Iran Newspaper

زیباترین‌شهرهای‌شمال‌در‌تسخیر‌زبال‌ه

مازندران در محاصره زباله به سختی نفس میکشد

-

ساری-مهوشسلملیا­ن/بهنظرمیرسد که زمان تعیین شــده از ســوی دادگستری مازندران بهمنظور راهاندازی زباله سوزها بــرای متولیان امر به شــمارش معکوس رسیدهباشد.

حجتاالسالم«سیدمرتضیمو­سوی» معــاون اجتماعــی دادگســتری مازندران چندمــاه قبــل در جمــع اصحاب رســانه اســتان اعالم کرده بود کــه با پایان مهلت زمانــی تعیین شــده بــرای شــهرداریه­ا، دستگاه قضایی دیگر اجازه حمل و دپوی زبالــه را نخواهــد داد. حــاال در برخــی از شــهرهای مازنــدران اگــر ایــن ممنوعیت قضایــی هــم اجرایی نشــود، دیگــر جایی برای دفــن زباله وجــود نــدارد. اتفاقی که باعث شده تا «علی یاری» شهردار جویبار زبان به گالیه بگشــاید. وی اعالم کرده که زمیــن 4 هکتاری دپوی زباله در این شــهر پرشــده و از ایــن پس این شــهرداری زباله روستاهاران­خواهدپذیرف­ت.

یاری شــهردار شهری اســت که روزانه 50 تــا 70 تــن از مجموع 3هــزار تن زباله تولیــدی مازنــدران در آنجا دپو میشــود. بنا براظهارات وی درصدی از این زبالهها مربــوط بــه روستاهاســ­ت و اکنــون ارتفاع زباله دپو شده در زمین4 هکتاری به حدود 5 متر رســیده و دیگــر نمیتوانیم پذیرای زباله روســتایی باشــیم. این اظهار نظردر حالی صورت میگیرد که هنوز برای زباله روســتاها چاره اندیشی نشده و روستاییان نمیدانند از این پس چه فکری برای زباله خودبکنند. افزایشتولی­دزباله

در جهــان بــه طور میانگیــن روزانه هر فــرد 300-350 گــرم زبالــه تولید میکند و در ایــران هر فــرد روزانه به طور میانگین 006گــرم زبالــه تولیــد میکند و متوســط ایــن آمار در ســاری مرکزمازنــ­دران حدود 008گــرم ودر برخی از ایام ســال تا بیشاز یکهزار گرم نیز برآورد شــده است. اگرچه تولیــد این مقــدار زباله متعلق بــه مردم بومــی مازنــدران نیســت بلکــه نمایــی از گردشــگری ناپایــدار­ی اســت که توانســته شمال زیبا را به زبالهدانی تبدیل کند.

زیباترین شهرهای کشــور در مازندران بــه تســخیر زبالــه درآمــده؛ آمارها نشــان میدهد، زبالــه در آیندهای نهچندان دور، ســالمت ســاکنان ساحلنشــین خــزر را خواهندبلعی­د.دراینشرایط،مازندراندر مقایسه با دو استان شمالی دیگر(گلستان و گیالن)، اوضاعی به مراتب خطرناک تر دارد.

هــر بار که شــرایط زبالههای اســتان به مــرز بحران میرســد دســت انــدرکارا­ن و متولیان امــر از فرهنگســاز­ی در این باره بهعنــوان راهــکاری جهــت حــل مشــکل ســخن میگوینــد. راهــکاری کــه تنهــا در مرحلــه حــرف باقــی مانــده و هیــچ گاه عینیت نیافته اســت.همه این مســئوالن بحــث اجرایی شــدن طرح تفکیــک زباله از مبــدأ را مطرح میکننــد بیآنکه در این باره قدمی برای اجرا برداشــته شود. البته چنــد بــاری در برخی از شــهرها این طرح بــه صــورت نیم بنــد اجــرا شــد ودر ادامه نیمه کارهرهاشد.

مازندرانیه­ــا ایــن پرســش را مطــرح میکننــد که طی چند ســال اخیــر نزدیک بــه 40 بار شــهرداران و اعضای شــوراهای اســالمی شــهرهای مختلــف بــه بهانــه آشــنایی با تکنولوژی روز دنیــا در ارتباط با زبالــه با هزینــه دولت راهی دیــار فرنگ و شــرق دور شــدند، اما خروجی این سفرها تاکنون چه چیزی بوده است؟ طرحبازیافت­زباله

«شیداهللمهد­وی»مدیرطرحباز­یافت زباله در مازندران اواسط سال قبل بود که از اجرایی شدن طرح تفکیک زباله در برخی از شهرهای استان خبر داد؛ طرحی که قرار بود کاهش تولید زباله در استان را موجب شود اما از ظواهر امر این گونه بر میآید که کــوه زباله هــر روز بیشــتر از روز قبل ارتفاع میگیرد و تاکنون راهکار اساســی برای آن تعریفنشدها­ست.

بــه نظــر میرســد، بیشــتر راهکارهای ارائه شــده تاکنون بر پایه بایدها و بشودها بــوده تــا اینکه عزم جــدی بــرای رفع این معضل باشــد. متولیان امــر براین باورند کــه اجرای ایــن طرح بایــد از منــازل آغاز شــود و در ایــن طــرح خانوادههــ­ا نقــش مهمــی دارند اما اینکه چــرا در راه اجرای همین راهبرد سنگ اندازیهایی صورت میگیــرد، ابهام بزرگی اســت کــه تاکنون جوابی برایش پیدا نشده است. هنوز هیچ کــس نمیدانــد چــرا از مجمــوع 3 هــزار تن زباله اســتان تنها عدد نــازل 5 درصد تفکیکمیشود.

مدیر طرح بازیافت زباله در مازندران در حالــی از طرح تقلیل مراکــز دفن زباله از ۹2 مــورد بــه ۹ مرکــز خبــر میدهــد که اکنــون با این تعــداد زیاد باز هــم جا برای دفــن زباله نیســت. اکنــون 300 هکتــار از بهترین جنگلهای مازندران به انباشــت غیراصولــی زباله اختصاص یافته اســت. زبالهای که تنها حدود ۹ درصدش خشک ومابقیتراس­ت.

بر اســاس مشــاهدات عینی، هــزاران تن زباله در گوشــه و کنار مناطق ســاحلی و جنگلی مازندران رها شــده و شیرابه این حجم زبالــه وارد رودخانهها و از آنجا وارد زمینهــا و محصــوالت کشــاورزی و دریــا میشود که به اعتقاد کارشناسان، زندگی و سالمتافراد­یکهازمحصوا­لتکشاورزی مازندران اســتفاده میکنند را تحت تأثیر قرارمیدهد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran