Iran Newspaper

تهران‌با‌پول‌قرضی‌اداره‌می‌شود

عضو شورای شهر تهران در گفت و گو با «ایران»: بیشترین درآمد ناشی از فروش تراکم مربوط به دوره قالیباف است

- حمیده امینی فرد روزنامهنگا­ر

این روزها درحالی وابســتگی درآمدهای شــهرداری تهــران به عوارض ســاخت و ســاز یا بهعبارتی فروش تراکــم، بیش از 5۷ درصد اعالم میشــود که در سالهای اخیر بهعلت رکود بازار ســاخت و ســاز و فروش مســکن، این وابستگی به فروش داراییهای شــهر و استقراض از بانکها و نهادهای خاص منجر شــده است و در حال حاضر چیــزی از داراییهای تهران باقــی نمانــده اســت. هماکنــون به گفته میرلوحــی عضو شــورای شــهر تهــران از کالنشــهر تهــران تنهــا هــزار و ۰۰۳ فقره امــالک ریزدانه یــا همان خانــه های ۰5 تــا ۰۰۱ متــری باقــی مانــده کــه نوســازی آن باعــث در آمــد مــی شــود در حــوزه بــزرگ مقیاسهــا نیز تنها یــک بانک و چنــد فروشــگاه زنجیــره ای شــاید محل درآمدزایی شهرداری باشد. البته شورای پنجــم بــه محــض اینکــه روی کارآمــد، جلــوی فــروش ایــن پروژههــا را گرفــت. عــالوه بــر ایــن ۲5 هــزار میلیــارد تومان بدهــی روی دســت شــهرداری تهــران گذاشته شده که با احتساب رقم مورد نیاز بــرای اتمــام پروژههای نیمــه کاره به ۰۸ هزار میلیارد تومان میرســد. طی ۸ ماه اخیر، تنها حدود 6 هزار میلیارد تومان از مجموع بدهیها پرداخت شده و از آنجا که نیمی از این بدهیها، بانکی است، هر سال به مبلغ 5 تا 6 هزار میلیارد تومان به این بدهیها اضافه میشود، بهطوری که تا پایان دوره پنجم شــورای شــهر تهران، مجمــوع بدهیهــای شــهرداری تهــران به ۰۸ هزار میلیارد تومان خواهد رســید. این درصورتی اســت که حتــی یک ریال هم بــه این مبالــغ طی چند ســال آینده اضافــه نشــود. میرلوحــی تأکیــد میکند که طی ســالهای اخیر در ظاهر، فروش تراکم، برای شهرداری تهران درآمدزایی کــرده، امــا در اصــل فــروش داراییهای شــهر، بــار ســنگین هزینهها را بــه دوش میکشــیده اســت! آنطور کــه میرلوحی میگوید از ۳۲ هزار میلیارد تومان بودجه شــهرداری تهران و شــرکتهای وابسته، تنهــا تأمین ۲ هــزار و ۰۰5 میلیارد تومان آن از طریــق فــروش تراکــم امــکان پذیر است و شهرداری حق ندارد برای تأمین درآمدهایش به شهر فروشی روی بیاورد.

بر خالف آنچه که گفته میشود رکورد فروش تراکم در تهران دردوره کرباسچی زده شده است، اما میرلوحی میگوید که بیشترین درآمد وابسته به فروش تراکم، بــا توجه بــه بودجه چند هــزار میلیاردی شــهرداری در دوره قالیباف اتفاق افتاده اســت. امــا از ســالهای ۰۹ بــه بعــد کــه شــهرداری تهــران دچــار بحــران شــده و پروژههای مشــارکتی و درآمدی نداشته، مجبور بــه فــروش امــالک و داراییهای شهر حتی پارکها و فضاهای حاشیهای شده است!

امــا آیــا طــی ۸ مــاه اخیــر امــالک و داراییهای شــهر فروخته نشــده است؟ میرلوحــی بــه ایــن ســؤال جــواب منفی داده و بــه «ایران» میگویــد که ما ناگزیر بــه فــروش تعــدادی امــالک باقیمانده شدهایم که البته بسیار معدود و انگشت شمار بوده است. (او البته به عددی اشاره نمیکند!)

ایــن عضــو شــورای شــهر تهــران همچنیــن درباره اســتقراض شــهرداری تهــران طــی ۸ مــاه اخیــر هــم اینطــور توضیح میدهد: شــهرداری تهران طی ۸ ماه اخیر که مدت زمان روی کار آمدن اصالحطلبان محســوب میشود، حدود ۰66 میلیارد تومان استقراض کرده است که در مقایسه با 5 ماهه اول سال گذشته، (پیــش از آمــدن نجفــی بــه شــهرداری تهــران) که ۲ هــزار و ۰5۷ میلیارد تومان استقراض شده بود، رقم ناچیزی است.

با این توصیف باید پرسید که تکلیف درآمدهــای پایدار شــهرداری تهران چه میشود؟ آیا شهرداری از این ناحیه هیچ درآمدی نداشته و به ناچار به استقراض و تلنبــار کــردن بدهیهــای جدیــد روی آورده است.

ســال گذشــته تنهــا حــدود ۱۲ درصد درآمدهــای شــهرداری از درآمدهــای پایدار همچون عوارض نوسازی، مالیات بــر ارزش افزوده تأمین شــده که امســال با تالشهای صورت گرفتــه به ۷۲ تا ۰۳ درصد رســیده اســت. میرلوحــی با بیان اینکه حداقل 5 و حداکثر 6 هزار میلیارد تومان بودجه از درآمدهای پایدار اســت، تأکیــد میکند کــه شــورای پنجم محکم پــای طرح تفصیلــی و جامع مانــده، اما متأســفانه در ســالهای گذشــته ایــن دو طرح بویژه در منطقه ۲۲ و شــمال شــهر تهران مورد بیاعتنایی قرار گرفته است!

به گفته وی، سهم درآمدی شهرداری تهــران از جرایمــی که ناشــی از تخلفات بــوده اســت، ســاالنه ۳ هــزار میلیــارد تومان بــرآورد میشــود. البتــه تخلفاتی کــه رســمیت پیــدا کــرده و پــای ثابــت درآمدزایی شهرداری بوده است.

میرلوحــی بــا بیــان اینکــه ســهم شــهرداری تهــران از عــوارض دریافتــی از خانههــای تهران بســیار اندک اســت، میگوید: هماکنون ۲ میلیــون و ۰۰۱ هزار خانــه و واحــد آپارتمان در تهــران وجود دارد کــه متوســط پرداختــی ســاالنه هــر خانه، ۸۹ هزار تومان و عوارض ناشــی از پســماند نیز ۰۸ هزار تومان است که باید افزایش یابد. اگرچــه دریافت عوارض از پارکهــای حاشــیهای و عــوارض عبور از اتوبانهــا میتواند به ایجــاد درآمدهای پایــدار کمک کند.وی با انتقــاد از رعایت نشــدن ســهم شــهرداریه­ا از مالیــات بــر ارزش افــزوده میگویــد: ســهم شــهرداریه­ا از ارزش افزوده، ۰5 درصد است، اما اکنون حدود یک سوم پرداخت میشــود. البتــه مــا پیگیــر ایــن موضوع هســتیم و در جلســهای که با نمایندگان مجلــس داشــتیم، بهدنبــال برگرداندن ســهم واقعی شــهرداریه­ا از این درآمد هســتیم. هماکنــون از ۹ درصــد تنهــا ۳ درصد به شــهرداریه­ا تعلــق میگیرد، درحالیکه یکی از منابــع اصلی درآمدی شهرداریها از همین موضوع است.

میرلوحی درباره هزینه جرایم و طرح ترافیک هم اینطور توضیح میدهد که این مبلغ در مقایســه با بودجــه ۳۲ هزار میلیاردی شــهرداری تهران چیزی کمتر از ۰۰5 میلیارد تومان است که رقم قابل اعتنایینمی­شود.

سهم دولت در کمک به شهرداریها موضــوع مهــم دیگــری اســت کــه بــاب انتقــاد از شــهرداران قبلی را بــاز میکند: «قــرار بر این بود تا بخشــی از هزینههای متــرو و حمــل و نقــل عمومــی از محــل یارانــه ســوخت پیشبینــی شــده، امــا متأســفانه در دوره احمدینــژا­د، علــی رغم مصوبه ۲ میلیــارد تومانی مجلس برای شهرداریها، این منابع اختصاص نیافــت. در دوره قالیبــاف نیــز بــه علت عدم رابطه حسنه بین دولت و شهرداری عمالً اتفاقی در این حوزه رخ نداد.»

حاال بدهی چند هزار میلیارد تومانی روی دســت دولت مانده کــه بنا به گفته مســئوالن شــهرداری؛ 4۱ هــزار میلیــارد تومان برآورد میشــود. البته در این رقم و نــوع پرداخــت آن، همچنــان ابهامات زیادی وجود دارد.

میرلوحــی بــا اشــاره به رابطــه خوب دولــت و شــهرداری و همچنیــن حضور شــهردار تهران در جلسات هیأت دولت در دوره جدیــد از اتفاقــات بســیار خوبی خبــر میدهد که بــزودی به کمک منابع درآمــدی شــهر تهــران خواهــد آمــد. اختصــاص ۲ میلیــارد یــورو بــرای خرید واگــن و توســعه حمل و نقــل عمومی و انتشار 5 هزار میلیارد تومان اوراق قرضه از جمله این موارد اســت. این عضو شورا اظهار امیدواری میکند که با تالشهای صــورت گرفتــه تــا پایــان امســال ۲ هزار میلیارد تومــان از این رقم محقق شــود. مناقصه خرید ۰56 واگن برای تهران هم از دیگــر کارهای انجام شــده در این دوره اســت. به گفته وی، تهران هماکنون به ۲ هزار واگن نیاز دارد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran