Iran Newspaper

رضایت روسیه از روز نخست مذاکرات ژنو درباره سوریه

دو مقام امریکایی: اسرائیل مسئول حمله به حشد الشعبی در خاک سوریه است

-

گــروه جهــان / ایران، ترکیه و روســیه، ســه کشــور تضمینکننده آتش بس در سوریه که در نخستین روزهای بهمن 95 سلسله مذاکــرات موفــق آســتانه را کلیــد زدنــد و برای نخســتین بار پس از 6 سال ناآرامی و جنگ در این کشور، امیدواریها به امکان برقراری صلح و ثبــات را باال بردند، در دو روز گذشــته و این بار در ژنو با اســتفان دی میســتورا، فرســتاده ســازمان ملــل متحد به ســوریه دور یک میز نشســتند تا در گام بعدی درباره تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه بحث و تبادل نظر کنند؛ نشستی که نماینده روســیه روز دوشــنبه آن را خوب و امیدوارکنن­ده توصیف کرد. تشکیل کمیته قانون اساسی ســوریه هم از دستاوردهای دیپلماتیــ­ک کشــورهای تضمینکننــ­ده آتش بس در سوریه است و در ژانویه 2018 در نشست شهر سوچی روسیه مطرح و با استقبال سازمان ملل مواجه شد.

به گزارش «ایران» به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، الکســاندر الورنتیف، نماینده روســیه در ســوریه روز دوشــنبه و در پایــان نشســت دو جانبهای کــه در ژنو با نماینده سازمانمللد­اشت،بابیاناینم­طلبکه گفتوگوها با استفان دیمیستورا سازنده و خوب بود، گفت: روســیه پــس از روز اول رایزنیهــا­ی دوجانبــه در ژنــو، محتاطانــه نســبت به تشــکیل کمیته قانون اساســی سوریه امیدوار است. او دیروز سهشنبه نیز به خبرنگار اسپوتنیک گفت: ما به شکلی خوب و ســازنده با اســتفان دیمیســتور­ا و مســئوالن ترکیه گفتوگو کردیــم و پس از همه این نشســتها میتوانیم با احتیاط نســبت به تشــکیل کمیته قانون اساســی سوریهامیدو­ارباشیم.

به گزارش ایســنا به نقل از اسکای نیوز عربــی، مهنــد دلیقــان، ســخنگوی هیأت مخالفــان ســوری مــورد حمایــت مســکو نیز روز دوشــنبه در گفتوگــو با خبرگزاری روسی ریانووستی گفت، سه گروه مخالف ســوری شــامل هیــأت مخالفــان مســکو، جریان الغد سوریه به رهبری احمد الجربا و کنگره ملی دموکرات ســوریه به ریاســت هیثم منا فهرست مشترکی شامل اسامی کاندیداهــ­ای مورد نظر خــود برای کمیته قانون اساسی را تهیه کرده و به دیمیستورا تحویل دادند اما هنوز هیچ پاسخی از سوی فرستاده سازمان ملل دریافت نکردهاند. ■ رژیم صهیونیســت­ی مســئول حمله به بوکمال

در حالــی کــه در دو روز گذشــته ژنــو میزبــان تحــرکات دیپلماتیــ­ک مهــم بــرای حل بحــران 7 ســاله ســوریه بود که رســانههای بینالمللی یک بار دیگر پرده از ســنگ اندازیهــا­ی رژیم صهیونیســت­ی در مسیر صلح سوریه خبر دادند و به نقل از دو مقــام امریکایــی کــه نام شــان فاش نشــده نوشــتند، حمــات یکشــنبه شــب بــه شــهر بوکمال ســوریه در اســتان مرزی دیرالزور توســط رژیم صهیونیستی انجام شــده اســت. دولت دمشق پیشــتر ائتاف بینالمللــ­ی بــه اصطاح ضــد داعش به رهبری امریکا را مسئول این حمله دانسته بود اما هم این ائتاف و هم پنتاگون دست داشتن در این حمله را رد کرده بودند.

در آخریــن ســاعات روز دوشــنبه یــک مســئول امریکایــی در گفتوگــو با شــبکه خبــری ســیانان گفــت، هواپیماهــ­ای اســرائیلی مقــر ارتــش ســوریه را در نزدیکــی مرزهای عراق هــدف گرفتند نه هواپیماهای­امریکایی.یکمقامامری­کایی دیگر نیز به خبرگزاری فرانسه گفت: طبق دالیلی که داریم، معتقدیم این حمله کار اســرائیل بود. رژیم صهیونیستی تا لحظه تنظیم گزارش هیچ واکنشی به گزارشها دربــاره دســت داشــتنش در حملــه بــه بوکمال نشان نداده بود. ■ خیزکردهابر­ایبازپسگیر­یعفرین

در بحبوحه این تحوالت، پس از اینکه بینالیییلد­ریم،نخستوزیرتر­کیهیکشنبه شب از ورود نیروهای ترکیهای به منبج در پی توافق اخیر آنکارا - واشنگتن خبر داد، کردهای ســوریه در اقدامــی تافیجویانه اعــام کردنــد در حــال آماده شــدن برای بازپسگیــر­ی شــهر کــردی عفریــن از ارتش ترکیه هســتند. احتمال میرود این عملیات منطقه الباب در شــمال ســوریه را نیــز شــامل شــود. ترکیــه در 20 ژانویــه ســالجاری میــادی بــه بهانــه مبــارزه با داعش به عفرین لشکرکشی کرد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran