Iran Newspaper

«رئالیتی بهبرنامهها­ی تلویزیون تنوع میدهد

شو»

- حامد صادقی

برنامهرئال­یتیشو«دستمرابگیر»بهتهیهکنند­گیوکارگردا­نی سعیدابوطال­بشنبه،دوشنبهوچها­رشنبهساعت1­2ازشبکه افق پخش میشود. در این مسابقه 8 گروه خیر حضور دارند که با انجام کارهای عام المنفعه ســـعی دارند تـــا افرادی را به زندگی برگردانند. این برنامه در شهرهای مختلف ضبط شده و مورد استقبال بســـیاری از خیرین قرار گرفته است. با سعید ابوطالبدرب­ارهاینبرنا­مهبهگفتوگو­نشستهایمکه­درزیرمیخوا­نید.

تاچهاندازه­اینرئالیتی­شوباآنچهدر­ذهنداشتیدت­طبیقپیداکر­د؟ نتیجه از تصور و طراحی اولیه ما بهتر و منسجمتر شد گرچه در واقع زمان تولید حدود یکسال طول کشید اما به هرحال نتیجه کار رضایت بخش است.ما سعی کردیم که یک رئالیتی شـــو واقعی داشته باشـــیم لذا هرگز در تصمیم گروهها و سوژهها دخل و تصرفیانجام­ندادیم.

تجربهبرگزا­ریچنینبرنا­مهایرادرگذ­شتهداشتید؟ تجربه ســـاخت رئالیتی شو را ســـالها پیش با مجموعه مستند- مسابقه «سرزمین دانایی» به تلویزیون آوردیم که تجربه موفقی بود و ســـپس مجموعه «رالی ایرانی» برای شبکه نمایش خانگی تولید کردم که خوشبختانه بسیار موفق بود. پیش از پخش مجموعه «دستم را بگیر»، کار دیگری به نام «هفت روز و هفت ساعت» را برای شبکه افق تولید کردیم که از شبکه پخش شد.

چرااصراردا­شتیدبهصورت­رئالیتیشوو­مسابقهبرگز­ارشود؟ به نظر من گونه مستند کاربردهای خاص و متفاوتی دارد و با آنچه رئالیتی شو نامیده میشود متفاوت است. در مستند اغلب جذابیت و کشش حاصل تعلیق وجود ندارد اما در رئالیتی شو با ایجاد موقعیت میتوان انتظار تعلیق و کشف و شهود داشت. ما در ژانر رئالیتی شـــو به هیچ عنوان در واقعیت دخل و تصرف نمیکنیم و این نهتنها در فرآیند تولید فیلم سادهتر نیست بلکه بسیار پیچیده تر، زمانبر و سختتر است. به طور مثال، در مجموعه «دستم را بگیر» بیش از ۹ ماه زمان صرف کردیم، فیلمبرداری کردیم، انتظار کشیدیم تا گروههای داوطلب بتوانند مسیر کمک و دستگیری خود را به سرانجام برسانند.حاال مسأله ما جذابیت برای مخاطب است لذا این هشت قصه را در یک رقابت واقعی قرار دادیم.

معیارانتخا­بشرکتکنندگ­انچهبود؟ بـــا گروههای خیر و داوطلب بســـیاری گفتوگو شـــد. معیار اصلی این بـــود که افراد تجربه قبلی در کارهای خیرانه و داوطلبانه داشـــته باشند و موضوعات انتخابی خود را بشناسند. به هرحال این هشت گروه هم بسیار زحمت کشیدند و وقت گذاشتند.

ضرورتوجودچ­نینبرنامهه­اییدرتلویز­یونتاچهاند­ازهاست؟ رئالیتی شـــو اساســـاً یـــک ژانر نو ظهـــور تلویزیونی اســـت و میتواند تنـــوع خوبی به برنامههای تلویزیونی بدهد اما درواقع با همه مدلها و استاندارده­ای تولید تلویزیون متفـــاوت اســـت لذا کمتر گروه برنامهســـ­ازی ســـراغ آن میرود زیرا عوامـــل این نوع برنامهســـ­ازی باید برای این کار آموزش ببینند. ابتدا همه گروه اعم از تهیه و تولید و گروه کارگردانی تا فیلمبرداره­ا و عوامل صحنه ...و باید همه کلیشههای ذهنی خود را کنار بگذارند.اگر اینطور نشود موفقیتی حاصل نمیشود.

دستمرابگیر­تنوعلوکیشن­دارد،دربارهاینت­نوعتوضیحده­ید؟ برای مجموعه «دســـتم را بگیر» تا هر جایی که گروههای خیر و داوطلب اراده کردند و تصمیم گرفتند همراهی کردیم. خرمشهر، جزیره مینو، آبادان، اهواز، بندرعباس، کرمـــان، قلعه گنج، مناطـــق مرزی کردســـتان با عـــراق، از جنوبی تا شـــمالیتر­ین خیابانهای تهران، مشهد مقدس ...و اینها همه لوکیشنهای یک مجموعه بود آنها گاه مسیر و سوژهای را انتخاب کردند و ناموفق بودند و سوژه را عوض کردند و ما بدون اعتراض همراهی شان کردیم. نتیجه امیدوارم موفق و ثمر بخش بوده باشد.

اینمجموعهچ­ندقسمتاست؟ این مجموعه همزمان در حال تدوین و پخش اســـت و بتازگی تولید آن تمام شـــده است. ممکن است حدود ۶۱ تا ۸۱ قسمت تدوین شود.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran