Iran Newspaper

افتتاح مترو شهر جدید هشتگرد، شاید وقتی دیگر

-

کــرج - ایــران واشــقانی فراهانــی / در حالی که پس از 18 ســال وعده حرکت قطــار برقــی هشــتگرد در خــرداد مــاه ســال 79، پایان انتظــاری طوالنی را به مــردم نوید میداد، ایــن وعده محقق نشد. روزنامه ایران پیــش از این در پیگیری مطالبات مردم شهرســتان ساوجبالغ در استان البرز، به بررسی روند اجرایی ایــن طــرح که گفتــه شــده بزرگترین ایســتگاه مترو کشــور اســت، پرداخت و«ابوالقاســ­م پالیزگیــر» فرمانــدار ســاوجبالغ اعــالم کــرد کــه عملیــات اجرایــی متــرو هشــتگرد بــه روزهــای پایانی خود نزدیک شده است. فرمانــدار ســاوجبالغ با بیــان اینکه بنا بر پیشبینی صورت گرفته 31 خرداد ماه ســال 97 ایــن قطار بــه حرکت در میآید، ابراز امیدواری کرد با توجه به قــول کارفرما و تعهد پیمانــکار پروژه، بــر اســاس پیشبینــی و زمانبنــدی تعییــن شــده، قســمت باقــی مانــده طرح با تخصیص بودجه افتتاح شود، امــا از آنجا که اجرای بموقع این پروژه ملی منوط به تخصیص بودجه است، توقف عملیات خط ریلی هشتگرد باز هــم گرد ناامیــدی و بیاعتمادی روی ریلهای این قطار پاشید.

■ طرحی که دو دهه طول کشید بــه گفتــه یکــی از مســئوالن اســتاندار­ی البــرز، معارضــان (دانشــگاه خوارزمی،شــهرداری،مردم ، مالــکان شــهری و ادارات دولتــی )...و و نبــود اعتبــارات نقــش مهمی داشــتند تــا این پــروژه در موعــد مقــرر بــه بهرهبــردا­ری نرسد. در حال حاضر موانع برطرف شده

و تداخــل خط ریلی با پروژه پل حصارک به همت استانداری البرز رفع شده است. در خصــوص ایجاد ایســتگاه در دانشــگاه خوارزمی نیــز با مصوبه شــورای ترافیک اســتان، تفاهمنامهه­ــای قابــل قبولــی با دانشــگاه خوارزمی برقرار شده، بهطوری کــه کار مطالعاتی جانمایی این ایســتگاه بــه پایان رســیده و چنــد گزینــه نهایی در حــال بررســی اســت.اما بــا وجــود ایــن، انتظــار درازمدت برای بهرهبرداری از این طرح منطقــی به نظر نمیرســد. چرا که بــه گفته «تقــی رضائــی» مدیــر کل راه و شهرسازی استان البرز، سرمایه عظیمی بهنــام مســکن مهــر در آنجا انجام شــده که برای ایجاد جذابیت برای شهر جدید هشتگرد، راهاندازی مترو ضروری است و استقبال مردم برای ساخت خانه در این شــهر جدید را دوچنــدان میکند. تأمین نشدن زیرســاخته­ای مناســب، کمبود آب و تأخیــر در راهاندازی مترو هشــتگرد، موجب خالی ماندن واحدهای مسکونی مهر دراین شهر شده، چرا که مردم انتظار داشــتند امکان تردد و دسترسی سریع به مرکزاستانا­لبرزوپایتخ­تبرایشانفر­اهم شــود. ایــن دالیل موجب شــده تــا تعداد زیادی از واحدهای مسکونی مهر در شهر جدید هشــتگرد بدون متقاضــی بماند و برخــی از متقاضیان نیز انصــراف دهند. گفتنی است، اقدامات قانونی جهت اخذ مجوز احداث قطار برقی هشتگرد از سال 79 آغاز شد، اما اقدامات اجرایی آن عمالً در سال 84 آغاز شده است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran