Iran Newspaper

آیا داروهای ضدافسردگی اعتیاد آورند؟

- 88757758 دکترفرشاده­اشمیان

■ خواهـــری 42 ســـاله دارم کـــه مدتـــی قبـــل دچار کاهش انرژی، خســـتگی، کـــم اشـــتهایی و پرخوابی شـــد. او ســـعی میکرد از جمـــع خانواده و دوســـتان کنـــاره بگیـــرد و بیشـــتر اوقـــات غمگیـــن بـــود. همـــه ایـــن عالئم باعـــث شـــد او را نزد روانپزشـــ­ک ببریـــم. تجویـــز پزشـــک افســـردگی بـــود و بـــرای خواهـــرم دارو تجویـــز کرد امـــا نگرانـــم خواهرم به داروهایـــ­ش اعتیـــاد پیدا کنـــد. البته درحـــال حاضر حدود یـــک هفته اســـت کـــه دارو مصـــرف میکند امـــا نشـــانهها­یی از بهبـــودی در او دیـــده نمیشـــود. لطفاً مرا راهنمایـــ­ی کنید که آیا باید داروهای خواهرم را قطع کنم یا پزشک او را تغییر دهم؟

متأســــفا­نه بــــا وجــــود شــــیوع افســــردگ­ی در کشــــور، تصــــورات غلطی هــــم در مــــورد درمان ایــــن اختالل وجــــود دارد کــــه از بین بــــردن آن به درمــــان بهتــــر بیمــــارا­ن کمــــک میکنــــد. یکــــی از موانــــع بــــزرگ درمان دارویی افســــردگ­ی در کشــــور مــــا تصور غلــــط در خصوص داروهاســـ­ـت. گروهــــی به تصــــور اینکه داروهــــا­ی ضد افســــردگ­ی اعتیاد آور هســــتند از اســــتفاد­ه آنها طبق دســــتور پزشــــک اجتناب میکننــــد یــــا دارو را قبل از تکمیــــل دوره درمــــان کنــــار میگذارند. اما همــــه باید بداننــــد داروهایی که در دســــتهبن­دی داروهای ضدافســــر­دگی قرار میگیرنــــ­د به هیچ وجه اعتیادآور نیســــتند.در پاســــخ به پرسش شــــما باید بگویم که مدت زمان الزم بــــرای بهبــــودی مبتالیان بــــه اختالل افســــردگ­ی در افــــراد مختلف متفاوت اســــت. متأســــفا­نه بســــیار دیــــده میشــــود دســــتهای از بیماران هنگامی که اســــتفاد­ه از داروهای درمان افسردگی را آغاز میکنند بعد از چند روز مصرف دارو، بهدلیل نداشــــتن اطالعات کافی در مورد درمان و مکانیسم اثر داروها از بهبودی ناامید شده داروهای خود را قطع میکنند درحالی که باید بدانید درمان افسردگی نیازمند زمان است و با توجه به وضعیت بیمار و شدت بیماری شروع آثار درمانی گاهی تا چند هفته هم طول میکشد.

بنابراین با مشــــاهده نکردن عالئم بهبــــودی در روزهای اولیه درمان نبایــــد خود ســــرانه دارو را قطع کننــــد چراکه این کار باعث شــــدت یافتن بیماری و بروز عوارض بدتر خواهد شد.

گاهی هم مشــــاهده میشــــود کــــه بیمار با مشــــاهده عالئــــم بهبودی داروهایـــ­ـش را قطــــع میکنــــد. ایــــن موضــــوع احتمــــال عود بیمــــاری و ایجــــاد مشــــکالت پیچیده تری را فراهــــم میکند از ایــــنرو تأکید میکنم زمــــان مصــــرف دارو را تنهــــا پزشــــک مشــــخص میکنــــد و بیمــــار بایــــد طبــــق دســــتور پزشــــک داروهای خــــود را مصــــرف کنــــد و دوره درمان را کامــــل کند. خوشــــبخت­انه آمار نشــــان داده تعــــداد زیــــادی از بیماران که توصیههای پزشــــکی و دارویی پزشــــک معالج خود را جــــدی میگیرند، پــــس از کامل کردن دوره درمان بهبود مییابنــــ­د و با قطع علمی داروها این امکان وجود دارد که تا آخرعمرهم نیاز به استفاده از داروی دیگری نداشته باشند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran