Iran Newspaper

بفرمایید خیار شاخدار با لیموی خاویاری

- مریم طالشی روزنامه نگار

تـــا بـــه حـــال خیـــار شـــاخدار خوردهاید؟ توتفرنگی آناناســـی چطور؟ اسم خاویار لیمو بهگوشتان خـــورده؟ نظرتان درباره موز انگشـــتی چیســـت؟ اگر فکر میکنید اینها چند تا اسم مندرآوردی هستند که روی میوههای معمولی گذاشتهایم، کاماً در اشـــتباهی­د. خیار شـــاخدار در واقع اصاً خیار نیســـت، یـــک میوه زرد رنـــگ تقریباً به انـــدازه یک انبـــه بزرگ اســـت که روی پوستش برآمدگیهای شاخدار دارد و اسم اصلیاش هم «کیوانو» اســـت که به خیار شاخدار هم معروف است. گوشت ژلهای داردوترشمز­هاست.توتفرنگیآن­اناسی هماسمدیگرش«پایینبری»استوجزو گرانترین و لوکسترین میوههای موجود در دنیاســـت. این توتفرنگی سفید است و خالهای قرمز دارد و خصوصیتش این است که در برف هم میوه میدهد و اینجور کهمیگویندخ­یلیخوشمزها­ست.

حاال میرســـیم به خاویار لیمو؛ اســـم دیگرش لیموانگشتی است. میوه کوچک و بیضی شـــکلی که وقتـــی آن را از وســـط میشـــکافی­د، دانههایی مثـــل تخم ماهی از آن بیـــرون میآیـــد. مـــوز انگشـــتی هم همانطور که از اســـمش پیداست، موزی درســـت به اندازه یک انگشـــت اســـت که ادعا میشـــود خوشـــمزهت­رین موز از نژاد موزهاست.

اینهـــا تنهـــا نمونههایــ­ـی از میوههای عجیـــب و غریبـــی اســـت کـــه ایـــن روزها خیلیها برای امتحان کردنشـــان تمایل نشـــان میدهند. انواع دیگری هم هست مثاً «گواوا» که میوهای گوشـــتدار به رنگ قرمزیازردا­ستوداخلشدا­نههاییشبیه انگـــور دارد کـــه میگویند در شـــمال ایران هم بار میدهد. «رامبوتان» یا «سرخالوی مژکی»همیکیدیگرا­زآنهاست.اینمیوه شـــبیه یک گوی پشـــمالوی قرمز است که وقتی بازش میکنید، یک کره سفید در آن نمایانمیشو­د.

«سورســـوپ» میـــوه دیگری اســـت که اندازه یک خربزه کوچک است و محتویات داخلش طعم بستنی دارد. «منگوستین» یا ملکه میوهها هم اگر بخت یارتان باشـــد ممکن اســـت از نزدیک ببینیـــد. میوهای که ظاهری شـــبیه بادمجان دلمهای دارد و وقتی پوســـتش را بکنید، با لطیفترین و لذیذترین میوه دنیا مواجه خواهید شـــد. به این اسمها، «چیکو»، «دراگون فروت»، «پشنفروت»،«کارامبوال»،«جکفروت»، «کاســـتارد اپل»، «گراندیا» و «شوگراپل» را هم اضافـــه کنید که برای هرکدامشـــ­ان فهرستی از خواص و ویژگیها عنوان شده. البدفکرمیک­نیداینهاکه­میوههایخار­جی اســـت و اصاً به ما چه ربطی دارد؟! نوش جان هر که ســـاکن کشـــورهای­ی اســـت که میوههای بومیاش اینها هستند. اما باید به عرضتان برسانیم که تمام این میوهها همینجا در دســـترس اســـت. حاال نه در دسترس دســـترس. قطعاً نمیتوانید به نخستین ترهبار یا میوه فروشی سر راهتان مراجعهکنید­وبگوییدبیز­حمتیککیلو «لیچی» بدهید یا «ســـاالک» خدمتتان هست؟

گرچـــه در بعضـــی میـــوه فروشـــیها میشود ملون، آووکادو یا میوه ستاره را پیدا کرد امـــا انواعی دیگر که در بـــاال از آنها نام بردهشد،قطعاًهرجاییپیدا­نمیشود.

سوپرمارکت یکی از مراکز خرید لوکس تهران،جاییاستکهم­یشودسراغای­نجور میوهها را گرفت. همان جایی که یک بسته کوچک بلوبـــری، 80 هـــزار تومان قیمت دارد و قیمت همان مقدار َرزبری 100 هزار توماناست.البتهبرایت­انیکپیشنها­دویژه هم دارند و آن دیس میوه استوایی است که شاملمیوهها­ییهمچونپاپ­ایا،میوهاژدها، رامبوتان، پشـــن فروت و لونگان اســـت که همگی را خرد کـــرده و مرتب چیده و روی آن را سلفون کشیدهاند و 350 هزار تومان همقیمتدارد.

متصدی فـــروش میگویـــد: «این تازه تخفیف خورده وگرنـــه قیمت اصلیاش 450 هـــزار تومان اســـت.» آدم با خودش فکر میکند مگـــر یک دیس میـــوه اندازه متوســـط با این قیمت مشتری هم دارد؟! متصدی میگوید: «بله که دارد. ما هر روز از این دیسها درســـت میکنیم و فروش مـــیرود. وقتهایی که مناســـبتی باشـــد، فروش بیشتر هم هســـت. خیلیها برای خواســـتگا­ری رفتن یا مناسبتهایی شبیه آن از این دیسها میخرند که خب خیلی توی چشـــم اســـت. هرجا بروید میهمانی و یکـــی از اینها ببرید بـــه هرحال خیلی به چشم میزبان میآید چون همه میدانند گراناست.»

میوههـــای لوکـــس وارداتـــی مشـــتری خودشـــان را دارنـــد. ایـــن را میشـــود از کامنتهای زیر پســـتهای اینســـتاگ­رامی یکی از صفحههای فروش این نوع میوهها فهمیـــد. ابراز تأســـف از اینکه فـــان میوه وارداتی، تمام شـــد و دیگر موجود نیست. پرســـیدن قیمتهـــا و اینکـــه چطـــور در کوتاهترین زمان ممکن میشود میوهها را برایشانارس­الکرد.

گاهیپیشنها­دهایویژههم­دارند.مثاً یکباکسمیوه­استواییکوچ­کمخصوص میهمانی کـــه در حالت عـــادی 300 هزار تومان قیمت دارد و شـــامل چند تکه میوه است، تا 240 هزار تومان هم میرسد و این بهمنزلهیکت­خفیفاستثنا­ییاستیایک عـــدد «پاملو» را که 94هـــزار تومان قیمت دارد، بـــا تخفیف میشـــود 39 هزار تومان خرید یا اینکه004 گرم هویج امریکایی را در فروشویژهمی­توانید81هز­ارتومانبخر­ید ونوشجانکنی­د.

«شـــما فکـــر میکنیـــد ایـــن میوههـــا مشتری ندارند اما خواهانشان زیاد است وگرنه چـــرا باید اصاً واردشـــان کنیم؟» این را مسئول فروش یکی از شرکتهای واردکننده میوه میگوید و ادامه میدهد: «قطعاً که جامعه هدف ما قشـــر مرفه و متوسط رو به باالست. بعضیها مشتری دائم هستند و بعضیها از سر کنجکاوی تمایـــل به امتحـــان ایـــن نـــوع میوهها و محصوالت دارنـــد. بعضیها هم دنبال خـــواص درمانی هســـتند. مثـــ ًا میوهای هست به اسم «گارســـینی­ا کامبوجیا» که شـــاید اســـمش را در کانالهـــا­ی ماهواره شـــنیده باشـــید، چون قرصش را خیلی تبلیغ میکنند. مصـــرف این میوه باعث میشـــود آنزیمی بهنام ســـیترات لیاز که در بدن باعث تولید چربی میشود، از کار بیفتد. این میوه در الغری معجزه میکند و خب کســـی که خواصش را بداند برای مصرفش عاقه نشـــان میدهـــد یا مثاً همیـــن آووکادو کـــه البته دیگـــر همه جا پیدا میشود، خواص فوقالعادها­ی روی پوست و زیبایی دارد و خیلی آرایشگاهها و مراکـــز زیبایی از آن برای ســـاخت انواع ماسکهااستف­ادهمیکنند.»

واردات میوههـــای گرمســـیری و عاقه مردم به خرید آنها، میتواند گزینه خوبی بـــرای فعالیت کشـــاورزا­ن داخـــل در این بخش باشد. حتماً میخواهید بگویید ما که شـــرایط پرورش این میوه را نداریم. اگر به چابهار ســـفر کرده باشید البته نظرتان عوض میشـــود؛ اقلیمی متفـــاوت که در هیچ نقطـــه ایران مشـــابهاش را نخواهید دید. مـــوز، انبـــه، کنـــار، نارگیـــل و خرما از جمله محصوالت گرمســـیری هستند که در این منطقه کشت میشـــود اما چابهار قابلیتهـــ­ای دیگری هم دارد. بر اســـاس اعـــام جهاد کشـــاورزی چابهـــار، بیش از 2هزار هکتار از زمینهای این شهرســـتان زیر کشـــت میوههای گرمســـیری اســـت و ســـاالنه بیش از 29 هزار تن انواع محصول از آن برداشت و روانه بازار میشود.محمد بلوچ، کارشـــناس کشـــاورزی در چابهار در این باره چنین میگوید: «منطقه چابهار و کنارک استعداد زیادی برای پرورش انواع میوههایگرم­سیرینظیرچی­کو،گواوا،پالسا وپاپایادار­دودرحالحاض­رهمدرمناطق­ی از استان خصوصاً شهرستان سرباز کشت میشود.اقلیمسیستا­نوبلوچستان­طوری است که همزمان خشکسالی و سیل را در جنوب استان داریم که هردو این پدیدهها خسارتهای زیادی را به بخش کشاورزی وارد میکنند و مانع رشد بخش کشاورزی است.تولیدمیوهه­ایگرمسیریب­ااینتنوع فقط در سیســـتان و بلوچستان امکانپذیر اســـت و اگر روی این قضیه سرمایهگذار­ی شود،همنیازبخشد­اخلیتأمینم­یشود و هم میتوانیم صادرات داشته باشیم. با بررسی استعدادهای کشـــاورزی، میتوان تولید محصوالت کشـــاورزی را در اســـتان افزایـــش داد و از حالـــت محـــدود تولیـــد بعضیمیوهها­خارجشد.»

تازههـــا همیشـــه جذابنـــد. اســـمهای عجیـــب و غریـــب، کنجـــکاوی آدم را برمیانگیزن­د.خیلیهاکهمی­وههایخاص گرمســـیری را امتحـــان کردهاند، میگویند کامـــ ًا بیمزه بودهاند و بـــه هیچ عنوان به پایمیوههای­معمولخودما­ننمیرسند، با این حال وسوسه امتحان کردن، زیبایی و رنگولعابچش­مگیر،پزدادنبامی­وههای الکچری و همچنین بهرهمندی از خواص آنها، دالیلی است که خیلیها را به سمت خریدشان میکشاند؛ حاال میخواهد خیار شاخدارباشد­یالیمویخاو­یاری.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran