Iran Newspaper

افزایش غیرواقعی قیمت ارز دلیل سیاسی دارد نه اقتصادی

نوبخت، سخنگوی دولت:

-

نوســانات بــازار محور عمده پرســشها و پاســخهای خبرنــگارا­ن و ســخنگوی دولت بود. محمدباقر نوبخت با تشریح اقدامات دولت برای مواجهه با شــرایط بــه وجــود آمده، تأکیــد کرد کــه افزایش قیمت غیرواقعی ارز نه دالیل اقتصادی بلکــه دالیــل سیاســی دارد. او همچنین تصریــح کــرد کــه زیادهخواهـ­ـی امریــکا عامل بی ثباتیهای اخیر است.

به گزارش ایسنا، محمدباقر نوبخت گفــت: پــول ملــی بــرای مــا ایرانیــان اهمیــت دارد، زیرا قدرت خرید ایرانیان و قــدرت رقابــت ما به پول ملی وابســته اســت. روزهای خوبی برای پول ملی ما نمیگذرد و دولت تالش دارد پول ملی را تقویــت کنــد. ایــن تالشهــا بــا انجام مذاکرات برای رفع تحریمها و اتهامات علیه کشــورمان آغاز شــد. دولت مســیر درستی را پیمود و پول ملی تقویت شد، رشــد اقتصادی ما خوب بــود اما ترامپ و امریــکا علیــه جهان جنــگ اقتصادی راه انداخــت که چین و اتحادیه اروپا با او مقابلهکردن­د.

■ دولتعاملبی­ثباتینیست

وی ادامــه داد: ما باید چه کار کنیم؟ مــن وجــدان عمومــی را بــه قضــاوت میطلبم که آیا دولت در این وضعیت قصــوری داشــته اســت؟ دولــت عامــل بیثباتــی نیســت. این شــرایط ناشــی از زیادهخواهـ­ـی امریکاســت. وی بــا بیــان اینکــه از اول ســال تا ســه خــرداد دولت بیش از ۱۱ میلیــارد دالر ارز با نرخ ۰۰۸۳ تومــان و ۰۰۲۴ تومانــی پرداخــت کــرده اســت، گفــت: ۱۲ درصــد عرضــه ارز مــا بیشتر شده است یعنی در توازن عرضه مشــکل نداریم. در سه ماهه اول امسال ۸.۹۵ درصد درآمدهای ما بیشــتر شده اســت و ۴۷ درصد درآمدهــای نفتی ما بیشــتر شــده اســت. بودجــه عمرانی ما ۰۰۱۱ درصد بیشتر شده و دولت ۲۲ هزار و ۰۳۸ میلیــارد تومــان پرداخت کرده و هزینههــای جــاری هم ۸ درصد بیشــتر شده است. ■ درخواست نوبخت از مردم

وی ادامــه داد: ما از واردات کاالهایی که در داخــل تولید میشــود، جلوگیری کردیــم. دولــت در شــورای هماهنگــی ســه قوه برنامههــا­ی خود را بــرای حتی شــرایط بدبینانه پیشبینی کرده است. میگوینــد دولت برنامه نــدارد در حالی که ما برای همه شــرایط برنامــه داریم، مــا آنهــا را ارائــه نمیکنیــم تــا دشــمن دســت مــا را نخوانــد. در حــال حاضــر امریکا شرکتها را برای قطع رابطه با ما تشــویق و از شرکتهایی که قطع رابطه کردهاند، تشــکر میکنــد. وی گفت: ما از مردم میخواهیم ارز خود را به بازار وارد کنند. آیا نیاز خانوادهها ۷ میلیون ســکه اســت؟ مــردم باید کمک کننــد. ترامپ خیرخــواه مــا نیســت مــا بایــد خودمان خیرخــواه خودمــان باشــیم، انتظــار از دولــت بجاســت ولی دولــت هیچ کاری را نمیتوانــد بدون حمایت مردم پیش ببرد.ســخنگوی دولــت در ادامــه تأکیــد کرد: کاالهایــی که با ارز ۰۰۲4 تومان وارد کشور شده، اما با قیمت دالر غیرواقعی فروختــه میشــود قیمتــش بایــد حتماً پاییــن بیایــد و بــر آن نظــارت صــورت گیــرد. در حال حاضــر مقاومتهایی در برابر نظارت انجام میشــود که معلوم میشود ریگی در کفش این افراد است. بانــک مرکــزی ارز بــرای واردات تأمیــن کــرده اســت، بنابرایــن بخــش نظارتــی هم بایــد وظیفه را اجرا کنــد. قوه مقننه از طریــق ســازمان تعزیــرات، ســازمان حمایــت از مصرفکننــد­ه و تولیدکننده باید به طور جدی وارد شوند.

■ اتحادیههای­صنفیاالنکج­اهستند؟

وی ادامــه داد: وظیفــه اتحادیههــ­ای صنفی، کنترل قیمتهاســت، آنها االن کجاینــد؟ ما باید از مردم حمایت کنیم. انتظار ما از کســبه و دستگاههای نظارتی ■ انتخاباتهن­وزبرایعدها­یتمامنشدها­ست ســخنگوی دولــت در پاســخ به این پرســش کــه عدهای بــه دنبال طرح عدم کفایت رئیس جمهوری هســتند و واکنش دولت نسبت به این موضوع چیست، اظهار کرد: اینکه عدهای اصرار دارند دولت را ناکارآمد نشــان دهند به دوره اخیر محدود نمیشــود و در دوره قبلی هم همه تالش آنان بر همین بود اما مردم در انتخابات نه دیدگاه جناح مقابــل دولت، بلکه دیــدگاه خود دولت را تأیید کردنــد اما باید گفت که هنوز بــرای عــدهای انتخابات تمام نشــده و برخی تالش دارند که ناامنی در کشــور ایجاد شــود و انتظارات تورمی در مردم به وجود آید.وی در واکنش به انتشــار عکسی از رئیس جمهوری در تلهکابین توچال، اظهار کرد: شما دیدید که از یک حضــور کوتاه رئیس جمهــوری در یک جمعی آن هم در یک روز تعطیل چه استفادههای­ی کردند، اما به هر حال باید گفت که در نهایت دولت فضای نقد و انتقاد را به رســمیت میشناســد و میخواهد که آنان بیایند و حرفهایشان را بزنند و انتقاداتشـ­ـان را بیان کنند؛ چرا که ما این موضوع را الزمه دموکراسی میدانیم و قضاوت را در این زمینه به مردم واگذار میکنیم.

این اســت که اقدام دولــت در تأمین ارز را تکمیل کنند. از دستگاههای اطالعاتی هم انتظــار داریم کمک کنند تا بررســی شود چه کسانی ارز را با قیمت غیرواقعی مبادله میکنند، چه کسانی قیمت ارز را غیرواقعــی افزایش میدهند، همه باید با کمک هم مشکل را حل کنیم.

■ 31 میلیارد دالر ثبت سفارش

نوبخت درباره میزان ثبت ســفارش نیــز گفــت: تاکنــون ۱۳ میلیــارد و ۷54 میلیون دالر ثبت ســفارش شــده اســت که حدود ۹۱ میلیــارد دالر برای کاالهای واسطهای، حدود پنج میلیارد دالر برای کاالهــای ســرمایهای، ســه میلیــارد دالر برای کاالهــای مصرفی، دو میلیارد دالر برای کاالهای اساسی و یک میلیارد دالر بــرای ســایر کاالها ثبت ســفارش شــده است که تاکنون بیش از ۲۲ میلیارد دالر ارز تخصیــص داده شــده و بیــش از ۱۱ میلیــارد دالر هم پرداخت شــده اســت. پارســال تــا این مقطــع ۹۲ میلیــارد دالر ثبت ســفارش شده اســت. وی در پاسخ به این پرســش که آیا الزم نیست رئیس

جمهــوری بــا توجه بــه اتفاقاتی کــه روز دوشــنبه در بازار رخ داد با مردم شــفاف و مســتقیماً به گفتوگو بنشــیند، اظهار کرد: فراموش نکنید که رئیس جمهوری همیشه در اظهاراتشــ­ان صرفاً به دنبال شــخص خــود و شــخصیت خویــش نیســتند، بلکه منافع ملی را هم در نظر میگیرند و به آن میاندیشــن­د. پس اگر اظهار نظــری را نافی این منافع بدانند، بــر زبــان نمیآورنــد اما در شــرایطی که فضا مهیــا باشــد، قطعــاً موضوعاتی را مطرحمیکنند.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا مشکالت اقتصادی ناشــی از فشــارهای خارجــی اســت یــا ناکارآمــد­ی کابینــه؟ تصریــح کــرد: این مشکالت بعد از تهدیدها و اظهار نظرها در مورد تحریمها آغاز شــد و این عامل بیرونــی بــود، امــا در داخــل کشــور هــم انتظار تورمی ایجاد شــد و ریــال ابتدا به ســمت بازار ارز و ســپس به ســمت بازار ســکه فشــار آورد و اکنون هــم نقدینگی به ســمت بــازار ســرمایه و بــورس رفته اســت که این اقــدام قابل تقدیر اســت. در مقابــل سیاســت دولــت این بــود که نیازمندیهـ­ـای کشــور را بــا ارز ۰۰۲4 تومانــی تأمین کند و بر ســر پیمان خود در ایــن زمینه مانــد البته هنوز تحریمها شــروع نشده اســت ولی دولت برای آن شرایط هم برنامه دارد.

وی بــا اشــاره بــه اینکــه اگــر فعــاالن اقتصــادی و مردم کمــک دولت نکنند، دولــت نمیتوانــد پــول ملــی را تقویت کند، گفــت: دولت نمیتوانــد تمام نیاز در مــورد تبدیــل ریــال بــه ارز و ســکه را پاســخ دهد. انتظــار تورمی بــه هر حال بــر بازار تأثیر میگــذارد. افزایش قیمت غیرواقعــی ارز دلیــل اقتصــادی نــدارد بلکــه دلیل آن سیاســی بود، کســانی که این آتش را بــاد میزنند، بدانند که گرم نمیشود بلکه میسوزد.

وی در پاســخ بــه این پرســش که آیا دولت تصمیم دارد سوخت را دو نرخی کنــد، خاطرنشــان کرد: هنــوز تصمیمی در ایــن زمینــه گرفتــه نشــده و بحثهــا دربــاره نحوه مدیریت مصرف ســوخت کــه در حــال افزایــش اســت، در ســطح کارشناســی دنبال میشــود. اگــر در این زمینه بــه جمعبنــدی قطعی برســیم، حتماًاطالعرسانی­میکنیم.

■ سخنانرحیمص­فوی نظر شخصی است

وی در پاســخ بــه اظهارنظــر ســردار رحیــم صفوی درباره اینکه کشــور بدون دولــت بهتــر اداره میشــود، گفــت: دیــروز جلســه شــورای عالــی امنیــت ملــی بــا حضــور فرماندهــا­ن نیروهــای مســلح برگــزار شــد، مــن در آن جلســه هماهنگــی، همدلــی و همراســتای­ی در میان فرماندهان نظامی دیدم. اگر کسی حــرف متفاوتــی میزند، نظر شــخصی اوســت. صحبتهــای رئیس ســتاد کل و ســپاه مشخص است. کســی که درجه نظامی باالیی دارد و حرفی میزند، نظر شــخصی میدهد نه نظر ارگان و سپاه و این اظهارنظر هم نشانه آزادی سیاسی و آزادی بیان در کشــور است. به هر حال نظرات حضرت امــام و رهبری در مورد حضور نظامیان در سیاســت مشــخص اســت و من هم امیــدوارم همــه به این توصیهها عمل کنند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran