Iran Newspaper

ما رسانهایها...

- محمد مهاجری فعال رسانهای

مــا رســانهایه­ا معمــوالً خیلــی خوشمــان نمیآیــد که دیگــران از رفتارهایی که در عرصه اجتماعــی از خود بروز میدهیم، انتقاد کنند. به همین منظور، واکنشهایی هم که نســبت بــه این انتقــادات از خــود نشــان میدهیم، در بیشــتر مواقع به تندی صــورت میگیرد. یعنــی به همان اندازه که به خودمان حق میدهیم از دیگران انتقاد کنیم، این حق را به دیگران نمیدهیم که از ما انتقاد کنند.

امــا مــن قصــد دارم کــه ایــن بــار کاری خــالف عــادت رسانهایهار­اانجامدهم.میخواهمبگو­یمکهانتقاد­رئیس جمهــوری از مــا رســانهایه­ا کامالً درســت اســت. ما عمالً همــان کاری را انجام میدهیم که بعضی از رســانههای خارجی انجام میدهند. رئیس جمهوری دیروز مســائلی را در مورد جنــگ روانی مطرح کردند و گفتند که زمانی رســانههای دشــمن تالش میکنند تا مردم را نگران کنند که این مأموریت آنهاست، اما در این شرایط از دوستان، توقع بیشتری میرود. من میخواهم بگویم هم این تعریف و هم آن تعریفی که دکتر روحانی از جنگ روانی در مراسم افطاری خود در جمع اصحاب رسانهها دادهاند، به لحاظ علمی با آنچه که در کتابها با آن مواجه بودیم و در کالسهای درس آموختهایم، منطبق بود.

گله ایشان را درست میدانم. ما رسانهایها تا حد قابل اعتنایی، از وظایف و کارکردهایی که در علم رسانه یاد گرفتهایم، فاصله پیدا کردهایم. فرض کنید که ما به عنوان یک رســانه همواره یــاد گرفتهایم که خبر راًبدون منبع به کار نبریم. یاد گرفتهایم که خبر را از تحلیل جدا کنیم. ولی آیا عمال این اتفاق در رسانههای کشــور در حال رخ دادن است؟ آیا در حال حاضر تنها خبرهایی با منابع موثق را انتشــار داده و از آن اســتفاده میکنیم؟ واقعاً این گونه نیست. برخی رسانههای خصوصــی و همچنیــن فضای مجــازی، بخش عمــدهای از اطالعاتی که مبتنی بر خبر واقعی نبوده و حتی میتوان با اطمینان گفت که شــایعه و دروغی بیش نیست را به عنوان خبر منتشر میکنند.

حــال بــرای عبــور از بحــران جنــگ رســانهای، راهی جز ایــن وجود نــدارد که رسانههای ما شناسنامهدا­ر بشوند. روزنامه ایران، روزنامه دولت است، خبرگزاری ایرنا از ارگانهای دولت محسوب میشود اما تکلیف خیلی از رسانهها مشخص نیســت. شــما هرچه که در این دو رســانه مینویســید به حســاب دولت گذاشته میشود. چه مردم خوششان بیاید و چه آن را نپسندند. اما برخی رسانههای ما واقعاً این گونه نیستند. اسمشان مستقل است و ادای مستقل ها را درمیآورند اما بلندگوی یکسری از بنگاههای سیاسی یا اقتصادی هستند. من بارها تأکید کردهام که تمام ارکان داخل نظام حق دارند که رسانه داشته باشند. اعم از دستگاههای نظامی و سیاســی و احزاب و همه و همه. اما نگویند که ما مســتقل هســتیم و در عمل مروج جبهه پایداری باشــند؛ نگویند مســتقلیم اما برای یکی از شاخههای احزاب اصالحطلب و اصولگرا کار کنند. بنابراین اگر احزاب، سازمانهای دولتی و ارگانهای حکومتی، شناســنامه رسانههایشـ­ـان مشخص باشــد در این صورت بخش عمدهای از دغدغههای رئیس جمهوری حل خواهد شد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran