Iran Newspaper

«وقتشه» قرار بود مثل یک دانشگاه عمل کند

گفت و گو با ابوالفضل صفری ، تهیهکننده برنامه پربیننده شبکه نسیم که به بحث ازدواج میپردازد

- پارسا احمدی روزنامهنگا­ر

برنامه تلویزیونی «وقتشـــه» به تهیه کنندگی ابوالفضـــ­ل صفری در مرداد ماه سال 96 با موضوع ازدواج روی آنتن شبکه نسیم رفت. فصل دوم این برنامه با وقفه چنـــد ماهه با تغییراتی کار خود را از ســـر گرفت. در همین خصوص با تهیهکننده این برنامه مصاحبهای داشتهایم که میخوانید:

«وقتشه» نسبت بهفصل اول دارای تغییراتـــ­ی شـــده، این تغییـــرات بر چه مبنایی اجرایی شدند؟

فصـــل اول برنامـــه «وقتشـــه» بهطـــور خـــاص بـــه موضـــوع خانواده و مهارتهـــا­ی زندگـــی میپرداخـــ­ت، اما فصـــل اول ایـــن برنامه نتوانســـت آن جایگاهـــی را که مد نظـــر ما و مدیر شبکه بود به دســـت بیاورد. اساس ما

در برنامهسازی این است که به سمت اخـــالق برویـــم. «وقتشـــه»ای که این روزها روی آنتن میرود بیشـــتر به این موضوع نزدیک است تا فصل اول این کار. فصـــل اول نـــه تنهـــا آموزنده نبود بلکـــه یک مقـــداری دچار حیـــا زدایی شـــده بود. جامعـــه ما ایـــن موضوع را نمیپذیـــر­د. به طور مثـــال هیچ دختر ایرانی اجازه نمیدهد در یک جلســـه خواســـتگا­ری دوربیـــن برنامـــه بیاید و از آن مجلـــس فیلمبـــرد­اری کند. باید بگوییـــم چیزی کـــه از فصـــل اول این برنامه باقـــی مانده اســـت، صرفاً یک اسم و دکور است. این برنامه را یک بار کوبیدهایم و دوباره ساختهایم.

تلویزیـــو­ن همیشـــه نگاه ویـــژهای به مبحث خانواده داشته است، در برنامه شما چقدر به این موضوع رسیدهاید؟

همیشـــه آقـــای میرباقـــر­ی معاون ســـیما، در جلســـات مختلـــف بـــه مـــا گفتهاند که باید دربرنامهها ریشههای معضـــالت اجتماعـــی را از منظـــر خانواده بررســـی کنیـــم. در این برنامه ســـعی کردهایـــم طبـــق صحبتهای میرباقـــر­ی عمل کنیـــم. در این برنامه بهدنبـــال روشهـــای غیرمســـتق­یم مهارتهـــا­ی زندگی هســـتیم. در این برنامـــه از ظرفیـــت بازی و ســـرگرمی در جهـــت اعتـــالی خانواده اســـتفاده کردهایم.

بهعنوان یک برنامه ساز فکر میکنید مخاطبـــان ایـــن برنامـــه را دوســـت داشتهاند؟

بنا بر گزارشهای مرکز نظرسنجی سازمان صداوســـیم­ا که برای ما ارسال شده است مخاطبان این برنامه خیلی باالســـت، آن هـــم بهاین خاطر اســـت که «وقتشـــه» یـــک برنامـــه نوظهور در تلویزیون محسوب میشود و مانندش در تلویزیون ساخته نشده است.

کنداکتـــو­ر پخش این برنامـــه در ماه رمضان با برنامه «ماه عسل» یکی بود، این موضوع در میـــزان مخاطبان این برنامه تأثیری داشته؟

نـــه اصـــًال، چـــون در حـــال حاضر شـــبکههای ســـیما به موضوع تفکیک مخاطبـــان رســـیدهان­د. مخاطبـــان برنامه «ماه عســـل» آن را میدیدند و مخاطبان شـــبکه نســـیم هم مشخص اســـت که پـــای برنامههای این شـــبکه مینشینند. ما با فرض همین موضوع کنداکتـــو­ر ســـاعت 7 را قبـــول کردیم. چون معتقدیـــم مخاطـــب برنامه ما مشـــخص اســـت و برنامه مـــا را دنبال میکنـــد. نتایـــج افکارســـن­جی رمضان کـــه بعد از ماه مبـــارک بیاید تمام این گفتهها در بین مخاطبان نیز مشخص میشود.

اگر بخواهید یک هدف مشخص این برنامه را بـــرای مخاطبـــان بگویید آن چیست؟

برنامه «وقتشـــه» قرار اســـت مانند یک دانشـــگاه عمل کند و مهارتهای زندگـــی را از منظـــر افزایـــش کیفیـــت زندگی آموزش دهد. خیلی از مســـائل را نمیشـــد برای مخاطـــب در برنامه جـــا داد بههمین خاطـــر در آیتمهایی که طراحی کردهایم این موضوعات را توضیـــح میدهیم. تیم اتـــاق فکر این برنامه دائم در فکر تغییر رویه هستند و ایـــن خـــودش یک نقطه قـــوت برای یک برنامه تلویزیونی حساب میشود.

کامـــران تفتـــی در فصلهـــای بعدی برنامـــه «وقتشـــه» بهعنـــوان مجـــری همکاری خواهد کرد؟

کامـــران تفتـــی بـــا اینکه نخســـتین تجربـــه اجرایـــش بـــود، اما توانســـت بهعنـــوان یک برنـــد برای ایـــن برنامه عمـــل کنـــد و همـــه «وقتشـــه» را بـــا کامـــران تفتـــی میشناســـن­د. ایـــن را میشـــود از میزان حضـــور میهمان در برنامه به خاطـــر کامران تفتی فهمید. کامنتهایی که مخاطبان در صفحات مجـــازی برنامه میگذارنـــ­د خبر از این موضوع میدهـــد. ارتباطی که کامران توانســـته با برنامـــه برقرار کنـــد به دل مینشیند.

تـــا کـــی برنامه «وقتشـــه» روی آنتن شبکه نسیم خواهد رفت؟

ایـــن برنامه در برهههـــای مختلف با فصلبنـــدی و تغییر موضوعی روی آنتـــن رفته اســـت. فصـــل اول این کار با موضـــوع خانواده و مهـــارت زندگی ساخته شده. فصل دوم این کار که یک ویژه برنامه نوروزی حســـاب میشـــود بـــا هدف ایران گـــردی و اقوام مختلف اســـت که با بحث این فصـــل به دور از هدف اصلی برنامه نبوده است.فصل ســـوم را که بـــرای ماه مبـــارک رمضان تـــدارک دیدیـــم با هدف ســـعه صدر روی آنتن شـــبکه نســـیم میرود. برای فصل تابستان تدارک ویژهای با هدف خانـــواده و اوقـــات فراغت قرار اســـت پخش شـــود. این فصل تا آخر شهریور ماه قبـــل از ماه محرم پخـــش خواهد شد.

برنامه «وقتشه» در جشنواره تولیدات سیما جایزه بهترین برنامه نوظهور را به خودش اختصـــاص داد، فکر میکنید این جایزه در ظهور برنامههای جدید در تلویزیون چقدر مؤثر بوده است؟

ایـــن برنامـــه از دو جهـــت دیـــده شـــد؛ یـــک بهعنـــوان برنامـــه نوظهور تلویزیـــو­ن بـــا میـــزان مخاطـــب بـــاال، دو تیتـــراژ ایـــن برنامـــه خیلـــی مـــورد استقبال مردم قرار گرفت. این نگاهها میتوانـــد بـــرای برنامه ســـازان ایجاد انگیزه کند. برنامهســـ­ازی از لحاظ من فقـــط بـــه تهیهکننده ختم نمیشـــود. برنامهســـ­ازی یـــک کار تیمـــی اســـت. امیدوارم ســـال آینده در این جشنواره برنامههای بســـیاری با هـــم به رقابت بپردازند.

قرار اســـت بعد از ســـریال «سارقین روح» سریال جدیدی را شروع کنید؟

پخـــش ســـریال «ســـارقین روح» با پروداکشـــ­نی متفاوت تازگی بـــه پایان رســـیده اســـت. قرار اســـت یک سریال جدیدی به اســـم «مـــرگ خاموش» را تولید کنیـــم. این مجموعـــه نیز مانند کارهـــای قبلـــی مـــن درگیـــر مســـائل اجتماعی است.یکی از این آسیبهای اجتماعی مواد مخدر اســـت که این بار نیـــز قرار اســـت از منظر خانـــواده نگاه ویژهای داشـــته باشـــیم. مانند سریال «ســـارقین روح» در یـــک فضـــای نرم پیگیری میشود.

 ??  ?? صحنه ای از برنامه«وقتشه» با مجری گری کامران تفتی
صحنه ای از برنامه«وقتشه» با مجری گری کامران تفتی

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran