریالی و ارزی مشکلی ندارد.

نوبخــت براســاس آمارهــای بانــک مرکــزی، اعام کرد: از ابتــدای فروردین امســال تــا 27 خردادمــاه، 20 میلیــارد و 500 میلیــون دالر ارز 4200 تومانی برای واردات انــواع کاالهــا تخصیــص داده شــد که از ایــن میزان، 3.5 میلیــارد دالر برای کاالهای اساسی، 998 میلیون دالر برای واردات دارو و تجهیزات پزشــکی و 61میلیارد دالر نیز مربوط به سایر کاالها است.

وی اضافــه کــرد: همچنیــن در ایــن مــدت، در کنــار ایــن تخصیصهــا، 9میلیــارد و 700 میلیــون دالر ارز با نرخ 4200 تومانی پرداخت شــده است که از این میزان، 2 میلیــارد و 82 میلیون دالر برای کاالهای اساسی، 728 میلیون دالر برای واردات دارو و تجهیزات پزشــکی و 7 میلیــارد دالر نیــز برای کاالها در ســایر سرفصلها بوده است.

سخنگوی دولت با تکیه بر این ارقام، تأکیــد کرد: کمبود ارز، یا کمبود کاال، تنها شایعاتی برای فروش کاال با قیمتهای باالتــر اســت. البتــه جــای تأســف دارد کــه وقتی دشــمن مــا را تحریــم میکند و دولــت ارز بــا نــرخ 4200 تومانــی را در اختیار واردکننده قرار میدهد، عدهای با ایــن ارز کاال را وارد کنند، اما بخواهند این کاالهــا را بــا قیمت ارزی کــه در یک پس کوچهای اعام میشــود، در بازار عرضه کنند.

نوبخت با اشاره به اینکه در شرایطی که دشــمن در حــال رجزخوانی اســت و دولت هــم همه تاش خــود را میکند، امــا عــدهای در راســتای تضعیــف ملی حرکت میکنند، ادامه داد: همه باید به هم کمک کنیــم، دولت به معنای همه ارکان حکومتــی برای مدیریــت اقتصاد و کشــور وظایفــی دارد کــه در جلســات هماهنگــی ســران قــوا در حــال پیگیری است، اما دیگران نیز باید در این شرایط همراهیکنند.

نوبخــت دربــاره منابــع ریالــی کشــور نیــز اظهــار کــرد: منابــع ریالــی کشــور تــا 42خردادمــ­اه امســال نســبت بــه ســال گذشته، 93.5 درصد افزایش یافته است، در ایــن میــان تنهــا 77.4 درصــد منابــع حاصــل از فــروش نفت نســبت به ســال گذشــته بیشتر شده اســت که 21 درصد از میزان پیشبینی شده بیشتر است.

وی نتیجــه گرفــت کــه منابــع ریالــی کشور در مقایسه با سال گذشته بهتر شده اســت، هرچنــد ممکــن اســت در آینده شــرایط دیگــری رقم بخــورد، امــا اکنون مطابــق آمارهــا و ارقــام، نابســامان­یای در اقتصــاد وجود ندارد و مــواردی از این دســت و ایــن نابســامان­ی تنهــا از ســوی عدهای القا میشود.

نوبخــت بــا تأکید بــر اینکــه دریافتی مــا بیــش از پرداختهاسـ­ـت، اظهــار کــرد: امــا احســاس ناامنــی و عوامــل روانــی موجــب میشــود کــه تقاضــای غیرواقعــی و مصرف غیرواقعی شــکل بگیرد. میزان عرضــه ارز از میزان تقاضا اندکی بیشــتر اســت اما به دالیل روانی، در جامعه احســاس ناامنی ایجاد شــده و تقاضــا بیشــتر میشــود و براحتــی در مدت کوتاهی تقاضای غیرواقعی شکل میگیرد.

سخنگوی دولت همچنین این اظهار نظــر یحیی آل اســحاق، مبنی بــر اینکه دولت با مصوبهای به دنبال ســه نرخی کردن ارز هست را به کل رد کرد. ■ زمینه مذاکره با ترامپ وجود ندارد

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی دربــاره نامــه جمعی از فعاالن سیاســی بــرای مذاکره با امریکا، با بیان اینکه این نامــه نشــان میدهد کــه عقل سیاســی نویســندگا­ن کامــل نیســت کــه چنیــن توصیــهای به ملــت ما میکننــد، اظهار کرد: با ترامپی که همه او را میشناســند و به هیچ تعهدی پایبند نیست، آیا باید به او بگوییم بفرمایید مذاکره و نظر خود را بگویید؟

نوبخــت درعیــن حــال ایــن نامــه را نشــانه وجــود آزادی بیــان در جامعــه دانست و گفت: ما به امضاکنندگا­ن نامه خرده نمیگیریم که حرفی که تشخیص دادنــد را زدند، ضمــن اینکه نظام ما در قضیــه برجــام نشــان داد هــرگاه صاح بداند، مذاکره میکند و از آن ابایی ندارد، امــا مســأله این اســت که هیچ کشــوری حاضر به مذاکره با کسی نیست که با زور و دور از منطق سخن میگوید. وی تأکید کرد: ترامپ ثبات ندارد و به همین دلیل اکنــون زمینــه مذاکــره بــا ترامــپ وجود ندارد. ■ استقبالنوب­ختازفراخوا­ن علیکریمی

ســخنگوی دولــت دربــاره کمپیــن علی کریمی مبنی بر خریــد نکردن در دوره گرانــی، بــا اشــاره به اینکــه در این مــورد نمیشــود نســخه کلــی پیچیــد، گفــت: در زمــان رکــود، تــاش دولــت ایــن بود کــه صنعت خودروی کشــور را فعــال کنــد، اما همان مقطــع کمپینی راهاندازی شده بود که خودرو خریداری نشــود، کمپین قابــل قبول نبــود اما در این مــورد گرانیهای اخیر خــودرو این کمپین قابل قبول است.

نوبخت با بیان اینکه اگر کاالیی گران فروخته میشــود، خوب اســت که کسی آن را نخــرد، افــزود: از علــی کریمــی به خاطر راه انداختن کمپین گران نخریدن کاالها تشکر میکنم، اقدام او قابل قبول است، وی فرد محترمی است که باشگاه سپیدرود رشت را خوب اداره کرد. تولید و فــروش خودروها افزایش یافته اســت امــا باز هم میبینیم قیمــت خودرو باال مــیرود، این کمپین در این مورد خاص خوب است. ■ تعریــف چهار ســناریو برای شــرایط مختلف

نوبخــت در پاســخ بــه اینکــه آیــا دولــت بــرای شــرایط تحریــم، بودجــه جایگزیــن دارد، گفــت: مــا بــا توجــه به تحــوالت مربــوط بــه تحریمهــا، بودجه اضطــراری هــم در نظــر گرفتیــم. ما در واقع چهار ســناریو تعریف کــرده و خود را برای شرایط تحریمها آماده کردهایم. آســیبهای تمــام دســتگاه در شــرایط تحریم و برنامههای الزم در آن شــرایط بررسی شده و دستمان پر است.

وی بــا اشــاره بــه اینکه در ایــن زمینه کشــور صاحب تجربه بــوده و ما تحریم دیدهایم، اضافه کرد: خیلی از روشهای ما لــو رفته اســت، امــا حواس مــا جمع اســت و برنامــه الزم را داریــم البتــه هنوز تحریمی وضع نشــده اســت کسی میگفــت هنوز شــیپور جنگ اســت، اما متأســفانه برخی در این شــرایط آزمون خوبی ندادند.

نوبخــت همچنیــن دربــاره زمــان پرداخت پاداش بازنشســتگ­ان فرهنگی و افزایش حقوق شاغان، گفت: ما قول دادیم که حقوق شاغان و بازنشستگان و افزایــش آن را تــا قبــل از عیــد فطــر پرداخت کنیم که البته در مورد افزایش حقــوق شــاغان، بــا توجــه بــه مصوبــه مجلــس، به اصــاح حکم نیاز داشــت. مــن از همــکاران خواســتم کــه ســریعاً احــکام را صــادر کنند. به هــر حال طبق قــول ما خزانه حقوقها را پرداخت کرد. برای پرداخت افزایش حقوقها که بین 2 تــا 20 درصد اســت، به اصــاح احکام نیاز اســت و دســتگاهها در حــال اصاح احــکام هســتند و ما پــول آن را دادهایم، این کار انجام میشود و مشکلی نیست. متناسبســا­زی حقــوق بازنشســتگ­ان صندوقهــای کشــوری و لشــکری هــم انجام شــده است و پاداش بازنشستگان را هــم تــا پایــان شــهریور میدهیــم و سرحرفمانهس­تیم.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran