Iran Newspaper

۰۲۱ دانشجو در کل کشور درگیر ماجرای اعتراضات دی ماه شدند

-

معاون فرهنگی دانشگاه تهران : معــاون فرهنگی دانشــگاه تهران گفت: امیــدوارم نحوه برخورد مســئوالن و بخصــوص قــوه قضائیه با دانشــجویا­ن ثابــت کند که نظام نه فقط در شــعار بلکه در عرصه عمل هم دوستدار جوانان و دانشجویان است و در برخورد با فعالیتهای آنان سعهصدر از خود نشان میدهد.

مجیــد سرســنگی درباره احکام صادر شــده برای دانشــجویا­ن بازداشــتی اعتراضات دی ماه سال 6۹ به ایلنا گفت: برخی از احکام صادر شده، احکام نسبتاً سبکی بود، اما تعدادی از دانشجویان احکام سنگینی مانند زندانهای طویل المدت دارند. طی چند روزی که احکام صادر شــده ما ســعی کردیم، رایزنیهــا­ی خودمــان را بــا قوه قضائیه پی بگیریم و با کســانی کــه میتوانند مؤثــر باشــند، وارد مذاکــره شــویم. البتــه ایــن احــکام قطعی نیســت و هنوز فرصــت تجدیدنظر برای دانشــجویا­ن وجود دارد. ما امیــد داریم با وعدهای کــه دوســتان قوه قضائیــه دادند، در مرحلــه تجدیدنظر این احــکام لغو و به گونهای عمل شــود که دانشــجویا­ن بتوانند با آرامش خاطر به ادامه تحصیل خود بپردازند.

وی با اشــاره به جدیت دانشــگاه جهت پیگیری حل مشــکل دانشــجویا­ن افــزود: ما در دانشــگاه تهــران به طور جدی این مســأله را پیگیــری میکنیم. همچنیــن کمیتــهای در وزارت علــوم برای پیگیری کار دانشــجویا­ن تشــکیل شــده اســت. شنبه شــب نیز جلسهای داشــتیم و تعدادی از دانشــجویا­نی که احکامشــان را دریافــت کــرده بودند به آنجــا آمدند و باهــم صحبت کردیم. در ایــن کمیته تقریباً همه مســئوالن ذیربط و مســئوالن ارشــد وزارت علوم و دانشگاه تهران حضور دارند و توسط آنها موضوع پیگیری میشود.سرسنگی بــا بیان اینکه در صورت نیاز دفاتر حقوقــی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشــگاه تهــران بــه دانشــجویا­ن مشــاوره حقوقــی میدهد، توضیــح داد: ســعی کردیم؛ مشــاورهها­ی خوبی به دانشــجویا­ن بدهیم، زیــرا خیلی از این دانشــجویا­ن بــرای بار اول اســت کــه درگیر چنین مســائل حقوقــی و قضایی میشــوند و اصالً تجربه چندانی ندارند، لذا سعی کردیم به آن دانشجویانی کــه بــه لحاظ مســائل حقوقی درخواســت کمــک کــرده بودند، مشــاورهها­ی حقوقــی بدهیــم تــا بتوانند بــا آمادگی بهتــری در دادگاه تجدیدنظر شــرکت کننــد. امیدواریــ­م بــا همــکاری قــوه قضائیه احــکام ســنگین صادر شــده در دادگاههای تجدیدنظر تقلیل پیدا کند. ■ دانشجویان درگیر اغلب در سنین ۰۲ تا ۵۲ سال هستند

وی در ادامه با اشاره به اینکه بسیاری از این دانشجویان سابقه کار سیاسی ندارند، گفت: این دانشجویان اغلب در سنین ۰۲ تا ۵۲ سال هستند و سابقه چنین مسائلی را ندارند. اتفاقی که در دی ماه رخ داد، حرکتی بود که از خارج از دانشگاه شروع شد و این دانشجوها هم تصور میکردند باید مدافع حقوق جامعه باشند، از اینرو فکر کردند باید همسو با جامعه و این حرکت شوند، از طرفی بســیاری از دانشــجویا­ن زمانی که احساس کردند این مسیر به جای دیگری هدایت میشــود، خودشــان را کنار کشــیدند. این دانشجویان طبیعتاً بــا یــک نیت خیر وارد جریان شــدند، البته مــا در جریان همه ایــن پروندهها نیســتیم، لذا نمیتوانیم قضاوت کنیم ولی برداشــتی که داریم؛ این است که اغلب دانشــجویا­ن با نیت ســوء وارد این جریان نشــدند و حتی خیلی از آنها حرکتهای هنجارشکنان­ه را محکوم کردند. ■ نمیتوانیم در کار قوه قضائیه دخالت کنیم

معــاون فرهنگــی دانشــگاه تهــران ادامــه داد: امیدواریــ­م در دادگاه تجدیدنظر با پروندههای دانشــجویا­ن با رأفت اســالمی برخورد شود، ما هم بهعنوان دانشــگاه و آموزش عالی کشور سعی میکنیم به دانشجویان کمک کنیم تا آنها بتوانند از این مرحله ســخت بخوبی عبور کنند و با روحیه خوبی خودشان را برای ادامه تحصیل آماده کنند.

سرسنگی با بیان اینکه قوه قضائیه یک قوه مستقل است و ما نمیتوانیم در کار آنهــا دخالــت کنیم، گفت: تنهــا کاری که میتوانیم انجــام دهیم، این اســت که با مســئوالن این قوه رایزنی و شــرایط دانشــجو و دانشــگاه را به آنها منتقــل کنیــم و حقیقت ماجــرا را در میــان بگذاریم و امیدوار باشــیم که قوه قضائیــه هــم بــا بلندنظری بــا دانشــجویا­ن برخــورد کنــد.وی ادامــه داد: در فراینــدی کــه از دی ماه شــروع شــده تا بــه االن مــا قصد دخالــت در کارهای قــوه قضائیــه را نداشــتهای­م، اما همواره از دوســتان خواهش کردیم، شــرایط دانشــجویا­ن را مدنظــر قــرار دهنــد و همانطــور کــه رهبــری فرمودهانــ­د بــا موضوع برخورد کنند. اگر این اتفاق بیفتد؛ من خیلی امیدوارم که در دادگاه تجدیدنظر بسیاری از احکام لغو شود یا با تقلیلهای جدی روبهرو شوند.

سرســنگی همچنین اظهار داشــت: حدود ۰۲۱ دانشجو در کل کشور درگیر این ماجرا شــدند، در دانشــگاه تهران طبق آماری که ما داشــتهایم، این رقم ۵۴ نفر بود که احضار شدند، البته تعداد دانشجویانی که شرایط حساستری دارند، کمتر است و به تعدادی از دانشجویان حکم تعلیقی داده شده است؛ یعنــی حکمشــان اجــرا نمیشــود، مگــر اینکــه فرد خطــای دیگــری مرتکب شــود. خوشــبختان­ه اغلب دانشجویان احکام ســبکتری دارند و آن تعداد از دانشــجویا­نی که احکام ســنگینتری گرفتهاند، تعدادشــان خیلی کم اســت و امیدواریــ­م الباقــیًدوســتانی کــه بــه دادگاه بــدوی میروند، شــامل احکام ســنگین نشوند. فعال آمار دقیقی از این تعداد نداریم؛ شاید ظرف یک هفته تا ۰۱ روز آینده آمار دقیقی به دست ما برسد.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran