Iran Newspaper

مهر تأیید دادگاه عالی امریکا بر اسالم ستیزی ترامپ

طبق حکم اتباع 5 کشور مسلمان شامل ایران، لیبی، یمن، سوریه و سومالی از ورود به امریکا منع میشوند

- ندا آکیش روزنامه نگار

دیــوان عالــی امریکا بــا پنــج رأی موافق در مقابــل چهــار رأی مخالــف یــا بهتــر اســت بگوییــم بــا آرای موافــق تمــام قضــات جمهوریخــو­اه در مقابــل تمــام قضــات دموکــرات، پــای نســخه ســوم فرمــان مهاجرتی دونالد ترامپ مبنی بر ممنوعیــت ورود اتباع پنج کشــور عمدتاً مســلمان به خــاک امریکا مهــر تأیید زد تا ضمــن وجاهــت قانونی بخشــیدن به این فرمــان، یک «پیروزی بــزرگ» برای یکــی از جنجــال برانگیزتری­ــن اقدامــات رئیسجمهوری­رقمبخورد.واکنشهابه این حکم با تجمع مهاجران مســلمان و مخالفانسیا­ستهایمهاجر­تیافراطی مقابــل ســاختمان دیــوان عالــی امریــکا بســرعت در کانــون توجــه رســانهها قرار گرفــت. ترامپ هم یک پیام ظفرمندانه در توئیتر، رســانه محبوب خود گذاشت و از دیوان عالی قدردانی کرد.

به گــزارش «ایران» به نقل از ســایت خبــری تحلیلــی «ســالون»، ترامپ تنها یــک هفتــه پــس از ورود بــه کاخ ســفید نخستینفرما­نمهاجرتیاس­المستیزانه خود را صادر کرد و علی رغم مواجه شدن بــا واکنشهــای منفی گســترده در داخل و خارج و حتی لغــو چندباره فرمانهای مهاجرتیاش از ســوی قضات فــدرال، از مواضع ضداســالمی خود کوتــاه نیامد و تنهــا به اصالحات جزئــی در فرمانهای مهاجرتی پرداخت تا اینکه روز سهشــنبه بــه وقــت محلــی بهتریــن اتفاقــی کــه انتظارش را داشت، رخ داد و دیوان عالی امریکا،عالیتریننه­ادقضاییاین­کشور، حکــم حمایــت از آخرین نســخه فرمان مهاجرتــی او را صــادر کــرد و راه اقدامات قضایی قضات فدرال برای لغو احتمالی نســخه ســوم این فرمان را بست. ترامپ بالفاصله در یک پیام توئیتری خرسندی خــود را از ایــن اتفــاق ابراز کرد و نوشــت: «َووه. دیــوان عالــی از ممنوعیــت ســفر ترامپ حمایت کرد.» دفاعیه قاضی ارشد از ترامپ جان رابرت، رئیس دیوان عالی امریکا و ارشــدترین عضــو ایــن دیــوان هنــگام صــدور حکــم «حمایــت از ممنوعیــت ســفر» گفــت، ترامــپ در صــدور فرمان مهاجرتی ســپتامبر 2017 (نســخه سوم) که اعمال محدودیت بر هفت کشور (پنج کشور مســلمان و دو کشور غیرمسلمان) شاملایران،لیبی،سومالی،یمن،سوریه، کره شــمالی و ونزوئال بود، قانون را نقض نکرده اســت. زیرا مدیریــت مهاجرتها «در حــوزه اختیــارات رئیــس جمهوری» است. او همچنین اظهارات مخالفان این فرمان مهاجرتی را که میگویند ترامپ با تعصباتوسیا­ستهایضداسا­لمیاین فرمانها را صادر کرده، رد کرد.

جانرابرت،قاضیارشدجم­هوریخواه در ســخنان خــود میکوشــید اشــارهای بــه ســخنان غیرانســان­ی ترامــپ دربــاره مهاجــران بویــژه مســلمانان آنهــم در انظــار عمومی نکند، از ایــنرو گفت: «ما هیــچ دیدگاهــی را درباره معنــادار بودن این سیاست [سیاست مهاجرتی ترامپ علیهمسلمان­ان]بیاننمیکنی­م.»

در مقابل دفاع تمــام قد رئیس دیوان عالــی امریــکا از ترامــپ، قاضــی ســونیا ســوتومایر گفــت: «یــک ناظــر بیطــرف میتواند بگوید کــه این فرمان با یک نیت ضداســالمی صادر شــده اســت. انکار این واقعیتها باعث آســیبهای ســاختاری به سیســتم قضایی ما و چشم بستن روی درد و رنــج کســانی کــه از این فرمــان تأثیر میپذیرند که افراد و خانوادههای بیشمار دارای شهروندی امریکا هستند، میشود.»

تجمع اعتراضی مسلمانان و فعاالن حقوق بشر در واشنگتن

فــارغ از ایــن مســأله کــه حکــم دیوانعالی، به تازهترین صحنه رویارویی وتنشسیاسیا­یندوحزباصل­یتبدیل شــد، در بیرون از ســاختمان دیوان عالی نیز تجمع اعتراضــی با حضور مهاجران مســلمان و مخالفــان سیاســتهای مهاجرتی کاخ سفید برگزار شد.

به گــزارش «ایران» به نقل از ســایت شــبکه خبری الجزیره، مسلمانان امریکا کــه بــرای بــروز خشــم و نگرانــی خــود از ایــن حکم مقابــل این ســاختمان جمع شــده بودنــد، بنرهایــی در محکومیــت ممنوعیــت ســفر مســلمانان بــه امریکا حمــل میکردند و شــعارهایی نظیر «نه ممنوعیــت، نهدیــوار» ســر میدادند. در ادامــه واکنشهای جهانی ســازمان عفو بینالملــل نیــز با صــدور بیانیــهای، این حکم را محکوم و اظهار کرد، این سیاست در جهان متمــدن «هیچ جایی نــدارد». ســازمان مدافع حقوق بشر، قانونگذارا­ن دموکــرات و نهادهــای دیگــر نیــز صدور این حکم از ســوی دیوان عالی را محکوم کردند.اتحادآزادی­هایمدنیامر­یکاهم در واکنــش بــه تأیید این سیاســت گفت: تاریــخ امریکا را بــرای این حکم قضاوت خواهد کرد.

نکته دیگری که در نســخه سوم فرمان مهاجرتــی ترامــپ وجــود دارد و دیــوان عالــی امریــکا نیــز با حکــم روز سهشــنبه خود بر آن مهر تأیید زد، ممنوعیت ســفر شهروندان کره شمالی به امریکاست. این در حالی است که سران واشنگتن و پیونگ یانــگ در 12 ژوئــن (مــاه جــاری میالدی) در ســنگاپور دیدار تاریخی با هم داشــتند و وعدههــای فریبنــدها­ی به هــم دادند. با ایــن حــال در حکــم صادر شــده از ســوی دادگاه عالــی امریکا اشــارهای به احتمال حذف نام کرهشــمالی از فهرســت هشت کشــوری کــه شهروندانشـ­ـان حق ســفر به امریکا ندارند، نشــد. از سوی دیگر سایت روزنامه انگلیســی گاردین نیز در گزارشی نوشــت، یک گــروه نظارتی بهنــام «نورث »38 مدعی شــده، کره شــمالی بیتوجه بــه وعدههای مطرح شــده در دیــدار کیم جونگ اون – ترامپ، با تمام توان در حال ارتقای رآکتور اتمی یانگ بیون خود است.

در روزهــای اخیــر یکــی دیگــر از سیاستهای مهاجرتی ترامپ موسوم به سیاســت «تحمل صفر» موج گستردهای از اعتراضهای داخلی و خارجی را سبب شــده و اعتراضها هنــوز هم ادامــه دارد. بهطــوری کــه 17 ایالــت امریــکا از جملــه واشــنگتن، نیویــورک و کالیفرنیا به خاطر سیاســت «تحمــل صفــر» و جداســازی کــودکان از خانــواده هایشــان از دولــت ترامــپ بــه دادگاههــا­ی فــدرال شــکایت کردنــد. هرچند ترامــپ در روزهــای اخیر تحت فشار اعتراضها اعالم کرد، کودکان مهاجر را از خانواده هایشان جدا نمیکند.

حکم جنجالی، انتخابات میاندورهای و زنگ خطری برای دموکراتها

در شــرایطی که بســیاری از رســانههای امریکایی و بین المللی دیروز چهارشنبه بر حکم دیوان عالــی و تجمعها، اعتراضها و واکنشهــای مربوط به آن متمرکز شــده بودنــد، ســایت خبــری تحلیلــی «ُوکس» از جنبــه دیگــری به ایــن حکم نــگاه کرد و در واقــع بــه دموکراتهــ­ا هشــدار داد. بــه گــزارش «ایــران»، ُوکس نوشــت، 133 روز تا انتخابات میانــدوره­ای 2018 باقی مانده اســت. حکــم 5 بــه 4 دیــوان عالــی درباره فرمــان ممنوعیت ســفر ترامپ دســتاورد کوتاهــی دموکراتهــ­ا و رأی دهنــدگان در ســال 2014 اســت که باعث شد اکثریت به جمهوریخواه­ان برســد. از اتفاقهای 2014 درس بگیریــد و نگذاریــد جمهوریخواه­ان از مشارکت پایین در انتخابات سود ببرند و کنگره و سنا را به دست بگیرند. این سایت با یادآوری گــزارش مرکز مطالعات پیو که در ســال 2014 و تنهــا چهار هفتــه مانده به انتخابات میاندورهای آن ســال منتشر شد کــه در آن آمــده بــود، عمــوم امریکاییهـ­ـا عالقــهای بــه شــرکت در کمپینهــای انتخاباتین­دارند،نوشت:درآنسالدرص­د مشــارکت 3.63درصد بــود که پایینترین درصد در 72 ســال قبل محســوب میشد. در آن سال جمهوریخواه­ان 9 کرسی دیگر را تصاحب کردند و برای نخستین بار پس از 2006 کنتــرل ســنا را بــه دســت گرفتنــد. 466 روز بعد از آن قاضی آنتونین اســکالیا عضو دموکرات دیوان عالی به طور ناگهانی درگذشت و یک کرسی در این نهاد قضایی مهــم خالــی شــد و در نهایت یــک قاضی جمهوریخواه کــه ترامپ او را معرفی کرده بود، این کرسی خالی را پر کرد و نتیجه آن را امروز در رأیگیری درباره فرمان ممنوعیت سفرترامپمی­بینیم.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran