Iran Newspaper

احیای موسیقی خانقاهی در یک آلبوم

داوود آزاد از آلبوم «تو مست تری یا من؟» رونمایی کرد

- نداسیجانی روزنامهنگا­ر

آلبــوم موســیقی«تو مســت تــری یــا من؟» به آهنگســازی جاهد محمدی و با صدای داوود آزاد شامگاه دوشنبه چهــارم تیرمــاه در فرهنگســرا­ی ارســباران رونمایــی شــد؛ آلبومــی بــا الهــام از موســیقی خانقاهــی؛ متکــی برریتم که ازدل خانقاهها ســربرآورد­ه اســت وهمیــن امرســبب شــده، مخاطبان این نوع موسیقی به نسبت دیگرگونههـ­ـا محدودتــر باشــد. البتــه جنــس و رنگ صــدای داوود آزاد این قابلیــت را داشــته که پیــش ازاین هم دســت به خلق چنین کارهایی بزند و اینگونه بخواند و بنوازد.

داوود آزاد خواننــده و نوازنــده این اثر معتقد اســت که سازبندی ویژهای کــه درایــن اثربــه کاربــرده شــده ایــن قــدرت را دارد که شــنونده را درلحظه اول بــه خــود جــذب کند.همچنیــن فضــای قلنــدری کــه درکارایجــ­اد شــده ایــن اثــررا در چشــم مخاطبــان بسیارمتفاو­ت کرده است.

اودرادامه افــزود: 5 قطعه ازآلبوم ســاخته جاهد محمدی ویــک قطعه آن ســاخته خــودم بــوده وهمیــن امرســبب شــد در ذهــن بســیاری ازمخاطبــا­ن ایــن ســؤال بــه وجــود آیــد کــه معمــوالً اغلــب کارهایــی که میســازی میخوانــم و مــن درجواب بایــد بگویــم آثــاری کــه میخوانــم همســو با اندیشــهام بوده و درذهنیت موسیقاییام شــکل گرفته است. نکته دیگرحمایــ­ت ازنســل امروزیهــا و بخصــوص جوانــان اســت کــه فضای سنگین و سختی برای دیده شدن این دوستان به وجود آمده است.

او در ادامه افزود: اجرای این آلبوم سیام تیرماه در تاالر وحدت به همراه دیگرکارهای­م اجرا خواهد شد وحدود ســه مــاه آینــده نیزآلبومــ­ی با اشــعار حزیــن الهیجــی شــاعربزرگ ایــران منتشــرخوا­هم کرد. البته نــام آلبوم را بعداً اعالم میکنم چرا که متأســفانه گاهی اوقات نامها هم ربوده میشود ماننــد آلبــوم «لیلینامــه» کــه عنوان دیگری برای آن انتخاب کرده بودم.

علیرضــا میرعلینقــ­ی محقــق و پژوهشگر موســیقی نیز دراین مراسم بیــان داشت:ازاواســط دهــه 60 آقای داوود آزاد جریانــی را در موســیقی تأســیس کردنــد کــه مختص بــه خود ایشــان بــوده؛ یــک نــوع موســیقی خانقاهــی پیشــرفته کــه حاصل ذوق، اســتعداد و تــداوم کارهــای آقــای آزاد بــوده کــه ترکیبــی اســت از فضــا و ریتمهــای خانقاهــی و بــه عــالوه برداشــتها­یی از انواع موسیقیهایی کــه شــأن ورود بــه چنیــن فضایــی را داشــتهاند. درواقــع ایــن جریــان آهنگسازی زبان تازهای را درکناردیگر زبانهــای موســیقی معرفــی کــرده اســت و بــه شــرط حفــظ هویــت آن تداوم پیدا خواهد کرد.

جاهــد محمــدی آهنگســاز ایــن اثــر نیــز گفــت: آقــای داوود آزاد جایــگاه واالیــی درموســیقی دارد؛ مــن و دیگــر همنســالنم مســتقیم یــا غیرمســتقی­م بواســطه آثارایشــا­ن جــذب هنروموســی­قی شــدهایم. نوازنــدگا­ن جوان شــمال غــرب ایران بــا الگوبــردا­ری ازکارهای ایشــان ســاز مینوازند و کنســرت برگزار میکنند و من به شــخصه بــا تأثیرپذیــ­ری از این آگاهی به موسیقی عرفانی و خانقاهی گرایــش پیداکــردم. ازحــدود 5 ســال گذشــته اســتارت ســاخت قطعات در ذهنم زده شد و با همکاری آقای آزاد تصمیــم بــه ضبــط کارهــا گرفتیم که خوشــبختان­ه چند مــاه اخیر بــه پایان رسید. او در ادامه عنوان داشت بحث رایج کپیرایــت همچنان در مملکت مــا وجــود دارد و آرزویــم ایــن اســت کــه فرهنــگ کاربــرد قانونــی آن آرام آرام بــه ســراغ مــا بیایــد و بــه احترام صاحبــان و محتوای اثــر و فرهنگی که در وجودمان شکل میگیرد آثارهنری را دانلــود یا کپی نکنیــم و به این تفکر دســتیابیم و بدانیم درپس این آثار زحمات مادی و معنوی بسیاری بوده اســت. کاش بــه دوران نوار کاســتها برگردیم تا هم تداعیکننده خاطرات برای ما و مخاطبان باشــد و هم اینکه به این شــکل شــاید کمتر بــه این فکر باشیم آثار دیگران را کپی کنیم.

در ایــن مراســم همچنیــن کتــاب «مشــق آزاد» که گزیــدهای از تصانیف آلبومهای داوود آزاد اســت به کوشش «امیــن ولــی» رونمایــی شــد. آلبــوم موســیقی «تــو مســت تــری یــا مــن» شــامل 6تصنیــف اســت کــه بــا بداهه خوانیهایی کوتاه و تکنوازی ســازهایی همچــون تنبــور و عود مجموعــهای 10 قطعهای را شــکل داده اســت. اشــعار ایــن مجموعــه از شــاعران بنــام ایران همچون موالنا، حافظ، عطار، شــمس مغربی و شاعر و ترانهسرای جوان سینا مشــفقی که نوازنده دف این مجموعه نیز هست انتخاب شده است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran