Iran Newspaper

کشف 2 هزار کیلو مواد مخدر از اطراف مدارس

-

رئیــس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا از کشــف بیــش از 2 تــن مواد مخــدر در اطراف مدارس کشــور در ســال گذشــته خبر داد.

ســردار مســعود زاهدیان در نشست خبری دیروز با اعام این مطلب گفت: ســال گذشــته نزدیــک بــه دو تــن مــواد مخدر- بیشــتر از نوع مــاده مخدر گل و قرص- در حاشــیه مدارس کشور کشف شــد و امســال با توســعه طــرح برخورد بــا معتــادان متجاهــر و مــواد فروشــان قرار اســت دو هزار مدرســه در پوشــش ایــن رصدهــا قــرار گیــرد. البتــه تعــداد دانشآموزان­ــی که بهخاطــر حمل مواد دســتگیر شــدهاند کم بوده و بیشتر آنها بهدلیل سوءمصرف ترک تحصیل کرده بودند.

رئیس پلیــس مبارزه با مــواد مخدر ناجا بــا تأکید بر بحث پیشــگیری ادامه داد: بــرای افزایــش ایمنــی جامعــه و دانــش مــردم، برنامههــا­ی پیشــگیران­ه در مــدارس، مســاجد، مجموعههــا­ی فرهنگــی و محیطهــای کار را دنبــال میکنیــم چراکــه معتقدیم بــا آموزش میتوانیــم آحــاد جامعــه را نســبت به خطرات مواد مخدر و اعتیاد آگاه کنیم. ممکــن اســت در محیطهای آلــوده به جوانــان عزیــز پیشــنهادا­ت نامعقولــی شــود که انتظــار میرود این قشــر فهیم قدرت «نه» گفتن را داشــته باشــند و به خاطــر یک هیجــان و شــادی لحظهای، زندگی و آینده خود را تباه نکنند.

وی درباره افزایش چشمگیر قیمت شیشــه طی چند ماه اخیــر نیز گفت: در ماههای اخیر قیمت شیشــه بیش از دو برابــر افزایــش یافت که البتــه این نکته وجود دارد که با توجه به قیمت شیشــه میــزان ناخالصی این مــواد نیز افزایش یابد.

رئیس پلیــس مبارزه با مــواد مخدر ناجا با اشــاره به ایجاد 34 مرکز مشاوره پلیــس متمرکــز در حاشــیه مــدارس بــر لــزوم پیشــگیری در بحث مبــارزه با مــواد مخــدر تأکیــد کــرد و افزود:ایجــاد مراکــز مشــاوره و پیشــگیری از اعتیاد در مجــاورت مراکــز پلیــس مبارزه بــا مواد مخدر بــا همکاری معاونــت اجتماعی ناجا یکی دیگر از رویکردهای این پلیس اســت، همچنیــن اقدامات مشــاورهای معاونت اجتماعی ناجا در کانتریها و مراکز آموزشــی نقش مهمی در فرآیند مبــارزه با مواد مخدر داشــته اســت. در صــورت وجــود زیرســاخته­ای مــورد نیاز مــا میتوانیم در مدت 72 ســاعت پایتخــت را از وجــود معتــادان متجاهر پاک کنیم.

ســردار زاهدیان دربــاره تأثیر حذف مجــازات اعــدام از برخــی قاچاقچیــا­ن مواد مخدر گفــت: این قانون راه گریزی بــرای قاچاقچیــا­ن از مجــازات و باعــث افزایش جمعیت کیفری زندانها شده اســت. همچنین حمل مواد مخدر را به صورت خرد افزایش داده و قاچاقچیان به تناســب تغییر این قانون روش خود را نیــز تغییــر دادهانــد. بهطور مثــال اگر حکــم اعدام بــرای حمــل 100 کیلوگرم مــواد مخدر اجــرا میشــود قاچاقچیان مبادرت به جابهجایی 99 کیلوگرم مواد میکنند تــا از مجازات اعــدام فرار کنند کــه ایــن موضوع باعث شــده مبــارزه با قاچاقچیــا­ن مــواد مخــدر بــرای پلیس ســختتر و جمعیــت زندانهــا بیشــتر شود.

رئیس پلیــس مبارزه با مــواد مخدر ناجــا ادامــه داد: رصــد فضــای مجازی یکــی از بزرگترین دســتاورده­ای پلیس مبــارزه بــا مــواد مخــدر اســت کــه بــا همــکاری پلیــس فتــا انجــام میشــود. برخــورد با فروشــندگا­ن مــواد مخدر در دنیای مجازی با جدیت انجام میشود و بزودی درباره شناســایی فروشــندگا­ن مــواد مخــدر کــه اقــدام بــه توزیــع مواد مخــدر میکردند اطاعرســان­ی صورت خواهد گرفت.

وی دربــاره کشــفیات مــواد مخــدر صنعتی گفــت: تعداد آشــپزخانه­ها در کشور بشــدت کاهش یافته است. از اول ســال تــا حــاال 21تا 31مــورد آشــپزخانه آن هــم به صــورت خانگی داشــتیم که منهــدم شــدهاند. ریســک تولیــد مــواد مخدر صنعتی بســیار باال رفته االن گل در بین مواد مخدر ســنتی بیشتر است و شیشه در رده دوم قرار دارد.

رئیــس پلیس مبارزه بــا مواد مخدر ناجــا بــا اشــاره بــه رشــد 14 درصــدی کشــفیات مواد مخدر درســال 96 گفت: در ســال گذشته بیشترین کشفیات مواد مخدر را داشتیم و بیش از 713 تن انواع مــواد مخــدر توســط پلیــس و 808 تن مــواد با کمــک دســتگاهها­ی مختلف از جمله وزارت اطاعات، گمرکات و سپاه کشــف و ضبط شــد که رکوردی بینظیر برای کشور به شمار میرود.

از آغاز ســال نیز 107 تن مواد مخدر توســط پلیس کشــف شــده اســت که از رشــد 15 درصدی این کشــفیات نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر میدهد.

زاهدیان با تأیید دســتگیری بیش از 106 عنصــر اصلــی قاچاق مــواد مخدر در کشورمان طی ســال گذشته از تمرکز پلیــس بر شــبکههای توزیع محلی طی سالجاری خبر داد و گفت: عاوه براین موارد پلیس درسال گذشته 47 هزار نفر از معتــادان خیابانی را جمعآوری کرده و بــه مراکــز بازپروری انتقــال داده و این آمــار حاکی از رشــد 10 درصــدی در این حوزه است.

وی بــا اشــاره به درآمــد 6.6 میلیارد دالری افغانســتا­ن از تولید مــواد مخدر نیز گفــت: براســاس آمارهای ســازمان ملــل این رقم معــادل 25 تا 30 درصد عواید ناخالص ملی کشــور افغانســتا­ن اســت و نکتــه حائــز اهمیت این اســت کــه تریاکــی کــه بــا مبلــغ 177 دالر در افغانســتا­ن بــه فــروش میرســد پــس از انتقــال بــه اروپــا کــه مقصــد نهایــی تولید مواد مخدر در افغانســتا­ن اســت بــه مراتــب ارزش افــزوده باالتــری پیدا میکنــد. حاال ســؤال این اســت کــه این پــول هنگفــت ناشــی از خریــد و فروش مــواد مخــدر در اروپــا چطــور آزادانــه در بانکهــای اروپایــی گــردش دارد و هیــچ ارادهای برای برخورد با پولشــویی حاصــل از قاچــاق مــواد مخــدر در اروپا به چشم نمیخورد. جمهوری اسامی در خط مقدم این مبارزه وظیفه شرعی و انســانی خود را بــرای مقابله با قاچاق مواد مخدر انجام میدهد.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran